اختلاف سه برابری قیمت آرد از کارخانه تا خبازی‌ در گنبدکاووس، سبب سودجویی و خام فروشی این ماده اولیه و اصلی پخت نان توسط برخی نانوایان و نیز شکل‌گیری صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌های مناطق شهری و روستایی این شهرستان مرزی از طی یک ماه گذشته تاکنون شده است.

معضل خام فروشی آرد و صف‌های طولانی نان در گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، به گفته علی اکبر برآبای، معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار ویژه گنبدکاووس هم اکنون هر کیسه ۴۰ کیلوگرمی آرد دولتی با قیمت تقریبی ۳۵۰ هزار ریال و آرد نیمه دولتی با قیمت ۵۵۰ هزار ریال به ترتیب درب نانوایی‌های دولتی و آزادپر تحویل می‌شود مضاف براینکه قیمت فروش آزاد آرد درب کارخانه حدود یک میلیون ۷۰۰ هزار ریال است.

ایجاد اخلال در حوزه آرد و نان و نیز به راه انداختن جو روانی مبنی بر کمبود آرد در گلستان و گنبدکاووس تا جایی پیش رفت که سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان به این حوزه مهم ورود کردند و موفق شدند چندی قبل تعدادی از اخلالگران و دلالان این حوزه را شناسایی و دستگیر کردند.

برپایه گزارش اعلام شده در هشتم آبان ماه جاری از سوی مسوولان متولی، اخلالگران و دلالان حوزه آرد و نان گلستان از چند ماه قبل در دو شهر گرگان و گنبدکاووس اقدام به خرید و فروش آرد یارانه‌ای و ایجاد بازار سیاه در این حوزه می‌کردند.

همچنین تفاوت چند برابری قیمت آرد از کارخانه تا نانوایی سبب شده بود، ۲۱ خرداد امسال هم یک مسوول در اتحادیه خبازان گنبدکاووس که جواز دو باب نانوایی داشت و شبانه اقدام به جابجایی آرد دولتی و استفاده از آن در نانوایی‌ آزادپز خود می‌کرد، به دام قانون بیفتد.

عبدالقدیر کریمی فرماندار ویژه گنبدکاووس درخصوص این تخلف گفته بود: این فرد که با سوء استفاده از مسوولیت‌اش، هر هفته ۲۰ تا ۳۰ کیسه آرد دولتی را به نانوایی آزادپز خود منتقل می‌کرد، درحین انجام تخلف به دام ماموران و بازرسان افتاد.

درهمین پیوند مدیرعامل شرکت تعاونی خبازان گنبدکاووس امروز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید توسط دولت باعث ایجاد فشار اقتصادی برای نانوایان آزادپز این شهرستان شد زیرا آنها پیش از این کمبود سهمیه آرد نیمه دولتی خود را به صورت آزاد تهیه و با سود اندک به نان تبدیل و عرضه می‌کردند.

حسین رحیم زاده افزود: قبل از اعلام نرخ جدید گندم، نانوایان آزادپز هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی خارج از سهمیه را از درب کارخانه ۹۵۰ هزار ریال خریداری می‌کردند که الان قیمت آن به یک میلیون و ۶۵۰ هزار ریال رسیده اما باز هم کارخانجات تمایلی به فروش ندارند.   

وی با یادآوری اینکه اواخر ماه گذشته به علت ۲ روز تعطیلی کارخانه‌های آرد و به صرفه نبودن خرید آرد آزاد توسط نانوایی‌های آزادپر و نیز جوّ روانی ایجاد شده مبنی بر گران شدن نان، میزان تقاضا برای این قوت غالب مردم بیشتر از عرضه آن شد، اضافه کرد: به همین علت چند روزی شاهد تشکیل صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها بودیم.

رحیم زاده، مساله مهم دیگر تاثیرگذار در بیشتر شدن تقاضای خرید نان از سوی مردم را افزایش قیمت محسوس "ماکارانی و برنج" عنوان کرد و افزود: همچنین با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، متاسفانه اکنون بخشی از نان تولیدی، توسط دامداران و پرورش دهندگان ماهی به عنوان خوراک جایگزین، خریداری می‌شود.

همچنین معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار ویژه گنبدکاووس هم در گفت و گو با ایرنا، تفاوت چند برابری قیمت آرد دولتی و آزاد را مهمترین عامل شلوغی برخی نانوایی این شهرستان طی یک ماه گذشته اعلام کرد و گفت: هر کیسه ۴۰ کیلوگرمی آرد دولتی با قیمت تقریبی ۳۵۰ هزار ریال و آرد آزاد نیمه دولتی با قیمت ۵۵۰ هزار ریال درب نانوایی‌ها تحویل می‌شود که قیمت آن درب کارخانه حدود یک میلیون ۷۰۰ هزار ریال است.

علی اکبر برآبادی افزود: اختلاف سه برابری قیمت آرد سبب خام فروشی آن توسط برخی نانوایان و افراد سودجو در گنبدکاووس و همچنین شلوغی نانوایی‌های مناطق شهری و روستایی این شهرستان در یک ماه گذشته شده بود.

وی بابیان اینکه درحال حاضر حتی یک گرم از سهمیه آرد نانوایی‌های گنبدکاووس کم نشده است، اضافه کرد: از دیگر علل شلوغی برخی نانوایی‌ها در این شهرستان مرزی، ثابت ماندن سهمیه آرد آن از پنج سال پیش تا الان با وجود افزایش جمعیت، است.

برآبادی با تاکید بر اینکه سهمیه آرد هر نانوایی در شهر یا روستا متعلق به همان منطقه است و هیچ خباری اجازه جابجایی آرد به خارج از نانوایی را ندارد، اظهار داشت: توزیع و جایجایی آرد فقط توسط ماشین‌های اتحادیه خبازی شهرستان امکان پذیر است.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرماندار ویژه گنبدکاووس همچنین معتقد است که افزایش نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها، امکان سوء استفاده فرصت طلبان برای خرید و فروش سهمیه آرد دولتی با قیمت آزاد را می‌گیرد.

برآبادی با اشاره به کمبود نیروی انسانی برای نظارت مستمر بر عملکرد ۴۰۰ نانوایی در سطح شهرستان گنبدکاووس، از دهیاران مناطق روستایی خواست بر عملکرد نانوایی روستای خود همراه با حفظ حرمت نانوا نظارت کنند و از موارد تخلف فیلم و عکس تهیه کرده و در اختیار فرمانداری قرار دهند.

تفاوت چند برابری قیمت آرد یارانه‌ای و آزاد و برخی سوء استفاده‌ها از آن در برخی شهرهای گلستان موجب گلایه استاندار شد به طوری که هادی حق شناس اواخر مهرماه امسال در جلسه کارگروه گندم، آرد و نان استان گفته بود که هر کجا تفاوت قیمت عرضه وجود داشته، فساد بوجود می‌آید.

وی تاکید کرده بود که به سبب تفاوت قیمت آرد آزاد و یارانه‌ای و جلوگیری از سوء استفاده سودجویان، باید نانوایی‌های گلستان به‌طور دقیق رصد و با تخلفات احتمالی آنها برخورد قاطع شود.

به گفته حق شناس، حدود ۵۰ درصد نانوایی‌های گلستان در روستاها قرار دارد و دهیاران، بخشداران و فرمانداران بایستی با رصد دقیق مانع از سوء استفاده دلالان برای خرید و فروش آرد یارانه‌ای شوند.

هم اکنون در شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس با گستره پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع، حدود ۴۰۰ باب نانوایی درمناطق شهری و روستایی آن فعال هستند که ۹۰ مورد آن نانوایی‌ها آزادپز می‌باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار