یکی از شاخص‌های پیشرفت در هر استان، استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی است.

گلستان جزء 5 استان برتر دارای امنیت سرمایه‌گذاری/ درخشش سرمایه‌گذاری خارجی در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، یکی از مواردی که سرمایه‌گذار را ترغیب می‌کند در یک استان سرمایه‌گذاری کند، فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری، تسریع در صدور مجوزها و از همه مهمتر وجود امنیت سرمایه‌گذاری است.
براساس گزارش‌های رسمی منتشر شده، شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در استان گلستان از نظر کمیت از ۲۷/۶ در سال ۱۳۹۷ به ۸۳/۵ در سال گذشته رسید و این به معنی این است که استان گلستان بعد از قم، سمنان، یزد و خراسان جنوبی رتبه پنجم امنیت سرمایه‌گذاری در کشور با به خود اختصاص داده است.
بر اساس آخرین گزارش فصلی اتاق بازرگانی ایران در بهار امسال، استان گلستان در خصوص پایش محیط کسب و کار با ۱۱ پله صعود از رتبه ۲۴ به رتبه ۱۳ ارتقاء پیدا کرده است.

 

* مسیر هموار سرمایه‌گذاری در گلستان با ایجاد یک پنجره واحد در سرمایه‌گذاری
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: حذف قوانین اضافی، کوتاه کردن مسیرهای اداری و دسترسی سرمایه‌گذاران به اطلاعات لازم سرمایه‌گذاری در استان گلستان بخشی از اقداماتی بوده که شاخص محیط کسب و کار استان را بهبود بخشیده است.
داود طبرسا بیان کرد: ایجاد یک پنجره واحد در سرمایه‌گذاری و کسب و کار می‌تواند نمونه‌ بزرگی از این اقدامات باشد، برای مثال در استان گلستان سعی کردیم برای هر مجوزی که قرار است صادر شود، از طریق مرکز سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذار کمک کنیم که مسیر اخذ مجوزها و استعلام‌ها را سریع‌تر و کوتاه‌تر طی کند.

 

* درخشش سرمایه‌گذاری خارجی در گلستان از سال 1397
نکته قابل توجه دیگر این است که مجموع سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در تاریخ استان گلستان ۴۸۸ میلیون دلار است که ۳۱۰ میلیون دلار آن مربوط به سال گذشته و سال جاری است که مبداء این سرمایه‌گذاری‌ها از کشورهای ترکیه، اوکراین، قزاقستان، افغانستان، هلند و چین است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان در این خصوص گفت: اقداماتی که در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان گلستان صورت گرفته مثل تدوین و شناسایی و بازاریابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تدوین و چاپ کتاب گلستان فرصتی برای سرمایه‌گذاری و تدوین و طراحی نرم‌افزار اطلس سرمایه‌گذاری نقش مهمی در کسب این موفقیت بوده است.
طبرسا بیان کرد: مزیت وجود این نرم‌افزار اطلس سرمایه‌گذاری این است که سرمایه‌گذار به صورت الکترونیکی می‌تواند با مراجعه به این اطلس فرصت‌های سرمایه‌گذاری را رصد و خودش نوع و منطقه سرمایه‌گذاری‌اش در استان را تعیین کند و کار برای سرمایه‌گذار تسهیل شود.

 

 

* ۵۵ فرصت سرمایه‌گذاری در کتاب «گلستان فرصتی برای سرمایه‌گذاری» گنجانده شد / ۱۵ هزار اشتغالزایی در انتظار ۵ میلیارد دلاری حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌ شده
وی گفت: از جمله اقداماتی که در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان صورت گرفته موضوع تدوین کتاب «گلستان فرصتی برای سرمایه‌گذاری» بوده که با تلاش همه همکاران در دستگاه‌های اجرایی استان ۵۰۰ فرصت به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اعلام شد که از این بین ۱۶۸ فرصت را احصا کردیم که ۱۰۸ فرصت به زبان فارسی و انگلیسی پیش طرح توجیهی آن تهیه شد.
طبرسا تاکید کرد: از این تعداد ۵۵ فرصت در کتاب «گلستان فرصتی برای سرمایه‌گذاری» گنجانده شد که برای این ۵۵ فرصت ۵ میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که اگر محقق شد برای ۱۵ هزار نفر اشتغالزایی خواهد کرد.
وی اضافه کرد: یکی از اقدامات مهمی که طی سال‌های اخیر انجام شده، تهیه بانک اطلاعاتی سرمایه‌گذاری در استان گلستان است که تمام سرمایه‌گذاران گلستانی مقیم خارج از کشور را شناسایی کرده و پیام‌های رسمی و الکترونیکی ارسال شده و سعی کردیم فرصت‌های استان گلستان را برای آنها معرفی کنیم که بتوانیم این عزیزان را برای سرمایه‌گذاری در کشور ترغیب کنیم.

 

 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان بیان کرد: شرکت در همایش‌ها، نمایشگاه‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری و تهیه، تدوین و انتشار بروشور‌ها و کتابچه‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری باعث شده رتبه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان گلستان با ۱۹ پله صعود به رتبه ۱۰ کشور برسد که امر بسیار مهم در مراکز خدمات سرمایه‌گذاری کشور است.

* تحقق ۱۰۶ درصدی وصولی درآمدهای عمومی گلستان
استان گلستان در هفت ماه نخست امسال در موضوع وصولی درآمدهای عمومی استان ۴۹۳ میلیارد تومان وصولی داشته است که این ۳۹/۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

 

 

این تحقق ۱۱۰/۵ درصدی وصولی درآمدهای عمومی استان نقش مهمی در تخصیص اعتبارات طرح تملک به استان گلستان و تسریع پیشرفت در استان گلستان خواهد داشت.
در سال ۱۳۹۸ بیش از یک هزار و ۴۸۲ میلیارد تومان اعتبار در بخش‌های عمرانی به غیر از اعتبارات ملی به استان گلستان ابلاغ شد که در سال ۱۳۹۷ حدود یک هزار و ۸۳ میلیارد تومان بوده که افزایش ۳۶ درصدی داشته است.
نکته جالب توجه موضوع تخصیص و جذب ۱۰۰ درصد اسناد خزانه اسلامی بوده است که استان گلستان در سال ۱۳۹۷، ۳۵۳میلیارد تومان به استان گلستان تخصیص داده شد اما در سال ۱۳۹۸ این عدد به رقمی بیش از ۹۲۱ میلیارد تومان رسیده است که رشد ۲۶۰ درصدی داشته که حاصل رهنمودهای استاندار گلستان و تلاش و دقت کارشناسان و مدیران استانی و اقدامات متحد آنها در جذب اعتبارات برای استان است.

 

 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان گفت: اگر این وفاق و همدلی بین کارفرما، پیمانکار و ذیحسابان دستگاه‌های اجرایی صورت نگیرد و هماهنگی و یکپارچگی نظارت توسط دستگاه‌های نظارتی استان صورت نگیرد جذب این اعتبارات به سختی انجام خواهد شد.
طبرسا تاکید کرد: خوشبختانه اعضای شورای دستگاه‌های نظارتی همراهی بسیار خوبی با ذیحسابان و دستگاه‌های اجرایی برای جذب این اعتبارات دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار