نوسان قیمت‌ها در بازار سبزی و صیفی، میوه و تره‌بار در ایام ماه مبارک رمضان به‌شدت میل به گرانی دارد و مردم این شرایط را در فقدان صحیح نظارت دولت در بازار می‌دانند.

لبخند سیر به گرانی در روزهای کرونایی/ سیر 50 هزار تومانی در قطب کشاورزی ایران

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس، قیمت سیر تازه این روزها در استان گلستان سیر صعودی پیدا کرده و به کیلویی 50 هزار تومان رسیده است آن هم در استانی که عنوان قطب کشاورزی را با خود یدک می‌کشد، روزهای کرونایی و عدم نظارت درست بر بازار کار را به جایی رسانده که سیر تازه هم خود را در سبد اقلام نوبرانه جای داده تا به قیمت گزاف سر از خانه‌های مردم درآورد.

لیمو سنگی که میوه فصل و نوبرانه این روزهای میدان‎‌بار نیست هم با یک سر و گردن بالاتر از «توت‌فرنگی نوبرانه کیلویی 15 هزار تومان» به قیمت هر کیلو 30 هزار تومان به فروش می‌رود.

البته قیمت سبزی خوردن که پای ثابت سفره‌های افطار روزه‌داران است هم از کم‌توجهی نظارت‌ها در بازار بی‌نصیب نمانده و خود را به کیلویی 7 هزار تومان رسانده است و قیمت سیب‌زمینی هم در کفه بالای ترازو قرار گرفته و به کیلویی 5 هزار تومان رسیده است.

فقدان الگوی کشت مناسب مسئله تازه‌ای برای مردمان این دیار نیست اما کارشناسان و متخصصان جهاد کشاورزی استان گلستان هر چه تلاش کردند تا این ادبیات را در باور کشاورزان بگنجانند همچنان توانایی این کار را ندارند و مقاومت سنگربانان تولید در این میان میدان‌داری می‌کند.  

*تب گرانی در بازار سیر و سبزی/ «سیر» سر از سبد صیفی‌های نوبرانه درآورد

تب گرانی در بازار سبزی و صیفی، ما را بر آن داشت تا برای تهیه یک گزارش میدانی به سراغ مصرف‌کنندگان و فروشندگان در بازار برویم، خانمی که برای خرید سیر آمده می‌گوید: هفته پیش قیمت سیر تازه در بازار نعلبندان 30 هزار تومان بود و امروز بعد از گذشت چهار یا پنج روز به کیلویی 50 هزار تومان رسیده؛ یا مسوولان خواب هستند یا خبر از جیب خالی مردم ندارند.

فروشنده که در جریان این مباحث قرار می‌گیرد؛ خود وارد گفت‌وگو شده و می‌گوید وقتی سیر را از میدان‌بار کیلویی 40 تا 45 هزار تومان می‌خرم مجبورم که با قیمت گران بفروشم.

خریدار دیگری که برای خرید خرما به بازار نعلبندان گرگان آمده می‌گوید: قیمت خرما نسبت به قبل نوسان چندانی نداشته؛ پارسال کیلویی 20 هزار تومان و امسال کیلویی 25 هزار تومان است اما همین قیمت برای عده‌ای از مردم که از قشر کارگر هستند واقعا گران و سرسام‌آور است.

* نظارت‌های دولتی در برابر کاسبان گرانی کوتاه نیاید

تنوع در بازار و قیمت‌های نوسانی که بر بازار چیره شده شاید از شیوع ویروس کرونا سرچشمه می‌گیرد و برخی فروشندگان به خود اجازه می‌دهند از آب گل‌آلود به نفع خود ماهی بگیرند، اما هر آنچه هست باید هر چه زودتر بساط سودجویان از بازار برچیده شود تا گرانفروشان و خاطیان بازار حساب کار به دست‌شان بیاید.

مردم از مسوولان متولی انتظار دارند نظارت‌های دولتی را در سطح بازار تشدید کرده و در برابر کاسبان گرانی کوتاه نیایند و با متخلفان به شدت برخورد کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار