راه‌اندازی بخش تخصصی آنژیوگرافی و جراحی قلب در شرق گلستان به عنوان یک مطالبه عمومی مردم این دیار، به گفته متولیان بهداشت و درمان استان به ایستگاه آخر رسیده و به احتمال زیاد تا پایان امسال در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) گنبدکاووس به بهره‌برداری می‌رسد.

راه‌اندازی آنژیوگرافی و جراحی قلب شرق گلستان در ایستگاه پایانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ نبود بخش تخصصی آنژیوگرافی و جراحی قلب در شرق گلستان که نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری استان دراین منطقه زندگی می‌کنند، با وجود آغاز عملیات اجرایی حداث چنین مرکزی درسال ۹۵ در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس سبب شده تا مردم این خطه از میهن اسلامی علاوه بر روبرو شدن با مخاطرات جانی، برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی خود، هزینه‌های جانبی نیز متحمل شوند.

مردم هفت شهرستان "گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه" که در مجموع افزون بر ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و در گستره‌ای حدود دو سوم مساحت ۲۰ هزار و ۴۸۳ کیلومتر مربعی استان گلستان زندگی می‌کنند؛ شهروندان شرق گلستان برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی خود در حال حاضر بایستی به سه مرکز آنژیوگرافی و جراحی قلب (دو مرکز دولتی و یک مرکز خصوصی) در دو شهر "گرگان و کردکوی" مراجعه ئ برای رسیدن به این مراکز، مسافتی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر را بسته به بعد مسافت از محل سکونتشان تا مرکز و غرب استان بپیمایند.

بعد مسافت و هزینه‌های ایاب و ذهاب و در برخی موارد اقامت همراهان بیمار، هزینه‌های درمانی بالا بویژه در مرکز بخش خصوصی جراحی قلب گرگان و مهمتر از همه تعداد بالای بیماران قلب و عروق درمنطقه شرق گلستان از دلایل اصلی مطرح شده توسط مردم و مسئولان در باب ضرورت راه‌اندازی بخش تخصصی آنژیوگرافی و جراحی قلب در این خطه از ایران اسلامی بود که خبرگزاری ایرنا دفتر گنبدکاووس دراین خصوص گزارشی در ۲۹ آذر سال ۱۳۹۴ تهیه و منتشر کرد.

این گزارش ایرنا و پیگیری‌های مسوولان محلی و جامعه خیرین سلامت منطقه شرق گلستان بویژه گنبدکاووس سبب شد تا مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان عملیات اجرایی احداث مرکز تخصصی آنژیوگرافی و جراحی قلب این خطه را در ۶ آبان ۹۵ با برگزاری مراسمی آغاز کنند.

در مراسم آغاز عملیات اجرایی این مرکز که با حضور رییس قبلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار شد، این مقام مسوول گفته بود که مرکز آنژیوگرفی و جراحی قلب گنبدکاووس در زمینی به مساحت ۶۰۰ مترمربع با زیربنای ۱۲۰۰ متر مربع در دو طبقه با اعتبار پیش بینی شده ۳۰ میلیارد ریال احداث می‌شود.

به گفته دکتر تقی ریاحی رییس قبلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، برای تجهیز این مرکز درمانی که دارای دو اتاق آنژیوگرافی و یک اتاق عمل می‌باشد و تا هفته دولت سال ۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید، مبلغ ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه می‌شود.

با وجود آغاز عملیات اجرایی احداث بخش تخصصی آنژیوگرافی و جراحی قلب شرق استان گلستان در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس درسال ۹۵ اما به دلایل مختلف عملیات اجرایی این پروژه درهمان مرحله کلنگ‌زنی باقی ماند تا اینکه در بهمن سال ۹۷ یکی از نیکوکاران خوشنام گنبدی به نام "حاج محمد شهرکی" مسوولیت ساخت ساختمان این پروژه را قبول و بلافاصله عملیات اجرایی آن را هم آغاز کرد.

این نیکوکار گنبدی که خود رییس مجمع خیرین این شهرستان نیز می‌باشد، در جریان بازدید ۱۸ فروردین امسال معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس از ساختمان در حال احداث مرکز آنژیوگرافی که بخش غربالگری سرطان نیز به آن اضافه شد، گفته بود که پس از تکمیل این ساختمان، مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم بایستی به تعهدات خود مبنی بر تجهیز این مرکز عمل کنند.

نکته‌ای که فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این بازدید به آن اشاره و تاکید کرد که احداث مرکز غربالگری سرطان و آنژیوگرافی قلب از مطالبات دیرینه مردم شرق گلستان است و بر اساس توافق و تعهدات فی‌مابین نیکوکار گنبدی و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان، پس از تکمیل ساختمان، تجهیزات پزشکی مورد نیاز ازسوی مسئولان و بخشی نیز توسط بخش خصوصی مستقر شده و با تعرفه دولتی به بیماران خدمات ارائه می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز در این بازدید، راه‌اندازی مرکز غربالگری سرطان و درمان بیماری‌های قلب و عروق در گنبدکاووس را مطالبه بحق مردم این منطقه دانست و با قدردانی از حاج محمد شهرکی برای احداث ساختمان این مرکز، گفته بود که دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی قول مساعد برای تجهیز آن را داده‌اند.

دکتر فرهاد بدیعی همچنین گفته بود که دانشگاه علوم پزشکی گلستان از مدت‌ها قبل در اندیشه ارائه خدمات تخصصی درمانی قلب و عروق و سرطان در منطقه گنبدکاووس بود اما مکان مناسب نداشت که به همت نیکوکار گنبدی مکان مناسب درحال احداث است.

به گفته وی، ساختمان مرکز غربالگری سرطان و آنژیوگرافی بیمارستان پیامبر اعظم (ص) در دو طبقه با زیربنای ۱۴۰۰ مترمربع در حال احداث است و پس از آن، کار تجهیز قسمت غربالگری و درمان سرطان توسط توسط دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و بخش آنژیوگرافی نیز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

دکتر بدیعی همچنین از بالا بودن سوانح و حوادث رانندگی و نیز موارد ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلب و عروق در شرق گلستان و گنبدکاووس نیز خبر داده و گفته بود که راه‌اندازی مرکز درمان این نوع بیماری‌ها برای مردم منطقه و کاهش هزینه‌های درمانی بویژه برای اقشار کم درآمد جامعه بسیار موثر خواهد بود.

وی در آن بازدید گفته بود که برخی دستگاه‌های مورد نیاز مرکز تخصصی آنژیوگرافی و غربالگری سرطان مانند دستگاه‌های "سی تی اسکن، ام آر آی و شتاب دهنده"، توسط وزارت بهداشت و دستگاه آنژیوگرافی توسط بخش خصوصی خریداری و وارد کشور شده که پس از تکمیل ساختمان مرکز غربالگری و آنژیوگرافی گنبدکاووس در آن مستقر می‌شود.

بالابودن آمار بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر ناشی از آن در کشور و استان گلستان، ضرورت توجه بیشتر متولیان بهداشت و درمان به انجام اقدامات آموزشی پیشگیرانه و نیز تامین امکانات درمانی مناسب را دو چندان کرده است.

نکته‌ای که دکتر عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ۲۱ دی امسال در همایش عبور از ۶ هزار عمل جراحی قلب در بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان کردکوی این استان به آن اشاره کرده و گفته بود که درسال گذشته هشت هزار و ۸۰۰ مرگ و میر در گلستان ثبت شد که علت چهار هزار و ۴۰۰ مرگ (معادل ۵۰ درصد آن)، بیماری‌های قلب و عروق بوده است.

 با این حال راه‌اندازی مرکز "آنژیوگرافی و جراحی قلب" در منطقه شرق گلستان که از بخش‌های استراتژیک حوزه بهداشت و درمان به شمار می رود، یک الزام اساسی است که به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس تا پایان امسال در محل بیمارستان پیامبر اعظم(ص) این شهرستان راه‌اندازی خواهد شد.

دکتر فرهاد بدیعی افزود: دستگاه آنژیوگرافی که توسط بخش خصوصی خریداری شده در محل بیمارستان پیامبر اعظم نصب و برخی تجهیزات بخش جراحی قلب آن همچون "پمپ قلب" هم توسط خیر گنبدی "حاج محمد شهرکی" تامین شده و دیگر تجهیزات مورد نیاز این بخش هم توسط دانشگاه علوم پزشکی درحال تامین است.

وی با بیان اینکه دو بخش آنژیوگرافی و جراحی قلب مکمل هم هستند، اضافه کرد: هم اکنون برای ارائه صرف برخی خدمات آنژیوگرافی شامل تشخیص گرفتگی عروق قلب و عملکرد آن در بیمارستان پیامبر اعظم گنبد مشکلی وجود ندارد اما در صورتی که بیماری نیاز به عمل جراحی قلب پیدا کند، بایستی بخش جراحی قلب نیز راه‌اندازی شده باشد.

دکتر بدیعی ادامه داد: آماده شدن و تجهیز بخش جراحی قلب بیمارستان پیامبر اعظم گنبدکاووس نیز درحال انجام است و انشاالله و بر اساس قولی که رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان داده‌ است، تا پایان امسال هر دو بخش راه‌اندازی و به بیماران شرق استان خدمات با تعرفه دولتی ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد که یکی از نیازهای بخش جراحی قلب، حضور تیم جراحی قلب در بیمارستان است که در این خصوص باتوجه به کمبود جراح قلب در استان گلستان، رایزنی‌های لازم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز دانشگاه علوم پزشکی گلستان با چند تیم پزشکی از دیگر استان‌ها درحال انجام است که یک تیم آن در هفته جاری از بیمارستان بازدید کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال دو بخش آنژیوگرفی و جراحی قلب درمحل بیمارستان  پیامبر اعظم (ص) این شهرستان راه اندازی و به انتظار و مطالبه مردم شرق گلستان پایان داده شود.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار