مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار میهن: مرغداران، دان ندارند. شیوه توزیع نهاده هیچ نظمی ندارد. به اعتقاد ما توزیع باید به اتحادیه واگذار شود. اگر این کار انجام شود (حتی اگر نهاده به اندازه ۵۰ درصد نیاز بازار باشد) می‌توان بازار را تنظیم کرد.

متهم ردیف اول گرانی تخم‌ مرغ

به گزارش گلستان ۲۴؛ قیمت مصوب هر شانه تخم‌مرغ ۲۵ هزار تومان است اما نرخ آن در بازار بسیار بیشتر است. دلیل این اختلاف قیمت چیست؟ برای بررسی بیشتر موضوع با مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار میهن به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بررسی میدانی ما نشان می‌دهد که قیمت هر شانه تخم‌مرغ در بازار ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان است. در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران هر شانه تخم‌مرغ به قیمت ۲۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که ستاد تنظیم بازار چند روز پیش نرخ ۲۵ هزار تومان را مصوب کرده بود.

مرغداران دان ندارد

در حال حاضر صادرات تخم‌مرغ متوقف شده است. رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار میهن ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: «شاهد یک آشفته بازار هستیم. مشکلات متعدد دست به دست هم داده‌اند تا به اینجا برسیم. موضوع اصلی این است که مرغداران، دان ندارند. نمی‌دانیم چه جوابی به تولیدکنندگان بدهیم. هیچ کس هم پاسخگو نیست. اگر می‌‌خواهیم تخم‌مرغ را با قیمت مصوب از مرغدار بگیریم باید دان موردنیاز او را تامین کرد. بدون دان نمی‌توان کاری کرد».

قیمت کنجاله سویا به ۷ هزار تومان رسیده است

رضا ترکاشوند در تکمیل بیشتر این موضوع به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «نمی‌توان گفت دلیل اصلی این وضعیت کمبود تولید است چون توان تولید وجود دارد. دلیل اصلی هرج و مرج بازار، کمبود نهاده است. مرغدار کنجاله سویا را به قیمت هفت هزار تومان و ذرت را ۲۵۰۰ تومان خریداری می‌کند. در این شرایط نمی‌توان مرغدار را مقصر دانست و او را به رعایت قیمت مصوب دعوت کرد چون قیمت مصوب و واقعی کنجاله سویا و ذرت به ترتیب ۲۵۰۰ و ۱۵۰۰ تومان است. همان هم به سختی پیدا می‌شود».

توزیع به اتحادیه سپرده شود

وی افزود: «در این شرایط از سازمان تعزیرات هم کاری ساخته نیست چون مشکل اینجاست که مرغدار، دان ندارد. زمانی می‌توان از مرغداران انتظار داشت که دان مور نیازش، تامین شود. در گفتگو با سرپرست معاونت بازرگانی صمت، آقای کلامی داشتم گفتم که طرفین اصلی دعوت شوند و این وضعیت، سامان پیدا کند. اصلاح وضعیت کنونی، شدنی است اما ابزار لازم دارد. شیوه توزیع هیچ نظمی ندارد. به اعتقاد ما توزیع باید به اتحادیه واگذار شود چون به لحاظ قانونی ما مسئول تنظیم این بازار هستیم. اگر این کار انجام شود حتی اگر نهاده به اندازه ۵۰ درصد نیاز بازار باشد می‌توانیم بازار را تنظیم کنیم. بدون داشتن اختیار و با دستان خالی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم».

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ تخم‌گذار میهن گفت: «تائیدیه توزیع نهاده با اتحادیه باشد. ما از ظرفیت تولید استان‌ها و شهرها و مرغداری‌های مختلف اطلاع داریم و می‌دانیم هرکدام چقدر دان نیاز دارند. به این ترتیب تخم‌مرغ تولیدی مرغدار را هم دریافت و تاکید می‌کنیم که شرط تامین دان، تحویل تخم‌مرغ است. شکل کنونی توزیع دولتی است و اصلاً شفاف نیست».

وی در ادامه افزود: تا جایی که می‌دانیم هر شانه تخم‌مرغ را در درب مرغداری حدود ۲۴ هزار تومان می‌فروشند. این قیمت مورد تائید ما نیست اما باید شرایط مرغدار را هم در نظر گرفت. قیمت مصوب درب مرغداری حدود ۲۰ هزار تومان است. قیمت مصرف‌کننده باید حدود ۲۰ درصد بیشتر از قیمت درب مرغداری باشد. شیوه توزیع بازار کارآمد نیست. اگر واقعاً قصد داریم کمبود نهاده و گرانی آن را حل کنیم باید برای شیوه توزیع آن فکری کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار