دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: معماری اتحادیه اسلامی نیاز به چند گام مقدماتی دارد که اولین قدم آن پرهیز از تفرقه و تعرض در جهان اسلام است.

لزوم تشکیل "اتحادیه اسلامی" در جهان اسلام

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مراسم تودیع حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسینی قائم مقام پژوهشگاه مطالعات تقریبی و  معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین راشدی نیا به عنوان سرپرست پژوهشگاه، با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری در این مراسم با اشاره به حکم مقام معظم رهبری، اظهار کرد: در حکم مقام معظم رهبری برای دبیرکل، دو نکته حائز اهمیت است یکی بحث نوسازی و دیگری بحث عقلانیت در رویکرد.
وی در ادامه با اشاره به معنای اصلی وحدت اسلامی افزود: وحدت به معنای یکی کردن افکار و اندیشه ها نیست بلکه به معنای بیان اشتراکات است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تجربه موفق کشورهای اروپایی گفت: کشورهای اروپایی در جنگ جهانی دوم بیش از ۲۰ میلیون نفر از همدیگر را قتل عام کردند، اما سال‌ها بعد با هم یکی شده و پول واحدی به نام یورو ایجاد کردند و در نهایت با تشکیل اتحادیه اروپا به انسجام قدرت خود پرداختند.

شهریاری افزود: کشورهای اسلامی هم می‌توانند با تشکیل "اتحادیه اسلامی"  به انسجام قدرت کشورهای اسلامی بپردازند.

وی اظهار کرد: در حوزه پژوهشی ما باید به دقت مطالعه و بررسی کنیم که چگونه اتحادیه اسلامی را شکل دهیم و اتحادیه اسلامی باید چه اجزایی داشته باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: معماری این اتحادیه اسلامی نیاز به چند گام مقدماتی دارد که اولین قدم آن پرهیز از تفرقه و تعرض در جهان اسلام است.

وی با اشاره به تفرقه افکنی‌های دشمن اظهار کرد: دشمن برای اینکه ما به وحدت نرسیم شیعه انگلیسی و سنی امریکایی را ایجاد کرد و در ادامه داعش را تشکیل داد که جنگ را در جهان اسلام تولید و ترویج کند تا در سایه این جنگ‌ها به اهداف شوم خود برسد.

شهریاری در ادامه تاکید کرد: گام دوم شگل گیری اتحادیه اسلامی، همکاری در جهت "اشداء علی الکفار و رحماء بینم" است. وی همچنین گام سوم را هم افزایی بین مسلمانان دانست به گونه‌ای که مسلمین تمام قدرت اقتصادی، سیاسی، امنیتی ،علمی و ... خود را به اشتراک بگذارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار