نگین نوری با تاکید بر لزوم افزایش مصرف لبنیات در روزهایی که ابتلا به شیوع ویروس کرونا در کشور افزایش یافته است، تاکید کرد: هر موقع بحث هر گونه آلودگی پیش می آید، مصرف شیر به شدت توصیه می شود، اما مشخص نیست پشت اخبار مربوط به لزوم کاهش مصرف شیر چه استدلال علمی نهفته است.

کرونا با مصرف شیر به انسان منتقل نمی شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ وی با بیان اینکه کرونا ویروسی که گاو را بیمار می کند با کرونا ویروسی که امروز با آن سر و کار داریم، متفاوت است، اظهار داشت: در مورد مصرف شیر 2 مسأله مطرح است. نخست اینکه آیا مصرف شیر می تواند باعث انتقال بیماری شود یا خیر؟ چرا که این روزها اعلام شد با مصرف شیر، امکان ابتلا به کرونا وجود دارد.

به گفته نوری، آن چیزی که در مورد شیر اهمیت دارد، رعایت مقررات بهداشتی در تمام مراحل تولید این ماده لبنی و از لحظه ورود به کارخانه تا تحویل به مصرف کننده است.

دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اظهار داشت: البته این مقررات همیشه رعایت می شد، اما با توجه به اینکه کرونا وارد مرحله جهانی و اپیدمیک شده است، باید روی این مراحل دقت بیشتری داشته باشیم و شیر باز نباید مصرف کنیم. هر ماده غذایی دیگری وقتی باز باشد، در معرض محیط بیرون و فرد آلوده قرار می گیرد.

نوری با تاکید بر اینکه شیر را به صورت غیر حرارت دیده نباید مصرف کرد، گفت: ویروس کرونا در مدت 30 دقیقه و در حرارت 60 درجه سانتیگراد از بین می رود و باید از پاستوریزه بودن و حرارت دیدن شیر مطمئن شویم.

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با اشاره به شیرهای فرادما و استریل، خاطرنشان کرد: امروزه شیرهای فرا دما و استریل به خاطر درجه حرارت دمایی که می بینند، قابل توصیه تر هستند.

نوری درباره بسته بندی شیرها تاکید کرد: انواع و اقسام بسته بندی ها برای شیر در نظر گرفته شده است، اما شیرهای با بسته های پاکتی (تتراپک) که در آن کاغذهای چند لایه برای بسته بندی به کار می رود بیشتر توصیه می شود؛ چرا که یکی از لایه های این پاکت نقش غیرقابل نفوذ بودن هوا را دارد.

وی حرارت دیدن را مهمترین عامل نابودی انواع آلودگی ها از شیر دانست و افزود: حرارت دیدن شیر می تواند مشکل را حل و نوع بسته بندی آن خیال ما را بابت مصرف آن راحت می کند و مطمئن باشیم شیر از آلوده بودن حفظ شده است.

دانشیار گروه بهداشت و کنترل مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به دومین مسأله درباره شیر اشاره کرد و اظهار داشت: مصرف شیر، بدن را مقابل بیماری ها تقویت می کند؛ چرا که هر موقع پای این قبیل بیماری ها به میان می آید، مصرف مواد پروتئینی اهمیت بیشتری می یابد؛ شیر هم منبع پروتئینی خوبی است که باید در وعده صبحانه میل شود.

نوری با بیان اینکه شیر دارای پروتئین خاصی است که به آن کازئین گفته می شود، یادآور شد: شیر سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و توانایی بدن را مقابل بیماری ها افزایش می دهد؛ در واقع، پروتئین شیر در کنار پروتئین گوشت و تخم مرغ نقش خوبی در افزایش سیستم ایمنی دارد.

وی با اشاره به افرادی که این روزها اصرار بر ادامه رژیم غذایی خود دارند، تاکید کرد: امروزه نگران افرادی هستیم که رژیم خود را ادامه می دهند، در حالی که در این رژیم لبنیات باید وجود داشته باشد.

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به مصرف ویتامین سی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، اظهار داشت: شیر ویتامین سی بیشتری دارد، اما نمی تواند به عنوان تنها منبع این ویتامین باشد؛ بنابراین صبحانه ای کامل است که در کنار یک لیوان شیر، یک لیوان آب پرتقال هم مصرف شود.

به گفته دانشیار گروه بهداشت و کنترل مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، برای تقویت سیستم ایمنی بدن، علاوه بر ویتامین سی، ویتامین های بی و دی لازم است که شیر از نظر ویتامین های خانواده گروه بی غنی است.

وی همچنین مصرف پروبیوتیک ها را برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری دانست و گفت: پروبیوتیک ها 2 مدل در دسترس مردم قرار دارند؛ نخست به صورت دارو در داروخانه ها وجود دارد و راه دوم از طریق مصرف فراورده های شیر مانند ماست و پنیر است.

پزشکان توصیه می کنند با خود مراقبتی، قرنطینه خانگی، پرهیز از سفر و رعایت بهداشت فردی می توان مانع از ابتلا به ویروس کرونا و سرایت آن شد.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار