رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: بیماری کرونا با سرعت و بی رحمی هرچه بیشتر در حال گسترش است و متاسفانه اقدامات مقطعی، که گاهاً به درستی هم انجام نمی شد تاثیر زیادی در کنترل شیوع بیماری نداشته است.

کرونا با سرعت و بی رحمی هرچه بیشتر در حال گسترش است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز،  دکتر مجید شیرانی در بیست و هشتمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار داشت: با توجه به روند گسترش بیماری در هفته های آتی با حجم سنگین تری از تعداد مراجعین مراکز درمانی و بیماران بستری، بدحال و فوتی های ناشی از بیماری کرونا در کشور و استان مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در استان شرایط مساعدی نداریم افزود: این روزها با بالاترین میزان مراجعات بیماران با علایم مشکوک به بیماری کووید ۱۹ به مراکز درمانی مواجه هستیم و آمار فوتی های ناشی از کرونا برای اولین بار دو رقمی شد.

دکتر شیرانی گفت: هم اکنون ظرفیت بخش های کرونای بیمارستان هاجر (س) تکمیل و یک طبقه اختصاصی در مرکز آموزشی درمانی آیت ا... کاشانی در حال پر شدن و بخش در نظر گرفته شده در بیمارستان تامین اجتماعی برای درمان بیماران کرونایی نیز تقریباً پر است.

وی همچنین یادآور شد، تعداد تخت های ICU مراکز درمانی استان پیش از شیوع بیماری کرونا ۵۵ تخت بوده است که با شیوع این بیماری ۳۰ تخت دیگر اضافه و تجهیزات بیش از ۲۰ تخت ICU اضطراری برای ارائه خدمات در شرایط بحرانی در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: تا کنون با همکاری مسئولین استانی و همدلی و همراهی کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی و پرسنل خدوم مجموعه علوم پزشکی شرایط را بدون تنش پشت سر گذاشته ایم.

دکتر شیرانی ادامه داد: اگر چ تاکنون علی رغم همه سختی ها با اتخاذ تمهیدات لازم هیچ بیماری پشت درب های مراکز درمانی نمانده است و پیش بینی ها برای افزایش شمار مراجعین و مبتلایان به بیش از یک و نیم برابر طی روزهای آتی انجام شده است اما در صورت تداوم این روند با مشکل جدی در ارائه خدمات مواجه خواهیم شد.

وی، اصلی ترین داروی بیماران کرونایی را اکسیژن دانست که با تلاش شبانه روزی مسئولین و رایزنی های استاندار و همکاری صنایع فولاد، تاکنون مشکل جدی برای تامین آن نداشته ایم.

وی در ادامه با اشاره به فداکاری های کادر درمانی و همکاری دلسوزانه کارکنان مجموعه برای ارائه خدمت بدون کوچکترین خللی، از انتشار مطالب بی پایه و اساس از سوی برخی مدیران فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی ابراز گلایه کرد.

دکتر شیرانی، درج مطالب ناامید کننده و نادیده گرفتن اقدامات و ایثار کادر درمانی و اظهار نظرهای غیر کارشناسی آن هم در شرایط بحرانی مقابله با ویروسی که هر روز بر شدت رفتار تهاجمی آن افزوده می شود را موجب دلسردی کادر درمانی و تحمیل فشارهای سنگین از سوی خانواده بیماران برای تجویز داروها و اقدامات درمانی می نماید که هنوز بر علمی و موثر بودن آن در مجامع علمی بحث و اختلاف نظر جدی وجود دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه محیط بیمارستان یک محیط آموزشی است که حضور و فعالیت دانشجویان در این محیط طبق ضوابط و آئین نامه های آموزشی و بصورت پیوسته و در راستای تکمیل روند آموزش و تحصیل می باشد و حفاظت فردی از اصول اولیه آموزش است افزود: طرح موضوع عدم حضور دانشجویان و تحریک آنها در محیط های بیمارستانی، به نوعی تخریب و کارشکنی محسوب می شود.

دکتر شیرانی با اشاره به عدم اجرای برخی از مصوبات بیست و هفتمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در اتخاذ تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا بر لزوم خودارزیابی و اتخاذ تصمیماتی که قابلیت اجرایی داشته باشد در ستاد استانی تاکید نمود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به روند شیوع بیماری کووید ۱۹ در سایر کشورهای و بررسی علل افزایش میزان شیوع، همچنان اصلی ترین علت افزایش میزان ابتلا به بیماری کرونا در استان را تشکیل و شرکت در تجمعات و دورهمی های دوستانه، فامیلی و کاری دانست و افزود: اگر چه در اماکن عمومی، تاکسی، پاساژ گردی ها و بیمارستان و مراکز درمانی نیز احتمال انتقال بیماری وجود دارد اما حدود ۷۰ درصد بیماری با شرکت در دورهمی ها گرفتار شده اند.

دکتر شیرانی گفت: اگر چه مراسم های ختم و عروسی در سالن های پذیرایی و بشکل رسمی محدود شده است اما همچنان در منازل شاهد برگزاری چنین مجالس و انتشار بالای کرونا ویروس هستیم.

وی، رعایت اصول قرنطینگی از سوی مبتلایان و تشخیص زودهنگام بیماری را از دیگر مباحث کمک کننده و موثر در کنترل شیوع بیماری کووید ۱۹ برشمرد و افزود: فراهم نمودن تجهیزات انجام تست سریع از سوی وزارت بهداشت در حال انجام است.

گفتنی است، بیست و هشتمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در هجدهمین روز از آبان ماه ۹۹ با حضور معاون سیاسی امنیتی سایر اعضا در استانداری تشکیل شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار