تاخیر در واریز پول سهام عدالت از یک سو و عدم پاسخگویی مسئولان از سوی دیگر، مردم را کلافه و سردرگم کرده است. این تاخیر ۷۰ روزه زیان بزرگی به مردم وارد کرده است. آنها به پول خود نرسیده‌اند و دست به دامان بازارسیاه و مقامات قضایی شده‌اند. آیا بانک‌ها باید ضرر مردم را جبران کنند؟

خبر ناراحت کننده برای دارندگان سهام عدالت/زیان دو مرحله‌ای فروشندگان / آیا بانک‌ها باید ضرر مردم را جبران کنند؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ از زمان آغاز فروش سهام عدالت در بانک‌ها موجی از نارضایتی سهامداران از عملکرد مسئولان به راه افتاد و دارندگان سهام عدالت برای فروش آن با مشکلات عدیده‌ای دست به گریبان بودند. حتی هنوز هم روزانه تعداد بی‌شماری از سهامداران راهی بانک‌ها و دفاتر پیشخوان می‌شوند، اما واریز نشدن مبالغ فروش سهام عدالت و فرافکنی نهاد‌های مرتبط با این بخش دارندگان سهام عدالت را کلافه کرده است. اما مشکل فراتر از کلافکی و سردرگمی آنان است. فروشندگان این وضعیت را در حالی تجربه می‌کنند که بخاطر فروش سهامشان در دو مرحله زیان سنگینی را متحمل شده‌اند.

روزهای اول مردادماه محاسبات آماری نشان داد که ارزش پرتفوی سهام عدالت از فاز اول آزادسازی ۱۳۵ درصد رشد کرده است. بنابراین با این رشد جالب توجه، آن دسته از دارندگان سهام عدالت که در فاز اول، یعنی اوایل خرداد، ۳۰ درصد سهامشان را فروختند، ضرری ۵۰ درصدی را در این مرحله تجربه کرده‌اند و سودی کاملا در دسترس را از کف داده‌اند.

البته این حالت مشروط به آن است که سهام‌دار جزء ۹۶ درصدی باشد که به گفته سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت، پول سهام خود را تمام و کمال دریافت کرده‌اند. اما وضعیت درباره افرادی که در فاز اول سهامشان را فروختند و تا امروز پولشان را دریافت نکرده‌اند متفاوت است و ظاهرا آنان زیان دیگری هم متحمل شده‌اند.

در روز آغاز فروش سهام عدالت در هفته اول خرداد ماه، ارزش سهام یک میلیون تومانی معادل ۱۶ میلیون تومان بود که در آن زمان ۳۰ درصد آن حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد شد. از آنجا که کارگزاری‌ها ۱٫۷ درصد از سهام فروخته شده را به عنوان کارمزد برمی‌دارند، با کسر کارمزد، سهامداری که سهامش یک میلیون تومانی بوده و درخواست فروش ۳۰ درصد آن را در خرداد ماه داده، باید حداقل چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پول دریافت کرده باشد.

اگر این سهامدار جزء افرادی باشد که در همان خرداد ماه سهامش فروخته شده ولی پولی برایش واریز نشده، حدود هفت میلیون تومان ضرر کرده است، یعنی سهامداران متحمل ضرر ۱۴۰ درصدی در طی مدت ۷۰ روز شده‌اند.

در زیر نظرات مردمی را می‌خوانید که بعد از آن همه کلافگی برای گرفتن پول سهامشان از بانک‌ها ظاهرا دیگر چنین زیانی را تاب نخواهند آورند:

« بنده یک شکایت تنظیم کردم علیه بانک ملی و در حال پیگیری هستم. امیدوارم قوه قضائیه در اسرع وقت پیگیری کند. کارگزار سهام رو فروخته، بانک واریز نکرده. خسارت این چند میلیون نفر رو باید پرداخت کنند»

« خردادسهام فروختم بانک ملت از ۱مرداد هر ده روز یک بار۲۴هزار تومن واریز کرده. ۱۰مرداد ۱۴هزار تومن و ۱۵مرداد۹۷۰۰تومن واریز کرده. این چه جورمسخره بازیه؟ من روی پول سهام حساب کردم. الان با این تورم که همشم زیرسربانک مرکزیه بخوام همون مشکلم رو حل کنم سه برابررفته بالا. ضررمون رو نمی‌دید لااقل اصل پولمون رو بدید»

« بانک‌ها اگه یک روز اقساطشون دیر پرداخت بشه سودش رو از مردم می‌گیرن. اون وقت الان دوماه هست که پول مردم رو نگه داشته اند و مردم ضرر کردنند»

«…اینکه بانک دیرتر پول فروش رو میریزه یک جور فیلم بازی کردنه که سهام عدالت رو با منت گذاشتن مال خودش بکنه و مردم رو وادار کنه به مبالغ اندک راضی بشن»

« بانک ها دارن از فروش سهام و تاخیر در پرداخت آن سودهای میلیاردی رو کسب می‌کنند و باید قوه قضاییه وارد بشود. تا این سواستفاده بانک‌‌ها رو از بین ببرد»
بازارسیاه؛ میانبر سهامداران

تاخیر سه ماهه بانک‌ها راه جدیدی را پیش پای مردم گذاشته؛ آنها می‌‌گویند حاضرند سهام عدالت خود را در بازار آزاد زیر قیمت و با تخفیف‌های بالا بفروشند. به نظر می‌رسد آن‌ها از بانک‌ها قطع امید کرده‌اند و به دنبال راه‌های میانبر برای فروش سهامشان هستند تا بلکه سریعتر به پولشان برسند. در ادامه نظر تعدادی از این سهامداران را می‌خوانید:

« سلام کسی نمیدونه ازچه طریقی حتی بازار سیاه کجا برم سهامم را بفروشم که یک جا بگیرم اخه برای رهن خونه یک جا لازم دارم یا اگه کسی هست که ازم یک جا بخره تامشکلم حل بشه »

« کسی هست که سهامم را کامل بخره؟ خیلی نیاز دارم. حتی اگه تو بازار سیاهم بفروشم بهتره تا پولش بیفته دست بانک‌ها»

« هر کس بخواد من سهامم را میفروشم زیر قیمت»

 

 

منبع/تجارت نیوز

 

ارسال نظر

آخرین اخبار