بارش های رگباری در شرق گلستان خصوصا در شهرستان های کلاله، آزادشهر و مینودشت سبب طغیان رودخانه ها و آبگرفتگی معابر عمومی شده است.

استاندار گلستان: تاکنون تلفات جانی از سیل گزارش نشده است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، بر اساس اعلام هواشناسی گلستان، طی ۲۴ ساعت گذشته میزان بارش در آزادشهر به ۱۰۲ میلیمتر و مینودشت به ۹۸.۹ میلیمتر رسید.

در پی بارندگی سیل آسا و طغیان رودخانه های شرق استان، استاندار گلستان صبح امروز پنجشنبه ۲۶ تیرماه با همراهی مدیران ذیربط در آزادشهر حضور یافت و دستورات لازم را جهت تسریع در عملیات رسیدگی صادر کرد.

هادی حق شناس در جلسه اضطراری مدیریت بحران آزادشهر، اظهار کرد: در شهرهای آزادشهر، گالیکش و مینودشت شاهد باش رگباری بودیم؛ البته این بارش هم اکنون در گنبد کاووس ادامه دارد. خوشبختانه از نخستین لحظات باران بارش سیل آسا نیروهای امدادی در منطقه حاضر شدند.

وی بیان کرد: میزان بارش به گونه‌ای بود که در طول حدود ۲ ساعت بیش از ۱۰۰ میلیمتر باران بارید.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا به این لحظه گزارشی از تلفات جانی گزارش نشده اما در سطح مزارع، معابر، کوچه ها و منازل شاهد خساراتی بودیم که برآورد آن ظرف ۲۴ ساعت آینده اعلام خواهد شد.

حق شناس یادآور شد: مهمترین دلیل بروز سیلاب در شهرستان آزادشهر، تخریب محیط زیست در گذشته در سطح کوه و جنگل بوده که موجب جاری شدن آب در دامنه کوه ها، روستاها و شهر شده است.

بروز مشکل در تردد محورهای مواصلاتی شرق گلستان در پی وقوع سیل

رئیس پلیس راه گلستان گفت: با توجه به بارش های شدید و طغیان رودخانه ها در آزادشهر و مینودشت، تردد در محورهای مواصلاتی شرق استان با مشکلاتی مواجه شد.

علی عبدی افزود: از همان لحظات ابتدایی پلیس و دستگاه های امدادی برای رفع مشکلات موجود وارد عمل شدند.

بر اساس اعلام پلیس گلستان، عبدی با اشاره به وجود گل و لای در محور کمربندی آزادشهر، گفت: در تمامی محورهای اصلی ترافیک روان برقرار بوده لذا از رانندگان تقاضا داریم ضمن عمل به توصیه های پلیس از ترددهای غیر ضرور در محورهای شرق استان خودداری کنند.

آب منطقه ای گلستان: مناطق پایین دست سدها در امان است

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: قبل از بارش های اخیر تابستانه تیرماه، حدود ۴۵ میلیون مترمکعب از ظرفیت مخازن سدهای اصلی حوضه گرگانرود خالی شده است. 

سیدمحسن حسینی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: حجم خالی مخزن سد بوستان در روز ۲۶ تیر ماه سال جاری، ۱۱ میلیون مترمکعب ، دبی ورودی ۳۳ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی و پمپاژ ۵.۲ متر مکعب بر ثانیه است. حجم خالی مخزن سدگلستان، ۲۶ میلیون مترمکعب، دبی ورودی ۲ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی و پمپاژ ۴ مترمکعب بر ثانیه است.

وی افزود: در آخرین سد حوضه رودخانه گرگانرود یعنی سد وشمگیر حجم خالی مخزن اصلی، ۸ میلیون مترمکعب، دبی ورودی صفر مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی و پمپاژ ۵ مترمکعب بر ثانیه است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: با توجه به ظرفیت سازی انجام شده، انتظار می رود بارش های اخیر برای شهرها، روستاها، اراضی و تاسیسات واقع در پایین دست سدها مشکلی به وجود نیاورد.

حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت بارش های شدید نقطه ای و بالا آمدن ناگهانی آب مسیل ها و افزایش سطح آب رودخانه ها و وقوع سیلاب های ناگهانی، در شهرها و روستاها و اراضی بالادست سدها، از هم استانی های عزیز و گردشگران محترم خواهشمندیم در حاشیه رودخانه های دایمی و فصلی استان توقف نکنند و از نزدیک شدن به رودخانه ها، مسیل ها، مخازن سدها و مناطق مستعد وقوع سیل، خودداری کنند.

مسدود شدن راه ارتباطی ۲۳ روستای مینودشت

فرمانده انتظامی استان گلستان گفت: بلافاصله بعد از بارش شدید باران و طغیان رودخانه ها در بخش هایی از شهرستان مینودشت، ماموران انتظامی و تیم های امدادی برای رسیدگی به موضوع و پیشگیری از حوادث احتمالی به محل اعزام شدند.

بر اساس اعلام پلیس گلستان، سعید دادگر بیان کرد: با حضور ماموران مشاهده شد، حدود ۲۰ هکتار از اراضی زیر کشت شالی بر اثر سیلاب تخریب شده و مسیر ارتباطی ۲۳ روستا نیز به علت طغیان رودخانه و تجمع گل و لای مسدود شده است.

وی با بیان اینکه میزان تخریب منازل شهرستان مینودشت و روستاهای اطراف آن در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: تعدای از روستاها و معابر دچار آبگرفتگی های گسترده شده که تلاش جهادی پلیس، دستگاه های امدادی و تیم های مردمی برای مهار سیلاب و پاک سازی محورها ادامه دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار