معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: ۱۳۲ هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه‌های گلستان رفع تصرف شد.

۱۳۲ هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه‌های گلستان رفع تصرف شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسین دهقان معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: در سال گذشته هزار و ۷۶۰ مورد از تصرفات حد بستر و حریم رودخانه‌های استان شناسایی شد که برای هزار و ۱۱۵ مورد اخطاریه صادر شده و ۴۴۷ پرونده هم به محاکم قضایی فرستاده شدند.

دهقان با بیان این که طی این مدت ۱۱۸ مورد رفع تصرف در استان انجام شده که مساحت اراضی آزادشده حدود ۱۳۲ هکتار است، اضافه کرد: همچنین در یک سال گذشته ۳۹ کیلومتر از رودخانه‌های استان تعیین حد بستر شد.

او افزود: تصرف بستر رودخانه‌ها به اشکال مختلف از قبیل احداث بنا، کشت و زرع، احداث مخازن ذخیره آب، تخلیه نخاله و ... در طول رودخانه‌ها صورت می‌گیرد و عموماً در مناطق مسکونی مانند اطراف رودخانه‌های داخل شهر‌ها به دلیل ارزش اقتصادی بالاتر، این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد.

دهقان با بیان اینکه بستر رودخانه جزو انفال است، افزود: شرکت آب منطقه‌ای به نمایندگی از حاکمیت در استان‌ها وظیفه شناسایی و تهیه نقشه حد بستر و حریم رودخانه‌ها، محافظت از بستر و حریم رودخانه‌ها و شناسایی تصرفات غیرقانونی و تلاش برای آزادسازی آن‌ها از دست متصرفان با همکاری دستگاه قضایی و همچنین اخذ سند برای بستر رودخانه‌ها را برعهده دارد که برای این کار برخی دستگاه‌ها مانند ثبت اسناد و املاک، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و ... باید مشارکت می‌کنند.

او با بیان اینکه تجاوز به بستر رودخانه‌ها، خسارت سیلاب‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: این کار سبب کاهش عرض مقطع رودخانه و مجاری آبی و به تبع آن کاهش ظرفیت آبگیری رودخانه می‌شود که سبب خروج سیلاب از مسیر اصلی شده و خسارت زیادی به متصرفان و اراضی و تأسیسات پایاب می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار