آزادسازی سهام عدالت مزایای متفاوتی برای مشمولان در پی خواهد داشت.

مزایای روش‌های آزادسازی سهام عدالت چیست؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایبِنا، آزادسازی سهام عدالت در حالی از ۹ اردیبهشت امسال در حال اجرا است که دارندگان این سهام برای تعیین روش مستقیم و آزادسازی سهام خود لازم است با مراجعه به سامانه سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir اقدام به این کار کنند.

افرادی هم که قصدی برای آزادسازی سهام خود ندارند نیازی به مراجعه به این سامانه ندارند و عدم مراجعه آنها به سامانه سهام عدالت به معنای انتخاب روش غیرمستقیم تلقی می‌شود.

این در شرایطی است که برای بسیاری از مشمولان این پرسش مطرح است که مزایای هر یک از این روش‌ها چیست و بهتر است کدام یک از آنها را برای مدیریت و مالکیت سهام خود انتخاب کنند؟

بر این اساس باید گفت در صورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه به سهامدار سهام عدالت، تخصیص و انتقال می‌یابد.

از این رو، به میزان سهام تخصیص یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی تخصیص خواهد یافت. علاوه بر آن این دسته از مشمولین سهام عدالت به ازای سهام شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را نیز دریافت خواهندکرد.

در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص یافته به عهده سهامدار بوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص یافته، قابلیت نقل و انتقال سهام عدالت به‌غیر و فروش آن، بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت.

همچنین مطابق قانون تجارت این دسته از افراد که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص یافته از جمله سود و ... بهره‌مند خواهند شد.

اما در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم توسط دارندگان سهام عدالت، مالکیت و مدیریت این سهام از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت.

همچنین در این روش، سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار براساس نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد و با این تفویض اختیار سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت متعلق به سهامدار، توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار