بنیاد بین‌المللی عاشورا در بیانیه‌ای دستورالعمل‌های پیشنهادی را برای برگزاری مراسم‌ها و آیین‌های محرم اعلام کرد.

ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و آیین نامه‌های بهداشتی در آیین‌های محرم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا متن بیانیه بنیاد بین‌المللی عاشورا به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم الحرام در سال ۱۴۴۲ هجری قمری به شرح زیر است:

«ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة»

 بنیاد بین‌المللی عاشورا ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر و واقعه جانگداز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ویاران با وفایش به پیشگاه آقا امام زمان علیه السلام، علما، اندیشمندان، فقها و پیروان آن حضرت در سراسر جهان نکاتی را به استحضار عاشقان حضرت اباعبدالله علیه السلام و پیروان آن حضرت می‌رساند.

 بنیاد بین المللی عاشورا سازمانی است مردم نهاد، غیر دولتی و غیر انتفاعی که از مشارکت مردم و آحاد مشتاقان فرهنگ عاشورایی و با رعایت قوانین و مقررات فرهنگی، اخلاقی و معنوی تشکیل گردیده و اهدافی همچون معرفی و شناساندن فرهنگ و آموزه های عاشورا و امام حسین(ع) در سطح جهان، تشویق به توسعه و گسترش فرهنگ حیات‌بخش و ح‌ماسه آفرین عاشورا، مقابله با تحریف و انحراف در فرهنگ عاشورا، صیانت از شیوه‌های اصیل و سنتی عزاداری عاشورایی. الگوسازی از نهضت و فرهنگ عاشورا و امام حسین(ع) کلیه شئون و زندگی انسان‌ها و بومی‌سازی فرهنگ عاشورا در کشورهای علاقه مند و هدایت و هماهنگ سازی کلیه فعالیت‌های مربوط به عاشورا در خارج از کشور را دنبال می‌کند.

 و اما باتوجه به شرایط فعلی حاکم بر جهان و شیوع ویروس کرونا و به مخاطره افتادن سلامت جوامع بشری این بنیاد توصیه‌هایی را با توجه به فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و ماه محرم به سوگواران حسینی و عاشقان آن حضرت اعلام می‌نماید.

1- از همه حسینیه‌ها، هیئت‌ها، مواکب و تکیه‌ها درخواست می‌شود در حالی که آیین‌های سوگواری را با عظمت و شور و حال برگزار می‌نمایند حفظ سلامت عزاداران حسینی را نیز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و آیین نامه‌های بهداشتی مدنظر قرار دهند.

2- اصحاب فرهنگ و هنر مانند خطباء، شعرا، مداحان و وعاظ توجه داشته باشند که در محافل مذهبی و ‌ها حوادث و وقایع محرم را واقع‌بینانه و صادقانه و ضمن پرهیز از افراط و تفریط و بزرگنمایی مطرح کرده و نگذارند هیچ گونه تحریف یا جریان غیر واقعی مطرح و اهداف امام حسین علیه السلام را منجمله اصلاح امت جدش، ترویج امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم به عنوان اهداف عالیه قیام سرور و سالار شهیدان را مورد توجه قرار دهند.

3- معرفی چهره حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به عنوان یک شخصیت جهانی و عدم وابستگی امام حسین(ع) به گروه، کشور، نجات و ملت خاصی در این ایام مورد تاکید قرار گیرد.

4- با توجه به شرایط فعلی جهان و جنایات بر علیه رنگین‌پوستان در آمریکا اهداف بارز حضرت اباعبدالله در قیام عاشورا که مبارزه با نژادپرستی در ستیزه قرن گذشته بوده است توسط اصحاب رسانه‌ها، منابع و خطباء مورد تاکید قرار گیرد.

5- شرایط فعلی جامعه و  شیوع ویروس منحوس کرونا ایجاد می‌کند که بیشتر از هر زمانی از فضای مجازی و تکنولوژی تصویری، شنیداری و قالب های متنوع آن برای رساندن پیام قیام عاشورا در سراسر جهان بهره گیرند و محتوی فرهنگی، مذهبی خود را در قالب‌های مجازی و غیر حضوری در اختیار عزاداران حسینی قرار دهند.

6- از رسانه‌های دیداری، شنیداری مانند شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی، اینترنتی و همچنین سایت‌های فعال در حوزه معارفی درخواست می‌شود با تولید انواع فیلم و سریال، برنامه‌های ترکیبی، مستند و گزارشی و همچنین برنامه‌های پویانمایی و سایر قالب‌های هنری جذاب واقعه عاشورا را برای خانواده ها به ویژه کودکان و نوجوانان با زبانی ساده تبیین کنند. تا اثرات معنوی درس عاشورا و فرهنگ عاشورایی به ایجاد فضایی معنوی در خانواده‌ها و تسریح در تربیت معنوی فرزندان کمک کنند.

7-بنیاد بین المللی عاشورا با توجه به گستره جهانی فعالیت های خود از بدو تاسیس تاکنون و رسالت خود در ترویج پیام جهانی قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش، آمادگی دارد تا تمامی محصولات فرهنگی و هنری خود را از قبیل مقالات، سخنرانی ها، فیلم ها، عکس ها و فایل های عزاداری را از طریق سایت بنیاد به نشانی www.ashoura-if.com و جهت هماهنگی از طریق تلفن های 66940095-66431941-66940380 در اختیار کلیه مراکز معارفی، رسانه‌ای، فرهنگی و همچنین حسینیه ها، تکایا و مساجد و هیئات مذهبی قرار دهد.

 بنیاد بین المللی عاشورا

 اول محرم الحرام سال  ۱۴۴۲ هجری قمری.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

آخرین اخبار