نماینده ولی فقیه در گلستان که دیگر قدیمی‌ترین امام جمعه کشور محسوب می‌شود از نخستین روز اقامه نماز جمعه در شهر گرگان می‌گوید.

گفت‌وگو با قدیمی‌ترین امام جمعه کشور/ روایت آیت‌الله نورمفیدی از ‌نخستین نماز جمعه گرگان‌

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، 5 مرداد سال 1358 بود که به‌فرمان حضرت امام خمینی(ره)، نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در تهران اقامه شد و پس از آن بود که در دیگر شهرها و حتی روستاها پایگاه‌های نماز جمعه برقرار شد و مردم در صفوف به‌هم‌پیوسته در این فریضه الهی شرکت کردند.

اما ماجرا در گرگان این‌گونه نبود، همزمان که نخستین نماز جمعه در تهران اقامه شده بود، آن‌طور که آیت‌الله نورمفیدی نقل می‌کند در گرگان نیز در محل مصلای کنونی، مردم مجتمع شدند و نخستین نماز جمعه را به‌امامت ایشان اقامه کردند.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان این‌گونه تعریف می‌کند: «همان موقع که حضرت امام(ره) حکم امامت جمعه را برای آیت‌الله طالقانی در تهران دادند همان روز در گرگان هم ما نخستین نماز جمعه را اقامه کردیم».

وی گفت: «گرگان قدیمی‌ترین نماز جمعه را دارد و بنده نیز دیگر قدیمی‌ترین امام جمعه ایران هستم. همان روز با اجازه از محضر امام خمینی(ره) نماز جمعه را شروع کردیم اما حکم رسمی من به‌عنوان امام جمعه برای بعد از آن تاریخ است».

مصلای کنونی گرگان هم نخستین محل اقامه نماز جمعه در این شهر بود؛ امام جمعه گرگان گفت: «نخستین نماز جمعه را در مصلا شروع کردیم تا مردم در این محل مجتمع شوند و دل‌هایشان به هم نزدیک‌تر شود».

حالا از آن زمان بیش از 40 سال می‌گذرد و مصلای وحدت گرگان همچنان میقات‌گاه مردان و زنان مؤمن این  دیار است و نماینده ولی فقیه نیز تا پیش از شیوع کرونا هر هفته برای مردم این شهر خطبه می‌خواند. حالا اما کرونا، برپایی نماز جمعه و جماعات را هم محدود کرده است و نمازگزاران چشم‌انتظار بازگشایی درب‌های مصلی و اقامه نماز جمعه‌ای دیگر هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار