رخشانی مهر با بیان اینکه به طور میانگین حدود ۳۰ درصد مدارس کشور نیاز به مقاوم سازی و تخریب دارد، گفت: از این میزان ۱۲ درصد نیازمند تخریب و بازسازی است.

۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند مقاوم سازی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، «مهر الله رخشانی مهر» امروز(یکشنبه 24 فروردین) در نشست خبری ویدئو کنفرانس با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: در سه استانی که فروردین ماه سال ۹۸ در آنها سیل به وقوع پیوست تلاش شد که در مهر ماه سال 98 هیچ دانش آموزی بدون کلاس درس نماند.

 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در استان لرستان 372 مدرسه با بیش از 2 هزار کلاس درس آسیب دیدند و بخش قابل توجهی نیازمند تعمیرات اساسی و جزئی بود و تعداد مدارس نیاز به بازسازی مجدد داشت که برای بازسازی و ساخت این مدارس 47 میلیارد تومان از محل اعتبار ملی، 2 میلیارد از محل اعتبار استانی و 97 میلیارد تومان از محل اعتبارات خیرین برای استان لرستان در نظر گرفته شد.

 

رخشانی مهر بیان کرد: در استان گلستان نیز تعدادی از مدارس نیازمند بازسازی و تخریب بود که در حال حاضر ساخت برخی از این مدارس در دست اجرا است.

 

وی افزود: سیل به 326 مدرسه با 2 هزار کلاس درس در استان گلستان خسارت وارد کرد که 25 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، دو میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و 35 میلیارد تومان از محل اعتبارات خیرین در استان  گلستان جذب شد.

 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: در استان خوزستان 114 مدرسه با 458 کلاس درس در سیل سال 98 آسیب دیده که برای تعمیر و بازسازی این مدارس از محل اعتبارات ملی 17 میلیارد تومان، از محل اعتبارات استانی  2.5 تومان، 28 میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات خیرین و 50 میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت نفت تامین شد و استان خوزستان نیز توانست مشکلات خود را برطرف کند.

 

رخشانی مهر خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم در سال 99 در قالب تحول حوزه های مشارکت های مردمی خیرین تعداد زیادی از مردم را درگیر موضوع مدرسه سازی کنیم و کمک های خرد در امر مدرسه سازی وارد شوند و در این راستا فرهنگ سازی را در دستور کار قرار دادیم.

 

وی افزود: برنامه تحولی نیز در سازمان نوسازی مدارس در نظر گرفته شده که باید شاخصه های مکان یابی را استخراج کنیم و اطلاعات فضای موجود را در این سامانه بارگذاری کنیم تا ببینم در چه مکان هایی نیاز به مدارس داریم و شاخصه های مکان یابی و کتابچه آن را به زودی رونمایی خواهیم کرد.

 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور متذکر شد: به طور میانگین حدود 30 درصد مدارس کشور نیاز به مقاوم سازی و تخریب دارد که 12 درصد از این میزان نیازمند تخریب و بازسازی  و 18 درصد نیازمند بازسازی هستند.

 

رخشانی مهر بیان کرد: از شروع به کار مجمع خیرین در کشور که تقریباً 20 سال از آن می گذرد 30 درصد مدارس کشور توسط خیرین ساخته شدند یا با دولت مشارکت کردند و این مدارس جزو مدارس خیرساز در نظر گرفته شده است.

 

وی متذکر شد: خیرین در سال ۹۸ یک هزار و 500 میلیارد تومان تقبل کردند که بیش از 50 درصد این اعتبار تاکنون محقق شده است و اعتبار حمایت خیرین 43 میلیارد تومان بوده که 90 درصد آن تاکنون در اختیار همکاران ما قرار گرفته است.

 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور متذکر شد: حدود 30 هزار خیر در موضوع مدرسه سازی در کشور به سازمان نوسازی مدارس کمک می کنند.

 

رخشانی مهر افزود: 100 میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان ها از ابتدای سال 98 تامین شد و در سال 99 نیز 400 میلیارد تومان زیر اعتبارات آموزش و پرورش تخصیص شده است.

 

وی افزود: برخی مدارس به شکل 100 درصدی و برخی به صورت مشارکتی با دولت توسط خیرین ساخته می شود و تقریباً 30 درصد مدارس کشور خیر ساز بوده است.

 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور متذکر شد: حوزه استانداردسازی سیستم سرمایشی و گرمایشی چند سالی است که در دستور کار قرار دارد و با توجه به اقلیم های مختلف کشور دنبال می شود.

 

رخشانی مهر افزود: ردیفی در بودجه داریم از محل افزایش عوارض گاز 20 درصد آن را برای استانداردسازی سیستم سرمایشی و گرمایشی اختصاص داده می شود و از این محل تقریباً  چهار درصد کلاس های درسی در کشور با بخاری نفتی گرم می شوند.

 

وی افزود: سیستم گرمایشی 100 هزار کلاس درس از سوی وزارت نفت تأمین می شود و در خصوص سیستم سرمایشی نیز اخیراً بین استان های مختلف اعتباراتی را توزیع کردیم و عمده این اعتبارات در مناطق گرمسیر توزیع شده است.

 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: هوشمندسازی مدارس برعهده سازمان نوسازی نیست و در بین دو وزارتخانه آموزش و پرورش و مخابرات تفاهم نامه ای در این زمینه مبادله شده است و سازمان نوسازی در هوشمندسازی مدارس نقشی ندارد ولی برای تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز در قالب کمک آموزشی سازمان نوسازی مدارس اقدام می کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار