رسانه های محلی هر استان در جهت دهی افکار عمومی نقش غیرقابل انکاری داشته بنابراین می توان با ایجاد بستر لازم، زمینه آگاهی بخشی درست و صحیح به مردم در عرصه انتخابات را فراهم کرد.

گرمی انتخابات درسایه تیترها محقق نمی شود/مراقب تب تند اخبار باشیم

به گزارش گلستان ۲۴؛ با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی اهمیت و ارزش این رویداد مهم و سرنوشت ساز بیشتر شده و همه دست به دست هم می‌دهند تا انتخابات حداکثری اتفاق بیفتد.

رسانه‌ها به عنوان جزئی از ساختار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی جامعه، به مثابه مهم‌ترین پل ارتباطی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی بوده و در انتخابات نقش و جایگاه چند بعدی دارند.

رسانه‌ها می‌توانند خواسته‌ها و آرا مردم را به مسئولان منتقل کرده و از دیگر سو تأثیرات و نتایج نظرات مردمی را در فعالیت‌های کشور نشان دهند.

گلستان با جمعیت حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری در شمال ایران واقع شده و ۱۳۹ رسانه محلی فعال دارد که شامل یک روزنامه، ۳۶ هفته نامه، ۶ دو هفته نامه، ۱۸ ماهنامه، یک دو ماهنامه، ۲۷ فصل نامه، دو دو فصل نامه، یک سالنامه، ۴۰ پایگاه خبری الکترونیکی، یک هفته نامه برخط، سه فصل نامه برخط و سه دو فصل نامه برخط است.

نگارستان ایران به دلیل تنوع اقوام همواره شاهد حضور حداکثری در ادوار انتخاباتی مختلف بوده اما نباید نقش و جایگاه رسانه‌های محلی در تنویر افکار عمومی و افزایش آگاهی جامعه در زمان انتخابات را نادیده گرفت.

کارکرد رسانه در انتخابات ادوار قبل نشان می‌دهد که اصحاب رسانه در شکل گیری ذهنیت مردم و ترغیب آنها به حضور در میادین مختلف نقش پررنگی را داشته‌اند.

کارشناسان تأکید می‌کنند رسانه‌های محلی اعم از چاپی و برخط به دلیل تأثیرگذاری باید در مسیر انتخابات و حمایت از داوطلبان از تعصبات حزبی و جناحی، گروهی، قومی و غیره پرهیز کرده و توسعه و پیشرفت استان را مد نظر قرار دهند.

لازمه مشارکت حداکثری رقابت حداکثری است

مدیرمسئول هفته نامه آفتاب گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: رسانه‌ها از ارکان مهم دموکراسی در هر کشوری هستند و اگر شرایط برای رسانه‌ها فراهم شود و آزادی بیان لازم را داشته باشند قطعاً می‌توانند نقش موثرتری را در گسترش فرهنگ مشارکت ایفا کنند.

روح الله کلانتری که سابقه ۳۰ سال فعالیت رسانه‌ای را دارد، افزود: باید زمینه و شرایطی را فراهم کنیم که همه افراد و علاقمندان نظام و انقلاب و قانون اساسی بتوانند در انتخابات شرکت کرده و لازمه مشارکت حداکثری رقابت حداکثری است.

کلانتری بیان کرد: رسانه‌های باید در این زمینه تلاش کرده و از همه سلایق و اندیشه‌های مختلف استفاده کنند و نظرات را به افکار عمومی منعکس کرده تا مردم هم با بررسی آن، فرد اصلح را انتخاب کنند.

وی گریزی هم به انتخابات ریاست جمهوری زد و اضافه کرد: در انتخابات ریاست جمهوری شرایط با اکنون متفاوت بود زیرا فضای امیدوارکننده‌تری بر جامعه حاکم بود اما اکنون با توجه به مشکلات معیشتی، فضای امید کاهش یافته و رسانه‌ها باید مردم را برای شرکت در انتخابات ترغیب کنند.

کلانتری با بیان اینکه رسانه‌های استان در زمینه مطالبه گری آن طور که باید خوب عمل نکرده‌اند، افزود: متأسفانه احزاب در کشور، جایگاه واقعی خود را نیافته و برخی از کاندیداها به دلیل برخی خلاءها، با شعارهایی و تبلیغات بعضاً دروغین سعی می‌کنند که افکار عمومی را به سمت خود جذب کرده بنابراین رسانه‌ها باید در جهت رفع این معضل تلاش کنند.

وی تأکید کرد: رسانه باید تلاش کند مردم را آگاه کرده تا مراقب افرادی که با شعار و وعده‌های توخالی وارد صحنه می‌شود، باشند.

رسانه تبیین کننده سیاست باشد

مدیر پایگاه خبری البرز گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: موتور انتخابات در کشور و استان گلستان روشن و در حال حرکت به سوی دوم اسفند، روز موعود انتخابات است.

رسانه‌ها باید تبیین کننده سیاست باشند نه دنبال کننده آنافتخاری با تأکید بر اینکه رسانه می‌تواند نقش مؤثری در معرفی فرد شایسته به جامعه داشته باشد، گفت: باید فارغ از حزب و جناح، شایسته سالاری را مد نظر قرار داد.

وی بیان کرد: اصحاب رسانه و خبرنگاران می‌توانند در جهت ترغیب مردم به حضور حداکثری و داغ کردن تنور انتخابات نقش مهمی داشته اما نباید اجازه داد که خبرنگاران به عنوان ابزار سیاسی و تبلیغی مورد استفاده قرار گیرند.

افتخاری با بیان اینکه رسانه باید تبیین کننده سیاست باشد و نه دنبال کننده سیاست، ادامه داد: خبرنگاران باید مطالبات خود را از کاندیداهای مطرح کرده اما این مطالبات نباید به عنوان یک شعار تبلیغاتی محسوب شود.

رسانه‌ها در تنویر افکار عمومی نقش غیرقابل انکاری دارند

رئیس بسیج رسانه گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: عمده ترین کارکرد رسانه‌ها، شفاف سازی و اطلاع رسانی و کمک به افکار عمومی در گزینش فرد اصلح است.

میثم قرائی افزود: در این رهگذار این رسانه‌ها هستند که مردم را به سوی برنامه محوری سوق می‌دهند تا با آگاهی کامل به برنامه‌ای که از سوی داوطلبان برای آنها تدوین می‌شود رأی دهند.

قرائی گفت: امروزه فضای رسانه‌ای کل زندگی مردم را در بر گرفته و غالب وقت مردم با رسانه‌ها پر می‌شود.

وی با بیان اینکه ضریب نفوذ اینترنت در کشور به ۹۰ درصد رسیده است، اضافه کرد: در چنین جامعه‌ای قطعاً رسانه می‌تواند نقش خود را ایفا کند.

رسانه‌های گلستان نمره خوبی دریافت نمی‌کنند

قرائی ادامه داد: در گلستان وفاق رسانه‌ای وجود دارد اما همه رسانه‌ها نتوانسته‌اند ماهیت خود را در موضوعات مختلف از جمله انتخابات نشان دهند و این امر جای بررسی بیشتری دارد.

وی افزود: اگر رسانه‌ها به وظیفه ذاتی خود آگاه بوده و بدانند که پیش قراول افکار عمومی هستند، می‌توان امیدوار بود که قدم خوبی در زمینه توسعه کشور و استان برداشته شده است.

قرائی تصریح کرد: رسانه‌ها با تولید محتوای کیفی و با خلق روش‌های مبتکرانه در انتشار اخبار می‌توانند اثرگذاری خود را بیشتر کرده تا سبب حرکت جامعه شوند.

وی تأکید کرد: امروزه جامعه متأثر از رسانه‌ها بوده بنابراین اگر رسانه نقش خود را به درستی انجام دهند قطعاً به نفع جامعه و مردم است.

قرائی با بیان اینکه رسانه‌های گلستان بینابینی عمل کرده‌اند، گفت: رسانه‌ها برخی مواقع به دلیل مسائل جناحی و حزبی و در برخی اوقات هم به دلایل مختلف دیگر مانند مباحث مالی و ذی نفوذ بودن در برخی از پروژه‌ها و خطوط کاری حقایق را نمی‌گویند.

وی بیان کرد: رسانه‌ها به نسبت کلی در زمینه انتخابات قدم برداشتند ولی نمره خوبی نمی‌توان به آنها داد.

با توجه به نزدیک شدن زمان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رسانه‌ها که در جریان سازی افکار عمومی نقش مهمی دارند، علاوه بر واقف بودن به وظایف خود باید در ارائه و انتقال محتوا به افراد جامعه دقت کنند زیرا سرنوشت کشور به رفتار آنها وابسته است.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار