تخطئه آیین محرم به بهانه بیت المال؛

همواره جریانی برای تخطئه مراسم های مذهبی و فروکاستن از ارزش های آن، دایه عزیزتر از مادر و نگران هزینه های این مراسم ها می شوند.

ناله های مختاباد بر سر کربلا و عاشورا!

به گزارش گلستان24،در وصف اهمیت برخی از ماه های قمری و مراسم های مذهبی بسیار گفته و نوشته شده است. امام خمینی در یکی از مهمترین بیانات خود درباره محرم و صفر عنوان داشته که این دو ماه است که اسلام را زنده نگاه داشته است: "ما باید حافظ این سنت‌های اسلامی، حافظ این دستجات مبارک اسلامی که در عاشورا، در محرّم و صفر، در مواقع مقتضی به راه می‌افتند،[باشیم؛]تأکید کنیم که بیشتر دنبالش باشند. محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. فداکاری سیدالشهدا ـ سلام‌اللّه‌علیه ـ است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است؛ زنده نگه داشتن عاشورا با همان وضع سنتی خودش از طرف روحانیون، از طرف خطبا، با همان وضع سابق و از طرف توده‌های مردم با همان ترتیب سابق که دستجات معظم و منظم، دستجات عزاداری به عنوان عزاداری راه می‌افتاد."

در طول قرن های اخیر، مراسم عزاداری مردم ایران در دهه محرم، به صورت مداوم ادامه داشته و هرچند در برخی از حکومت ها، محدود کردن یا از بین بردن مراسم های محرم در دستور کار قرار گرفته اما هیچ گاه این تلاش ها موفق نبوده است. در عصر پهلوی به ویژه در زمان رضا شاه، وی به دنبال دین زدایی و از بین بردن مظاهر آیینی و دینی بود که با مقاومت قشرهای مختلف جامعه روبه رو شد و یکی از دلایل اصلی سقوط پهلوی، تلاش برای کم رنگ کردن و محو آیین های شیعی بود که باعث انسجام مخالفین شاه و در نهایت سرنگونی او شد. 

با استقرار نظام جمهوری اسلامی، اهمیت نشر، ترویج و نهادینه کردن سنت ها و آیین های اسلامی و شیعی، مورد اهتمام و تاکید قرار گرفت و حتی در مقدمه قانون اساسی کشور به خاطر اهمیت موضوع، به آن پرداخته شد: "ملت ما در جریان تکامل انقلابی خود از غبارها و زنگارهای طاغوتی زدوده شد و از آمیزده‌های فکری بیگانه خود را پاک نمود و به مواضع فکری و جهان بینی اصیل اسلامی بازگشت اکنون بر آن است که با موازین اسلامی جامعه نمونه (اسوه) خود را بنا کند. بر چنین پایه‌ای، رسالت قانون اساسی این است که زمینه‌های اعتقادی نهضت را عینیت بخشد و شرایطی را به وجود آورد که در آن انسان با ارزش‌های والا و جهانشمول اسلامی پرورش یابد."

با وجود چنین تاکیدهایی که برگرفته از عشق و علاقه بطن جامعه ایرانی نسبت به محرم و آیین های آن است، برخی از جریان ها و افراد با ادعاهای روشنفکری و حتی متناقض،  همچنان به تخطئه، سنت دیرین شیعیان به ویژه مراسم های مذهبی و  نذر و نذورات در این ماه می پردازند و با مطرح کردن مسائل حاشیه ای قصد دارند تا اصل را به فراموشی بسپارند. در واقع آنچه در متن واقع است، عشق و علاقه مردم ایران به امام حسین (ع) و برگزاری سالانه آیین های محرم برای نشان دادن چنین عشقی است، ولی همزمان برخی از افراد با ایرادهای بنی اسرائیلی، حاشیه سازی می کنند. حاشیه سازی هایی که مورد سواستفاده دشمنان انقلاب و شیعه قرار می گیرد و با استناد به آن، در پی ایجاد شبهه در مراسم های محرم هستند. 

در همین زمینه، عبدالحسین مختاباد، عضو شورای شهر تهران، در چند روز مانده به محرم امسال، بلندگوی شورای شهر را به انتقاد از شهرداری تهران در به راه انداختن نمایشگاه عطر سیب اختصاص داد. وی درخصوص فعالیت های شهرداری پیش از ایام ماه محرم عنوان داشته: "شهرداری هر سال به منظور حفظ نهضت حسینی نمایشگاه عطر سیب را برگزار می کند اما باید به این موضوع توجه شود که حفظ این نهضت بر دوش مردم بوده وآنها تاکنون توانسته اند به خوبی این نام را حفظ کنند. باید با دولتی کردن فعالیتهای مذهبی مخالفت شده و اجازه چنین اقداماتی داده نشود." 

این برای اولین بار نیست که مختاباد همزمان با شروع ماه محرم، با اظهاراتی قبح شکنی می کند و گویا وی وظیفه ای در این باره برعهده دارد تا با سخنان حاشیه ای و جنجالی، خود را در کانون توجهات حفظ کند. دو سال پیش نیز در انتقاد به عدم برگزاری یک کنسرت به انتقاد از سینه زنی و کم اهمیت جلوه دادن آن پرداخته بود. 

به نظر می رسد هزینه کردن از مظاهر مذهبی و آیینی مردم ایران، به روش برخی از سیاستمدارن تبدیل شده است. برگزاری کنسرت موسیقی چه ارتباطی با محرم و سینه زنی دارد که مختاباد به آن دست درازی کرده تا یک اثر هنری یا موسقیایی را مهمتر از آن جلوه دهد! یا اینکه این عضو شورای شهر به دلایل سیاسی اختلافاتی با شهرداری تهران یا جریان سیاسی خاصی دارد، چرا باید نمایشگاهی را هدف انتقادات خویش قرار دهد که تنها هدف آن ایجاد زیرساختی برای تسهیل امور هیات های غزاداری سطح شهر تهران است! آیا عبدالحسین مختاباد نسبت به چنین نمایشگاهی و اهداف آن آشنایی دارد؟ نمایشگاهی که عرضه کنندگان و فروشندگان لوازم و مایحتاجات هیات های عزاداری را جمع می کند تا آنها با تخفیفاتی محصولات خود را به هیات ها ارائه دهند. 

در حالیکه مختاباد از هزینه شدن بیت المال برای برگزاری مراسم و آیین های محرم، زبان به انتقاد از شهردای گشوده، اقدام شهرداری که پسندیده نیز است، مهیا کردن شرایطی برای هیات ها برای خرید وسایل مورد نیاز با هزینه های کمتر است. در واقع هدیه ای که شهرداری برای جذب هیات ها به سمت نمایشگاه عطر سیب ارائه می دهد، در حدود 400 هزار تومان است که آن نیز در قالب تخفیف های در نظر گرفته شده از سوی فروشندگان محصولات جبران شده است. 

عبدالحسین مختاباد، عضو شورای شهر تهران، در حالی نگران هزینه از بیت المال برای برگزاری آیین های حسینی است که وی باید برای ترویج آنها به عنوان یک هنرمند سیاستمدار، بیشتر دغدغه داشته باشد. در شهرهای بزرگ به ویژه کلان شهر تهران، بدون هماهنگی و ورود دستگاه های ذیربط مانند شهرداری، راهنمایی و رانندگی، اوقاف و ...، برگزاری مراسم های عمومی مذهبی، با بی نظمی و هرج و مرج همراه خواهد بود. 

از سوی دیگر، چرا افرادی مانند مختاباد،که با ژست های روشنفکرمابانه و منتقدانه، نسبت به هدررفت بیت المال برای برگزاری آیین ها و مراسم های دهه محرم، گلایمندند، در رابطه با حضور اعضای شورای شهر تهران در مسابقات المپیک، لب به شکایت باز نمی کنند. سفرهایی که در قالب ماموریت به کشورهای خوش آب و هوای اروپایی و آمریکایی، صورت می گیرد، چه تناسبی با برنامه های تعریف شده شورای شهر دارد یا مجلس شورای اسلامی دارد که برخی برای رفتن به چنین ماموریت هایی، دست و پا می شکنند! 

نکته بعدی این است که در سایر بخش ها از جمله موسیقی و سینما، سوبسیدهای خوبی در اختیار هنرمندان و خوانندگان قرار می گیرد و حتی برای برگزاری کنسرت های موسیقی، سالن ها و اماکن عمومی و دولتی به صورت رایگان یا با کمترین هزینه اجاره داده می شود، چرا برای چنین اموری بیت المال و رضایت شهروندان مهم نیست ولی هنگامی که نمایشگاهی برای دادن خدمات به هیات های عزاداری امام حسین دایر می شود، ناگهان همه نگران بیت المال می شوند! در طول چندین قرن گذشته، برگزاری مراسم عزاداری امامان شیعه به ویژه در دهه محرم، با شکوه و عظمت با حضور عاشقانه مردم ایران برگزار شده و حتی کسانی که شیعه نیستند، دل در گرو امام حسین (ع) دارند و دهه محرم را ارج می نهند، ولی به نظر می رسد، عده ای نسبت به این مراسم ها کینه یا عداوت دارند و به هر طریقی در پی حاشیه سازی هستند.

مردم ایران ثابت کرده اند زمانیکه نام ائمه اطهار در میان است، از هیچ کمکی دریغ نمی کنند و باشکوه ترین و زیباترین بارگاه های زیارتی، مربوط به امامان شیعه است، چرا که شیعیان نسبت به اولیای مذهبی خود، احساس تعلق خاطر بالایی دارند و هزینه در این راه را حتی از جان خود، نه به عنوان هزینه بلکه وظیفه و افتخار خود در نظر می گیرند. کسانیکه به عمق ارادت و شیفتگی مردم ایران به امامان شیعه و وابستگان آنها، آشنایی نداشته باشند، توان درک، گرامیداشت ها و مراسم های مذهبی آیینی از جمله محرم را ندارند. 

بنابراین تلاش موذیانه افرادی که در پی بهانه تراشی های بی جهت و بهانه های بنی اسرائیلی جهت کم رنگ کردن مراسم های آیینی در فرهنگ اسلامی - ایرانی جامعه ایران هستند، با توجه به ریشه دار بودن عشق و علاقه مردم به اهل بیت، راه به جایی نخواهد برد. بهانه هایی از این قبیل که هزینه های برگزاری مراسم های محرم، نذورات و حتی هزینه های سفر حج، صرف ساخت مدارس یا کمک به نیازمندان شود، مثال نقض یا تناقضاتی است که به دنبال تعطیل کردن احکام و آیین های مذهبی هستند در حالیکه کاستی ها و کمبودها در بخش های دیگر را نمی توان با چشم پوشی از دین و مذهب، جبران کرد. به واسطه برگزاری مراسم های باشکوه محرم، عاشورا و کربلا در کل جهان شناخته شده است، در حالیکه اگر چنین مراسم هایی برای روزهای مهمی از جمله حادثه بزرگی مانند غدیر خم نیز صورت می گرفت، چنین رویدادهای مذهبی گرانقدری، در میان مسلمانان مهجور و تاحدودی ناشناخته نمی ماند. 

منبع:فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار