کرونا به حال بسیاری از کسب‌وکارها مضر بوده است. تمایل مردم به حذف ترددها و سفرهای غیرضرروی به معنای کسادی بازار است.

شبیخون کرونا به بازار شب عید

به گزارش گلستان ۲۴؛ با نزدیک شدن سال نو، بازار باید پر از مشتری باشد اما ترس از کرونا به کمک تورم سه سال گذشته آمده و معادلات بازاری‌ها را به هم زده است. بررسی میدانی و گفتگوهای ما نشان می‌دهد که در صورت ادامه این وضعیت، بازار دم عید به‌احتمال‌زیاد سردتر از همیشه خواهد شد. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

ساعت ۷ صبح روز شنبه است اما اندک مسافرانی که در ایستگاه میدان ولیعصر منتظر آمدن اتوبوس هستند خیالشان راحت است که مجبور نیستند سر پا بایستند. ترافیک روان محدوده میدان ولیعصر تا سر خیابان مطهری کم‌سابقه است. مترو هم از الان شبیه تعطیلات چند روز قبل و بعد از عید شده است. از همهمه و هل دادن‌های معمول خبری نیست. اندک مسافران باقیمانده، فاصله ایمنی را از یکدیگر رعایت می‌کنند و از خیر گرم گرفتن با غریبه‌ها و گپ و گفت‌های اتفاقی می‌گذرند. اینجا تقریبا همه ماسک به چهره دارند. این وضعیت در شرایطی که از ورشسکتگی متروی تهران سخن گفته می‌شود چندان خوشایند نیست.

ساعت شش بعدازظهر، علی آقای آرایشگر فقط یک مشتری دارد. می‌گوید اگر اوضاع همین‌طور پیش برود باز کردن مغازه بی‌فایده است. تعداد مشتری‌ها از بالای ۳۰ نفر به سه چهار نفر رسیده است. حدس زدن دلیلش سخت نیست: کرونا از راه تماس بدنی به راحتی منتقل می‌شود.

یعقوب دکه‌دار هم از کاهش ۵۰ درصدی مشتری‌ها می‌گوید. این وقت روز، اوج کار آقا سعید دستفروش است اما او هم از خلوت شدن خیابان‌ها گله می‌کند. دل صاحبان دو سوپرمارکت هم پر است؛ انگار منتظر کسی هستند که از آنها درباره وضعیت بازار بپرسد: خیلی بد، افتضاح!

سید اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف‌سرویس هم در جواب سوالم می‌گوید: «شیوع کرونا تا حدی روی وضعیت کسب‌وکار همکاران تاثیر گذاشته و مردم کمتر مراجعه می‌کنند. توصیه‌های ایمنی را به اطلاع همکاران رسانده‌ایم. همکاران باید از نیم‌پز کردن به شدت خودداری کنند و حتماً از دست‌کش و ماسک استفاده کنند. با مراکز بهداشتی در ارتباط هستیم و توصیه‌های آنها را به اطلاع همکاران می‌رسانیم».

بازار همه اصناف راکد شده است اما کمتر صنفی به اندازه صنف قهوه‌خانه‌داران و سفره‌خانه‌ها متضرر شده‌اند. محسن نظری، رئیس اتحادیه از تعطیلی تقریباً ۱۰۰ درصدی واحدها سخن گفته است. وی خسارت کرونا به اهالی این صنف را سرسام‌آور دانسته و هشدار داده که در صورت ادامه این وضعیت ممکن است تعدادی از ۵ هزار واحدی که در تهران فعالیت می‌کنند تعطیل شوند.

موفق نشدیم با رئیس اتحادیه تالارداران صحبت کنیم اما به نظر می‌رسد که زمان مناسبی برای خانه بخت رفتن نباشد؛ مردم حتی از دید و بازید و مهمانی دادن و مهمانی رفتن خودداری می‌کنند.

بااین‌حال کسب‌وکاری هست که کرونا نتوانسته به آن صدمه بزند. قاسم‌ زراعتکار رئیس اتحادیه نانوایان سنتی اظهار داشت: «کارشناسان و متخصصان باید در این باره نظر دهند اما به‌هرحال نان کالایی است که اگر خدای نکرده، فرد رو به فوت هم باشد از مصرف آن، گریزی نیست».

 

ارسال نظر

آخرین اخبار