مدیرکل بهزیستی گلستان از آغاز غربالگری بینایی کودکان برای پیشگیری از تنبلی چشم از ۱۵ تیرماه و طبق پروتکل های بهداشتی در استان خبر داد.

آغازغربالگری بینایی در گلستان/شناسایی۹۰۰۰ کودک مبتلا به تنبلی چشم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، ابراهیم غفاری اظهارکرد: غربالگری کودکان سه تا ۶ ساله برای جلوگیری از تنبلی چشم یکی از برنامه های مهم سازمان بهزیستی است که با توجه به شیوع کرونا در این برنامه تغییراتی ایجاد شد.

وی توضیح داد که هر ساله این برنامه در آبان آغاز و معمولاً بین دو تا سه ماه طول می کشید اما امسال این برنامه را از نیمه اول سال به تدریج آغاز می کنیم.

غفاری گفت: بنابراین از ۱۵ تیرماه، غربالگری بینایی سنجی را آغاز و تا پایان مهرماه هم به اتمام خواهیم رساند.

وی ادامه داد: پروتکلی تهیه و به شهرستان‌ها ارسال شده است و در آن ذکر شده که شهرستان های پرخطر یا سفید چگونه در این زمینه عمل کنند و در شهرستان هایی که وضعیتشان قرمز است این موضوع به تعویق خواهد افتاد.

مدیرکل بهزیستی گلستان بیان کرد: امسال غربالگری ما با استفاده از دستگاه انجام می شود تا بینایی سنج ها با بچه ها تماسی نداشته باشند و این یکی از پروتکل های ما با توجه به شیوع کرونا در کشور است.

وی افزود: این دستگاه ها هم به گونه‌ای طراحی شده که فاصله بچه ها با بینایی سنج یک متر باشد. غربالگری هم با سرعت بیشتری انجام می شود و همچنین لازم است کودک یک همراه داشته باشد و استفاده از ماسک هم الزامی است.

غفاری ادامه داد: ما امسال خدمات پیشگیری از تنبلی چشم را با شرایط کرونا سازگار کردیم و خانواده‌ها باید قبل از مراجعه به مراکز خودارزیابی انجام دهند و اگر تب، خستگی و یا سابقه تماس با بیمار کرونایی را دارند تا دو هفته به پایگاه‌ها مراجعه نکنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از آغاز اجرای این طرح در گلستان بیش از ۴۲۴ هزار کودک غربالگری شدند که این تعداد قریب به ۹ هزار کودک با تنبلی چشم شناسایی شدند.

غفاری توضیح داد: اگر کودکان دارای اختلال بینایی شناسایی نمی شدند با نابینایی تک چشمی یا دو چشمی زیادی رو به رو بودیم و یا با مشکل بینایی شدید مواجه می شدیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته هم ۸۳ هزار و ۸۹۰ کودک غربالگری شده که هزار و ۷۶۰ کودک مشکل تنبلی چشم (آمبلیوپ) و هزار و ۱۱۴ نفر دیگر هم سایر اختلالات بینایی را داشتند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار