در آستانۀ فرارسیدن «هتفۀ وحدت»؛

دولت های استکباری و صهیونیسم بین اللمل و ایادی دست نشانده آن ها امروز به این نتیجه رسیده اند که باید برای مقابله با اسلام ناب محمدی (ص) که نوای دلنشین آن از ایران و سرتاسر جهان اسلام شنیده می شود

پیشنهاداتی برای وحدت شیعه و سنّی

«وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ  فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُم مِنْهَا...» (آل عمران/103).


دولت های استکباری و صهیونیسم بین اللمل و ایادی دست نشانده آن ها امروز به این نتیجه رسیده اند که باید برای مقابله با اسلام ناب محمدی (ص)که نوای دلنشین آن از ایران و سرتاسر جهان اسلام شنیده می شود ،لیکن به واسطه ی یک اسلام دروغین و کاذب در حال  مبارزه با اسلام راستین هستند و در تلاش اند با تفرقه افکنی در میان مسلمانان فرصتی پیدا کنند تا ضربه ای بر اسلام حقیقی وارد سازند. آن ها خوب فهمیده اند که فقط با نام اسلام می شود به جنگ با اسلام رفت  ، فقط با نام خدا و توحید می شود ، خانه ی توحید رانابود کرد و خوب می دانند خرافات را چطور به نام دین ترویج دهند و دین را برای بی دین ها خرافات نشان دهند.
لذا جبهه ی حق و مظلوم اسلام که همیشه مورد حملات و تفرقه شیاطین قرار گرفته برای مقابله با آن ها و ایجاد وحدت و انسجام بیشتر میان مسلمانان کارهای بنیادینی انجام داده است. انقلاب ما و بنیانگذارکبیر این انقلاب ازعوامل مهم ایجاد وحدت میان مسلمین بوده اند .
از ابتدای تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحقق وحدت اسلامی یکی از بزرگترین اهداف امام خمینی (ره) بوده است ، به دستور ایشان هفت روزی که میان شیعیان و اهل سنت در مورد تولد پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) اختلاف وجود داشت هفته وحدت نامیده شد طی این اقدام ، مسأله ای که شاید می توانست عاملی برای تشدید اختلاف میان مسلمانان شیعه و سنی باشد موجب وحدت آفرینی بزرگی میان مسلمانان شد.
لذا طی گفته ی امام خمینی (ره) که فرمودند:« ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمان ها بشود بدانید یا جاهل است یا از کسانی است که می خواهد بین مسلمانان اختلاف بیندازد و قضیه ی شیعه و سنی در کار نیست ما با هم برادریم.» که پیام این سخنان گهربار نشان دهنده ی وحدت و ظلم ستیزی و طرد حکومت طاغوت است ،به همین جهت پیشنهاداتی در حوزه رسانه ای و برای استفاده اهل فضل و فعالین این حوزه مبنی بر وحدت میان مسلمانان عرضه می داریم ؛

گفتمان علمی و تبادل آراء
اولین و مهم‌ترین راهکار جهت هم‌گرایی مسلمانان گفتمان علمی است، بدین معنا که نظریه پردازان و عالمان دینی، فرقه‌های اسلامی در کنار هم قرار گرفته، گفتگوهای علمی انجام دهند. در این گفتگوها بر مسائل مشترک تأکید نمایند و با اصول و مبانی یکدیگر آشنا شوند؛ زیرا عدم آشنایی کامل، ریشه بسیاری از بدبینیها است. وقتی که قرآن کریم در آیه «فَبَشِّرْ عِبَادِ. الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» (زمر، 17و18) مسلمانان را به گفتگوی مسالمت‌آمیز با کفار و اهل کتاب برای رسیدن به حقیقت دعوت می‌نماید، بر مسلمانان به طریق اولی لازم است که اختلافات خود را از طریق گفتگوی سالم و رعایت آداب آن حل و فصل کنند؛ زیرا در سایه جهاد علمی مسلمانان خواهند فهمید که اختلاف‌نظر در برخی از مسائل فرعی و فقهی، ضرری به وحدت دینی آنها وارد نخواهد ساخت (گروهی از نویسندگان، 1350 ش ، ص143).
این معرفت را علاوه بر گفتمان علمی، می‌توان با تبادل محصولات مذهبی که به نوعی با هنر نیز ممزوج باشد، شبیه فیلمهای تلویزیونی و سینمایی و یا پدیده‌های هنری دیگر توسعه داد.

 ارائه تعریف صحیح از مقوله تقریب مذاهب اسلامی و عدم انحصار آن به ایران
بیان این نکته که تقریب به معنی نفی تفاوتها و نادیده گرفتن آن نیست، بلکه تلاش برای ایجاد رویکردی متحد برای مسلمانان در برابر چالش ها، آسیب ها و ستیزه‌جویی ها و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان است، می‌تواند راه را برای همبستگی بیشتر هموار سازد.

 بیشتر کردن توجه به مشترکات مذهبی بین اهل تشیع و اهل تسنن
 هنگامی که مشترکات و اصولی همچون توحید و نبوت و... و یا فروعاتی چون نماز و روزه و... تحت نظر باشد اختلافات مذهبی برای عوام کمتر بروز پیدا میکنند هر چند که این منافی بحث های علمی خواص نیست و آن همیشه بر جای خود است ولی مسئله مورد نظر به صورت عمومی همان توجه بیشتر به مشترکات است به استناد از آیه  قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (64-آل عمران)
بیشتر کردن توجهات شیعه و سنی به یکدیگر و تجلی آن در مصادیق مختلف فرهنگی(رفتار و کردار فردی و اجتماعی با یکدیگر)
 روایتی در این باره موجود است که وضوح این مورد را بیشتر میکند: ((قال الصادق (ع)  : یا معشر الشیعه إنکم  قد نسبتم إلینا کونوا لنا زینا و لا تکونو لنا شینا ما یمنعکم آن تکونوا مثل اصحاب علی رضوان ا... علیه فی الناس إن کان الرجل منهم لیکون فی القبیله فیکون إمامهم و مؤذنهم و صاحب أماناتهم و ودائعهم عودوا مرضاهم و اشهدوا جنائزهم و صلوا فی المساجدهم...(مشکاه الانوار-ص67) ای گروه شیعه شما به ما منسوبید پس برای ما زینت باشید و مایه ننگ نباشید چه مانعی هست که در میان (اهل سنت) همانند یاران علی باشید اگر مردی از آن یاران هم اکنون زنده بود در قبیله خود پیشوا مؤذن و امانتدار آنان بود از بیمارانشان عیادت کنید و در تیع جنازه هایشان حاضر شوید و در مساجد آنها نماز بگذارید...))

ایجاد و بیشتر کردن وحدت سیاسی محکم تشیعیان و اهل تسنن 
 این مورد موردی است که رهبری معظم انقلاب نیز روی آن بسیار تأکید میکنند  همچنین در روایات نیزبه چنین مسئله ای اشاره شده است : قال امیرالمومنین (ع):قد تربعت الأمور فی ظل سلطان قاهر...و یأوون إلی کنفها بنعمه لا یعرف أحد منَ المخلوقین لها قیمه(نهج البلاغه،خطبه192،بند100و104)وحدت سیاسی بر محور پیشوای عادل نعمتی است که هیچ کس ارزش آن را نمیداند. 

تجمع بیشتر حول محور شخصیت ، روایات و سنت رسول ا... (ص) 
واین همان مصداق بارز ((کلمه سواء)) است همانگونه که رهبری معظم انقلاب می فرمایند : ((عزیزان من! مسلمانان دنیا، زیر نام نبىّ اکرم صلّیاللَّه‌علیه‌وآله‌وسلّم، راحت‌تر و سهل تر از همه‌چیز، میتوانند متّحد شوند. این، خصوصیت آن بزرگوار است. من بارها عرض کرده‌ام: «آن بزرگوار، مجمع و ملتقای عواطف مسلمانان است. مسلمان، به پیغمبر خود عشق میورزد.» خدایا! تو شاهدی که دلهای ما مالامال از محبّت پیغمبر است. از این محبّت، باید استفاده کرد. این محبّت، راهگشاست. امروز مسلمانان به اخوّت و برادری احتیاج دارند. ))

وحدت شیعه و سنّی

کوتاه کردن دست تبلیغات غربی صهیونیستی از ایجاد تفرقه و بالای دست آن ها کار کردن:
 همان گونه که رهبری معظم  انقلاب می فرمایند : ((امروز شبکه تبلیغاتی دنیا، دست صهیونیست‌هاست. همین خبرگزاریهای معروف، اغلبشان صهیونیستند. صهیونیستها نسبت به اسلام چه خواهند گفت؟ )) باید در این زمینه های رسانه ای بهتر از غرب عمل کرد 

6-تمییز مسائل به وجود آمده تفرقه افکن توسط شیعه و سنی و پاسخ دادن به آن ها 
مثلا تمییز وهابیت و تفکر سلفی از اهل سنت و یا تمییز شیعه از فرقه هایی که خود را با نام شیعه معرفی میکنند ولی در واقع به اعمال ضد شیعی میپردازند و تمییز مسئله عدم توهین شیعیان به مقدسات اهل سنت و فتوای ولی امر مسلمین مبنی بر آن و جدا بودن تفکرات اشخاص دائم الوهن به اهل سنت از تفکرات اصیل شیعه و بالعکس 

جمهوری اسلامی را یک نماد موفق از وحدت در سراسر دنیا نشان دادن و سمت و سو دادن مسلمانان به سوی وحدت  و نشان دادن آثار و برکات وحدت در امت عظیم اسلامی.
در این رابطه رهبری معظم  انقلاب میفرمایند : منادی وحدت، جمهوری اسلامی بود؛ همه قدرتهای استکباری ریختند سرِ جمهوری اسلامی! البته جمهوری اسلامی، یک تنه از پسِ همه آنها برآمد. چرا؟ چون منادی وحدت بود و آن ها با وحدت دشمنند. وحدت مسلمین، به ضرر آنهاست؛ لذا سعی میکنند وحدت را بشکنند. من عرض میکنم: علمای شیعه و سنّی، در هر جای دنیا که هستند، و از جمله در کشور عزیز ما، باید مواظب باشند. این وحدت در ایران، گران به دست آمده است. این ندای وحدت در دنیا، گران جا افتاده است. این را آسان نشکنید! هر که بشکند خیانت کرده است؛ هر که میخواهد باشد. فرقی نمیکند سنّی باشد یا شیعه باشد

عدم اهانت فرق اسلامی به یکدیگر و کوشش در جهت فرهنگ سازی این مسئله 
ضربه ای که در نتیجه توهین به وحدت مسلمین وارد مشود به مراتب مخرب تر از عوامل دیگر است در این رابطه نیز ولی امر مسلمین میفرمایند : این یک مسأله احساساتی نیست. این یک مسأله عقلانی است. هر کس به مقدّسات آن فرقه دیگر اهانت کند، اگر با خشونت و اهانت با فرقه دیگر برخورد کند، به هر اندازه که بُردِ کارِ او باشد، به این وحدت ضربه زده است؛ هر که میخواهد باشد. 

عَلَم کردن کارهای مشترکی که شیعه و سنی با وحدت به آن موفقیت ها دست پیدا کرده اند 
مثلا در تعاملات بین المللی ، در جنگ فلسطین ، در حمایت از مظلومان مسلمان دیگر کشور ها ، در دفاع از حریم رسول ا... در برابر توهین های اخیر غربی ها به صورت فیلم و... ویا مثلا از نظر رهبری معظم انقلاب : در ایران برادران مسلمان شیعه و سنّی، در یک صف واحد، در زیر یک پرچم واحد، با یک شعار واحد، در یک جبهه واحد، در کنار هم و با هم هستند. در جنگ تحمیلی هشت ساله، از کسانی که میخواستند بروند از تمامیت ارضی و مرزهای اسلام در این کشور دفاع کنند، کسی نپرسید شما از کدام طایفه، کدام فرقه، کدام مذهب، کدام لهجه و کدام زبان هستید؟ همه رفتند؛ از همه جا رفتند. در ایران، خونها درهم آمیخته شد و انقلاب به معنای حقیقی کلمه، یک اتّحاد و یک الفت میان فرق و لهجه‌ها و طوایف مختلف به وجود آورد. استکبار، نمیتواند این را ببیند. برای هر فرقه‌ای، بهانه‌یی درست میکنند. ساده‌ترین و فریب بخورترین افراد را در هر فرقه‌ای پیدا میکنند و چیزی در دهانش میگذارند، تا برود آنچه را که او می خواهد، برایشان تکرار کند! همه باید مراقب باشند

 

روشن گری کردن در جامعه شیعه و سنی برای همکاری ناخواسته نکردن با دشمن

مثلا رهبری معظم انقلاب می فرمایند:  امروز کسانی و دستهائی را که برای ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی به شیعه تهمت میزنند، بدگویی میکنند، اختلاف‌افکنی میکنند، ببینند. از این طرف هم همین جور؛ یک کسانی از این طرف احساسات برادران مسلمان خودشان را تحریک میکنند، جریحه‌دار میکنند، آزرده میکنند. دنیای اسلام باید متحد باشد. امروز دنیا این را میخواهد. امروز نیازهای جامعه‌ی اسلامی این را میطلبد که جوامع اسلامی با هم باشند، در کنار هم باشند، اتحاد و اتفاق داشته باشند، نگذارند دشمنانی از ضعف آنها استفاده کنند؛ دشمنانی که خودشان به طور طبیعی قدرتی ندارند. اسرائیل چیست؟ دشمن صهیونیستی در مقابل یک میلیارد و نیم مسلمان عددی نیست؛ به حساب نمی‌آید. اختلاف در دنیای اسلام -این ضعفی که در درون دنیای اسلام است- موجب میشود که دشمن ضعیف بتواند راه خود را پیدا کند، یارگیری کند، از بین برادران مسلمان دشمن برای خود یارگیری کند. پس در نتیجه این مورد باید روشن گری ها در رابطه با هر گونه عامل خواسته یا ناخواسته دشمن شدن برای تفرقه افکنی توسط شیعیان یا سنی ها فزونی یابد.
       انّماالمؤمنون اخوة فاصلحوا بین اخویکم حجرات- 10                         
  
 بالابردن سطح آگاهی عمومی درباره آثار تقریب و پیامدهای اختلافات مذهبی
تبیین آثار و برکات تقریب توسط محققان و نویسندگان و رسانه‌ها و بیان تجارب تلخ اختلافها می‌تواند راه را برای ساختن ذهنیتی در جهت بی‌فایده بودن تکرار آن مسائل هموار کند.

 تدوین آثار و برگزاری همایش ها و کنفرانس ها و بهره‌گیری مناسب از آن ها
یکی از شیوه‌های کاربردی در ایجاد تقریب مذاهب، تدوین آثار علمی در قالب کتاب، مجله و روزنامه و نمایش‌نامه‌ها و نیز برگزاری نشستهای علمی و تبادل افکار و نظریات در زمینه بیداری اسلامی و در عرصه بین‌المللی است.

 صدور فتواهای هم‌گرایانه
بی‌تردید صدور فتوای مجتهدان فرقه‌های اسلامی نقش بنیادی در تقریب مذاهب دارد، همان‌گونه که نقش اساسی در اختلافات مسلمانان دارد. اگر مجتهدان فتاوایی مانند جواز شرکت نمودن مسلمانان در مراسم عبادی همدیگر را صادر نمایند، زمینه‌های همسویی مسلمانان را فراهم می‌کند. هرچند که شیخ محمود شلتوت شیخ بزرگوار «الازهر» در زمان جمال عبدالناصر با فتوای شجاعانه خود اولین قدم را در این مورد برداشت و مذهب جعفری و فقه شیعه را به عنوان یک مذهب رسمی و فقهی تأیید کرد (بی‌آزار شیرازی، 1385ش، ص201). همچنین صدور فتوای رهبری معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرمت اهانت به نمادهای اهل‌سنت در همین رابطه است، اما با این همه انتظار از علمای مذاهب اسلامی این است که شجاعت شلتوت را با فتاوای جدید برای رفع بدبینی ها و پیدایش روحیه برادری واقعی تأیید و تکمیل نمایند و آن را در سراسر جهان اسلام به طور گسترده‌ای آموزش دهند، به طوری که همه مسلمانان از عالِم و عامی آن را بفهمند و بپذیرند، تا قدرت یکپارچه امت بزرگ اسلامی در صحنه جهانی جلوه‌گر شود (همان، ص215).
جمع آوری روایات تقریب آفرین از دو طرف به همراه تایید علمای دو طرف و تاکید بر اجرای آن
متاسفانه برخی از خودی هایی که در پازل دشمن بازی می کنند و به تفرقه ها دامن می زنند برای شرعی جلوه دادن کارهای خود به روایاتی استناد میکنند که موضوعا از محل بحث خارج می شوند مثلا برخی متشیعین روایاتی را می آوردند که دشمنی با نواصب که  دشمنان اهل بیت بودند را مذمت و از معاشرت با آنها نهی کرده و در طرف مقابل برخی متسننین به روایات دشمنی با غلاة استناد می کنند در حالی که نه سنی ها نواصبند و نه غلاة شیعه و هردو از مسلمین نیستند.و از طرفی ماروایات فراوانی مبنی بر دوستی بین تشیع و تسنن داریم.

تولیداتی در راستای شناخت وحدت و آسیب شناسی وحدت
بهترین روش استعمار و بدخواهان اسلام برای ترویج تفرقه استفاده از فضای رسانه ای و مجازی بوده است بدون شک برای خنثی کردن آن هم باید از همین حربه نیز استفاده

پررنگ نشان دادن، شعارها و نمادهای انسجام‌بخش
اندیشمندان مسلمان در ایام حج گرد هم آیند و با برپایی مناسک عبادی ـ سیاسی عظیم حج و برائت از مشرکان و با تمسک به ریسمان محکم الهی (قرآن و سنت پیامبر) به عنوان وجوه اشتراک تمامی مسلمانان، انسجام را در عرصه اسلامی به منصه ظهور برسانند. همچنین در عرصه‌های بین‌الملل می‌توان با برپایی مراسم و مناسبتهای فراملی و جهانی همچون روز جهانی قدس، دفاع از ملتهای مظلوم و بی‌دفاع جهان، بزرگداشت ایام مذهبی و ... طرح جامعی را برای نزدیک شدن مسلمانان ارائه داد و پایه‌های تقریب مذاهب اسلامی را بیش از پیش تعمیق و تحکیم نمود.

 محکومیت افراطی گری چه در میان شیعیان و اهل سنت و دیگر فرق اسلامی توسط علمای عزیز این مذاهب اسلامی.
می بایست به خوبی به این نکته توجه داشت که جریان های استکباری در حال یارگیری و جذب نیرو از بین مسلملنان کم سواد و متعصب در تمام  مذاهب اسلامی هستند، که در پی آن با تحریک این افراد و با مدیریت نیروهای دست نشانده خود آتش اختلافات مذهبی را دامن بزنند. فلذا برتمامی مسلمین بخصوص علمای عزیز در سرتاسر بلاد اسلامی است تا با روشنگری جلوی عوامل تفرقه افکن و همچنین اعمال تفرقه افکنانه را بگیرند و به جد با آن برخورد کنند.

وحدت شیعه و سنّی

تهیه فیلم هایی از تعامل اندیشمندان فرقه های گوناگون اسلامی و گفتگوهای علمی جهت رفع سوءتفاهم ها:
بدین  معنا که نظریه پردازان و عالمان دینی فرقه های اسلامی در کنار هم قرار گرفته و گفتگو های علمی انجام دهند و در این گفتگو ها بر مسایل مشترک تاکیید کنند و با مبانی یکدیگر آشنا شوند زیرا خیلی از مسایل اختلافی بین مسلمانان ناشی از عدم آگاهی از اصول و مبانی یکدیگر است. که این عدم آگاهی باعث بدبین شدن مسلمانان و برداشت های نادرست از یکدیگر و حتی تکفیر یکدیگر می گردد. اگر به سراغ کتاب المراجعات برویم می بینیم این کتاب ثمره ی گفتمان علمی و سؤال و جواب های بدور از تعصب میان علامه شرف الدین ، عالم شیعی و شیخ سلیم بشری از علمای اهل سنت است. که انجام این امور در آینده موجب صدور فتواهای همگرایی می شود.

آشنایی مردم با توطئه های دشمن برای ایجاد اختلاف و رصد مستمر اقدامات دشمن و تبیین آن ها:
توجه به دشمن مشترک که اصل اسلام و کشورهای اسلامی و مردم جهان اسلام را نشانه رفته اند و عوامل آنها که در میان مسلمانان هستند و طرفدارانی از بین مسلمین دارند که هدفشان ایجاد توطئه وخیانت به اسلام و مسلمانان است لذا آیت الله بروجردی یکی از راه های ایجاد وحدت اسلامی را شناسایی عوامل اختلاف می دانستند.

زیر ذره بین قرار دادن و تقویت نقطه های مشترک و اصالت دادن به ارزش های اسلامی:
مطمئناً مسائل مورد اتفاق میان این دو مذهب بسیار فراتر از موارد اختلاف می باشد اما غالباً مسائل مورد اختلاف مورد توجه قرار گرفته ، که یکی از بزرگترین عوامل مهم ایجاد اختلاف و دوری هرچه بیشتر مسلمانان از نقاط مشترک همدیگر است.
    
مراجعه به کتب تاریخی که نویسندگان آن ها چه سنی و چه شیعه در بسیاری از مباحث اتفاق نظر دارند. جهت جلوگیری از ترویج خرافات و تحریف ارزش ها و مقدسات اسلام.

تشویق به انجام امور عاقلانه ای که جز شعائر اسلام تلقی می شود و باعث ایجاد وحدت میان مسلمین جهان می شود.

مراجعه به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون وحدت شیعه و سنی و تبیین مخالفت با امور تفرقه انگیز و خرافات از دیدگاه امام خمینی (ره)

استفاده از آیات متعدد که مسلمانان را به همگرایی دعوت می کنند.

مراجعه به فتاوای مراجع تقلید در مورد ترویج رسم و رسوم هایی که در بین مسلمانان اشتراکی ندارند و باعث تفرقه میان آنها می شود.

تبیین نقش و زحمات اهل بیت عمصت و طهارت و علمای اسلامی  از استمرار امامت و رهبری جامعه تا شکل گیری انقلاب اسلامی مبنی بر وحدت و برادری میان همه مسلمانان برای پیشبرد اهداف عالیه جامعه اسلامی تا حکومت ولی عصر(عج) و تحلیل سیره ی اهل بیت مبنی بر تاکید بر اصل وحدت و مدارا با یکدیگر.

قدرت مسلمانان در سایه ی وحدت در ادوار گذشته را باید نشان داد در قالب مقاله و کلیپ که قبلا اسلام چه عظمتی داشته و الان به کجا کشیده شده است که دیگران در حال تلاش برای از بین بردن اسلام هستند. 

درست کردن جبهه متحد و یکپارچه در سایه ی وحدت میان شیعه و سنی در مقابل وهابی هایی که علمای آنها قائل به کفر و شرک سایر مذاهب می باشند .

در  سطح ملی تاکید بر عدم تاثیرگذاری مرزهای جغرافیایی کشورهای اسلامی و اینکه این کشورها متعلق به تمام مردم جامعه اسلامی می باشند چه شیعه و چه سنی تماما موظف به صیانت از مرزهای اعتقادی هستیم .

انجام مراسمات در مناسبت های مختلف با عنوان بیزاری از تفرقه افکنان بین مذاهب (چه اینکه این تفرقه انگیزان شیعه باشند و چه اینکه سنی باشند) و اعلام برائت و بیزاری از آنان و معرفی این اشخاص به مسلمان جامعه تا از آنها برحذر باشند .

بیان فتاوای علماء و مقام معظم رهبری علی الخصوص در باب وحدت میان مذاهب و در حرمت تفرقه انگیزی و هتک حرمت به مقدسات سایر مذاهب و مانور بر روی این فتاوا و نشر آنها

جلوگیری از بیان ، چاپ و نشر توهین به خلفای سه گانه هم در سطح جامعه و هم در فضای مجازی

گفتمان علمی میان روسای مذاهب در ارائه راهکارها جهت حفظ وحدت اسلامی چه در ایران و چه در خارج از کشور

برگزاری جلسات تقریب و همفکری مذاهب اسلامی در کشورهای مختلف جهان اسلام و ارائه تعریف جامع و کامل و مبین درباره تقریب مذاهب اسلامی

شناسایی عوامل اختلاف جهت کم رنگ نشان دادن آن ها و مبارزه با این عوامل (انسانی و . . .) ارائه و پر رنگ کردن نمادها و شعارهای انسجام بخش

ارسال نظر

آخرین اخبار