مدیرکل گمرکات گلستان اعلام کرد که کشور ترکمنستان تردد کامیون‌های ترانزیت ایرانی و خارجی حامل مواد غذایی را از طریق مرز اینچه‌برون این استان، با هدف جلوگیری از گسترش و شیوع ویروس کرونا ممنوع کرد.

ترکمنستان ورود مواد غذایی از مرز اینچه‌برون گلستان را ممنوع کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدابراهیم حسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که کشور همسایه از دیروز (یکشنبه چهارم اسفند) با اعمال این محدودیت، از تردد تمامی کامیون‌ها و تریلی‌های ایرانی و ترانزیت خارجی حامل مواد غذایی به کشورش جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه ممنوعیت تردد اعلام شده فعلا شامل محموله‌های مواد غذایی می‌شود، افزود: کشور ترکمنستان زمان مشخصی را برای اعمال این محدودیت‌ها اعلام نکرده ضمن اینکه دیگر اقلام صادراتی مانند سیمان، اسباب بازی، اجاق گاز، پلی اتیلن و آهن و میلگرد به این کشور انجام می‌شود.

حسینی اضافه کرد: این کشور همسایه حتی برای کامیون‌های ترانزیت متعلق به اتباع خود نیز این محدودیت را در نظر گرفته و آنها را پس از ورود، قرنطینه می‌کند.

وی تصریح کرد: تا قبل از این محدودیت، به طور متوسط روزانه ۷۰ تا ۸۰ دستگاه کامیون و تریلی ترانزیت از مرز اینچه‌برون گنبدکاووس بین دو کشور تردد می‌کردند که از این تعداد ۱۰ تا ۱۵ دستگاه آن ایرانی و بقیه ترانزیت بودند.

مدیرکل گمرکات گلستان همچنین از ممنوعیت تردد مسافران ترکمنستانی به خاک ایران از مرز اینچه‌برون نیز خبر داد و اظهار داشت که این ممنوعیت از یک ماه پیش و توسط کشور همسایه اعمال شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا پیش از اعمال ممنوعیت تردد مسافر از مرز اینچه برون از سوی ترکمنستان، تردد اتباع ایرانی از این مرز بسیار کم و در حد یک یا دو نفر در روز بود.

به گفته حسینی، از ابتدای امسال تا الان ۳۳۸ هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار از مرز اینچه برون گلستان صادرات و ۴۵ هزار تن انواع کالا به ارزشی ۵۹ میلیون دلار واردات صورت گرفته است.

به گزارش ابرنا، اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس واقع شده و از شهر گنبدکاووس به عنوان مرکز این شهرستان، حدود ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

اینچه برون مرکز گمرکات این استان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار