با وجود تلاش مسئولان و تاکید فراوان در خصوص باقی ماند در منزل هنوز عده ای بی پروا رفتارهای گذشته خود را ادامه می دهند و برخی نیز با وجود آگاهی از مخاطرات کرونا خطر را به جان می خرند و حصارهای خودقرنطینگی را می شکنند.

​چرا مردم با وجود مخاطرات کرونا در خانه نمی مانند؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، گرچه زمستان امسال نسبت به سال های گذشته گرم‌ تر بود اما کرونا در بین خانواده های گلستانی فضای سردی به وجود آورده است، امروز بسیاری از خانواده ها برای آن که به کووید 19 مبتلا نشوند در منازل باقی ماندند و کرونا به شدت صله رحم را تحت شعاع خود قرار داده است.

 

بسیاری از نوه ها و فرزندان در فضای قرنطینه دل‌ تنگ آغوش مادران و مادربزرگان هستند و بسیاری از پدران نیز دل‌ تنگ نگاه محبت آمیز فرزندان خود شدند.

 

اما باوجود تلاش مسئولان و تأکید فراوان در خصوص باقی ماندن در منزل هنوز عده ای بی پروا رفتارهای گذشته خود را ادامه می دهند و برخی نیز باوجود آگاهی از مخاطرات کرونا خطر را به جان می خرند و حصارهای خود قرنطینگی را می شکنند.

 

از این رو ویروس چینی هرروز در جامعه قربانی می گیرد و آمارهای جدیدی را به ثبت می رساند، برخی فعالان فضای مجازی با کمپین های «کرونا را شکست می دهیم» و ارائه مخاطرات این ویروس درصدد هستند که مردم در منازل خود باقی بمانند تا زنجیره انتقال این ویروس شکسته شود ولی به نظر می رسد جامعه هنوز به انسجام لازم برای چنین کاری نرسیده است.

 

در چنین شرایطی مسئولان اقدامات خود را دنبال کرده و رسانه ها نیز هرروز به ارائه اخبار کرونایی می پردازند و مردم نیز با همه این اقدامات کار خود را انجام می دهند، بسیاری از افراد جامعه که تا به حال چنین شرایطی را تجربه نکردند مثل انسان هایی می مانند که در وسط اتوبان قرار گرفته و از صدای بوق خودرویی که با سرعت 100 کیلومتر در ساعت به سمتشان می آید شوکه شدند و نمی دانند چه باید بکنند؟

 

حالا بسیاری از مسئولان و رسانه ها برای خود این سؤال را مطرح می کنند که چرا مردم باوجود مخاطرات کرونا در خانه نمی مانند تا زنجیره انتقال ویروس کرونا را بشکنند!

 

*تأمین مایحتاج و حفظ اشتغال

نخستین علتی که بسیاری از افراد در منازل باقی نمی مانند تأمین مایحتاج است، به نظر می رسد برای اینکه بسیاری از افراد در منازل خود باقی بمانند در ابتدا باید دولت شرایطی را فراهم کند که خانواده ها دغدغه تأمین مایحتاج ضروری را نداشته باشند.

 

بسیاری از افراد جامعه باوجود همه دغدغه ها و نگرانی ها از کرونا برای اینکه شغل خود را از دست ندهند و یا کسب درآمد برای تأمین مایحتاج زندگی مجبور به خروج از منزل هستند.

 

از سوی دیگر گرچه ساعت فعالیت کسبه محدودشده ولی همچنان دستگاه های اجرایی مثل روال سابق فعالیت خود را ادامه می دهند و این مهم باعث خواهد شد که «زنجیره انتقال ویروس کرونا» شکسته نشود.

 

*سبک زندگی و پایین بودن آستانه تحمل فضای خود قرنطینگی

از دیگر دلایلی که می‌تواند باعث شود که خانواده ها در منزل باقی نمانند سبک زندگی است، جامعه برای خود قرنطینگی آموزش ندیده و از سویی بسیاری والدین نمی دانند چگونه در طول 24 ساعت فضای خانه را مدیریت کنند، تماشای تلویزیون، گوش کردن به موسیقی، بازی کودکان در فضای محدود خانه و غیره باعث زمینه های اختلاف بین اعضای خانواده شده است و این مهم منجر به آن می شود که آستانه افراد جامعه تمام شود و خود قرنطینگی را بشکنند.

 

*سردرگمی جامعه از میزان خود قرنطینگی

از سویی دیگر کسی نمی داند دقیقاً تا چه میزان ویروس کرونا در جامعه یکه تازی خواهد کرد و این بلای شوم چه روزی سایه اش از سر جامعه کم می شود.

 

در ابتدا تأکید مسئولان بهداشتی بر این بود که مردم 14 روز در منزل باقی بمانند و تنها برای کارهای ضروری فضای خود قرنطینگی را بشکنند.

 

اما بسیاری از افراد فضای کرونایی را جدی گرفتند و  به مدت 20 روز است که در منازل خود باقی ماندند و از آنجایی که بخشی از جامعه فضای خود قرنطینگی را رعایت نکردند و شرایط ادامه داشته تصمیم به تغییر رویه و شکستن خود قرنطینگی گرفتند.

 

همچنین بسیاری از افراد جامعه بیان می کنند که مشخص نیست تا چه زمانی کرونا مهمان ما خواهد بود و لذا باید آن را در بدنه جامعه پذیرفت و با آن کنار آمد.

 

*عدم اطمینان به اقدامات کنترلی مسئولان

بسیاری از افراد جامعه نیز با توجه به اینکه بخشی از جامعه به دلیل دغدغه های شغلی و غیره مجبور به شکستن خود قرنطینگی هستند اعتقاد دارند با رعایت نکات بهداشتی می توانند در فضای جامعه حضور داشته باشند.

 

همچنین سخنان مسئولان ارشد نظام مبنی بر اینکه « از روز شنبه همه روال‌ها به صورت عادی در کشور خواهد بود» فضایی را به وجود آورده که اطمینان مردم را از اقدامات  مسئولان برای کنترلی کرونا سلب کرده و این مهم باعث شده است که همچنان بسیاری از افراد به فضای خود قرنطینگی اعتقاد نداشته باشند.

 

 *ارائه اطلاعات نادرست از مخاطرات ویروس کرونا

ویروس کرونا، یک ویروس جدید است که برای بشر ناشناخته است و کسی به درستی از میزان مخاطرات آن خبر ندارد اما پس از شیوع ویروس کرونا برخی از رسانه ها به منظور امید افزایی و اطمینان بخشی به جامعه به گونه ای اطلاع رسانی را پیش بردند که بسیاری از افراد جامعه تصور کردند که در گروه هدف و پرخطر ویروس کرونا قرار ندارند.

 

برخی افرادی که نیز دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده بودند نیز تصور می کنند که دوره نقاهت کرونا را پشت سر گذاشتند و دیگر به کرونا مبتلا نخواهند شد و لذا ملاحظات خود را برای ایجاد فضای خود قرنطینگی کاهش می دهند بی آنکه بدانند که به دلیل ضعف سیستم ایمنی آنها بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید 19 قرار دارند.

 

بیلبوردهایی با عنوان «جان سالمندان و بیماران را با ماندن در خانه به مخاطره نیندازید» ذهنیتی در بسیاری از افراد جامعه به وجود آورده که کرونا برای آنها مخاطره ای به وجود نمی آورد بی آنکه بدانند که چه میزان از جان باختگان افراد زیر 50 سال بودند.

 

همچنین عدم امکانات لازم برای آزمایش تمامی افراد مشکوک به کرونا در جامعه باعث شده بسیاری از افراد گستردگی ابتلا افراد و مرگ و میر این ویروس را در نظر بگیرند و با قیاس آن با مرگ و میر بر اثر تصادفات، آنفولانزا و سرطان و دیگر بیماری ها کرونا را شکارچی جان انسان ها قلمداد نکنند.

 

*عرق مذهبی و انجام مناسک دینی

باوجود اینکه در تجمعات قدرت انتشار ویروس کرونا بسیار بالا بوده اما تا هفته گذشته باوجود ابلاغیه شورای سیاست‌ گذاری نماز جمعه شاهد برپایی نماز جمعه به ویژه در جامعه اهل سنت استان گلستان بودیم.

 

مراسم های مذهبی، زیارت بقاع متبرکه و مراسم تشیع جنازه نیز از دیگر موضوعاتی است که منجر می شود که بسیاری از افراد جامعه فضای خود قرنطینگی را بشکنند.

 

*جدی نگرفتن خطر ابتلا به کووید ۱۹

باوجود اینکه بسیاری از رسانه ها تیترهای نخست خود را به موضوع کرونا اختصاص دادند برخی از افراد جامعه هنوز مخاطرات آن را جدی نگرفتند و این مهم به دلیل عوامل مختلفی از جمله تبلیغات سوء رسانه ای معاند است.

 

رسانه های معاند با ساخت طنز از کرونا تا هدف قرار دادن جامعه مذهبی برای انتشار ویروس کرونا با به کارگیری عوامل خود فروخته در کشور و ایجاد تنش بین افراد جامعه منجر به آن شد که بسیاری از افراد ویروس کرونا را باور نداشته باشند.

 

*هرج و مرج جامعه از سخنان ضد و نقیض مسئولان

یکی دیگر از دلایلی اینکه مردم نمی توانند تصمیم درستی برای خود قرنطینگی بگیرند سخنان مسئولان است، برای مثال در حالی که کارشناسان عنوان می کنند که دوره کمون بیماری کووید 19 تا مدت 14 روز است اما استاندار گلستان عنوان می کند که پس از روزهای جمعه 9 و 16 اسفند پیک مراجعات بیماران به بیمارستان ها در روز شنبه 10 و 17 اسفند رقم خورده است.

 

گرچه حضور در اماکن پرتردد و شلوغ امکان ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می دهد ولی باید منتظر بود که اثرات بیماری در روزهای آینده بروز و ظهور کند و ممکن است ریشه مراجعات مردم به مراکز درمانی در این روزها به جمعه های هفته قبل مثل دو اسفند که مردم در اماکن پرتجمعی مثل انتخابات حضور داشتند برگردد و همچنین در دیگر نمودارهای شیوع ویروس کرونا در کشورهای دنیا نیز این مسئله وجود داشته و برخی از کارشناسان آن را به موضوعات مختلفی مثل زمان انجام آزمایش ها، تجمیع شدن آن، فشردگ کادر درمانی و انتقال انجام فعالیت آزمایش در روزهای پایانی هفته و غیر مرتبط می دانند و چنین موضوعاتی مردم را برای ماندن در خانه متقاعد نمی کند.

 

همچنین بیان آمارهای متفاوت از میزان مبتلایان مزیت بر علت شده که مردم وسعت درگیری ویروس کرونا را جدی نگیرند.

 

بیان آمارهای ارائه شده در حالی است که در خصوص کیت های تشخیص، نحوه درست انجام آزمایش، میزان خطای در تشخیص و انجام آزمایش از چه میزان از جامعه هدف به مردم آن ‌گونه که باید توضیح داده نشده است و لذا مردم مسئولان دانشگاه علوم پزشکی را باوجود تلاش شبانه روزی به دروغ‌ گویی متهم می کنند.

 

قطعاً مردم با فضای آماری ارائه شده خود را از کرونا به دور می دانند و لذا تا زمانی که خود یا یکی از بستگان به این بیماری مرموز دچار نشوند قدر عافیت را نخواهند دانست.

 

*ضرورت فرهنگ سازی مقابله با شیوع ویروس کرونا

«محمد جواد کبیر» نیز معتقد است هنوز برخی از افراد جامعه مخاطرات کرونا را جدی نگرفتند.

 

سخنگوی ستاد پیشگیری از کرونا استان گلستان می گوید: اگر مردم همکاری نکنند این بیماری برای مدت زیادی مهمان ما خواهد بود و احساس می کنم مردم هنوز احساس خطرپذیری نسبت به این بیماری را ندارند و هنوز این بیماری را آن ‌گونه که باید باور نکردند.

 

کبیر متذکر شد: در استان شاهد آن هستیم در بازار نعلبندان و اماکن تجمعی هنوز تعداد زیادی از مردم حضور دارند و واقعیت ماجرا این است که درصد افرادی که در خانه می مانند ضریب موفقیت ما را تا نزدیک به 100 درصد بالا می برد.

 

وی بابیان اینکه فردی که مبتلا به کرونا می شود از لحظه ورود به  فضای درمانی عوارضی زیادی به وی وارد می شود و نگرانی برای خانواده به وجود می آورد، یادآور شد: وظیفه داریم به عنوان بخش سلامت آن چیزی که صلاح مردم است صادقانه ارائه دهیم، کنترل بیماری در گرو همکاری مردم است و اگر مردم به هر دلیلی همراهی لازم را نداشته باشند یقیناً روزهای سخت تر و دشوارتری در پیشرو خواهیم داشت.

 

سخنگوی ستاد پیشگیری از کرونای استان گلستان ابراز داشت: در شب های گذشته تراکم بیمار در مراکز درمانی استان به میزانی بالا بود که حتی یک تخت برای بستری بیمار وجود نداشت و تنها مردم هستند که می توانند وخامت این شرایط را بکاهند.

 

کبیر یادآور شد: به دلیل عدم برخی از ملاحظات در جامعه ممکن است که نتوانیم در مراکز درمانی سرویس لازم را به برخی از گروه های اجتماعی ارائه کنیم.

 

وی در مورد اعمال مقررات سخت ‌گیرانه و قرنطینه شهر گفت: اعتقاد داریم که مردم ما نسل انقلاب هستند و همواره همراهی مردم منجر شده که توفیق اجتماعی و دستاوردهای خوبی داشته باشیم و امیدواریم به نقطه ای نرسیدم که مجبور باشیم که با وضع شرایط خاص محدودیت هایی را به وجود بیاوریم.

 

سخنگوی ستاد استانی پیشگیری از کرونا به ‌ضرورت فرهنگ سازی تأکید کرد و گفت: کشور چین در مقابله با کرونا موفقیت داشت چراکه به مدت چهار هفته کسی از منزل خارج نشد.

 

«سراج الدین عارف نیا» نیز می گوید: اگر مردم برای شکستن زنجیره انتقال هم قسم شوند می توانیم در یک ماه زنجیره انتقال ویروس کرونا را بشکنیم و در غیر این صورت تا زمانی که 50 درصد جامعه به ویروس کرونا مبتلا نشود این روند ادامه خواهد داشت.

 

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان یادآور شد:  زمانی که ۵۰ درصد افراد جامعه به دلیل عدم رعایت مسئله خود قرنطینگی و ماندن در منازل مبتلا به ویروس شوند تعداد میزبان های این ویروس در جامعه کاهش پیدا می کند و اینکه چه زمانی 50 درصد مردم جامعه مبتلا به کرونا می شوند مشخص نیست.


عارف نیا افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد مردم مسائل پیشگیرانه را رعایت می کنند و اگر همکاری این افراد نبود در حال حاضر در استان به ۱۰ هزار تخت بیمارستانی نیاز داشتیم و شاید مجبور بودیم برای پذیرش بیماران در خیابان ها نیز تخت قرار می دادیم.

 

*ضرورت بهره گیری از تجربیات هشت سال دفاع مقدس در مقابله با کرونا

قطعاً عدم همراهی مردم برای شکستن زنجیره کرونا به موضوعات متعددی بستگی دارد که بخشی از آن در این مطلب به آن اشاره شد اما آنچه مسلم است برای اینکه مردم از مخاطرات کرونا فاصله بگیرند باید به فرهنگ سازی روی آورد.

 

بسیاری از فعالان اجتماعی معتقد هستند که فرهنگ سازی در این مقطع پاسخگو نخواهد بود چرا که فرهنگ سازی نیاز به وقت و هزینه زیاد دارد و از سویی خروجی آن تدریجی و کم است، اما شاید از آنجایی که مهم ‌ترین هستی هر انسان یعنی جان در میان است اقدامات فرهنگ سازی در حوزه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مؤثر واقع شود.

 

همچنین چه مسئولان و چه مردم برای اینکه زنجیره شکست ویروس کرونا را به وجود بیاورند باید از تجربیات هشت سال دفاع مقدس بهره بجویند، در آن دوران با اتکا به قدرت ایمان و بهره گیری از توان حداکثری جامعه توانستیم با دست خالی دشمن تا دندان مسلح را از پا درآورده و به دسیسه های دشمن فائق بیایم، در این مقطع نیز چه در حوزه مردمی و حمایت از فعالان حوزه سلامت و چه در بخش مسئولان  باید ازخودگذشتگی و ایثار نمود پیدا کند.

 

در فضای مجازی شاهد نشر و توسعه کلیپ های رقص پرستاران و پزشکان هستیم که از آن به عنوان حفظ روحیه یاد می شود ولی در برهه خطر هر انسانی به اعتقادات خود رجوع می کند و باید روحیه توکل و توسل از خط مقدم مقابله با ویروس کرونا به جامعه عرضه شود تا خودباوری برای شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا شکل بگیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار