به نظر می‌رسد که در یک قدمی نابودی کرونا هستیم. امیدواری گسترده به کارایی واکسن جدید باعث شده است که ظرف مدت کوتاهی، ارزش سهام در بازارهای مهم جهان به شدت افزایش یابد.

واکنش امیدوارکننده بازار سهام به کشف واکسن کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گسترش نیوز، کارایی ۹۰ درصدی واکسن جدید، امیدوارکننده است. واکسن شرکت فایزر، نویدبخش تولید واکسن‌های بهتر است اما رساندن سریع واکسن به مردم آسان نیست. برای بررسی بیشتر بیم و امیدهایِ BNT162b2 با گسترش‌نیوز همراه باشید.

عددی فوق‌العاده برای نسل اول واکسن

در این یک سال‌ِ ِ کرونایی و فضای پر از رعب و وحشت آن، مردم جهان روزهای سخت قرنطینه را به امید روزهای بهتر تحمل کرده‌اند. همه در امید روزی بودند که شناخت ما از نحوه نابودسازی ویروس سارس برای درمان  کووید ۱۹ هم به کار آید. به نظر می‌رسد که آن روز فرا رسیده است. واکسنی، تولید شده که کارآیی نسبی آن، تقریباً اثبات شده است.

نهم نوامبر دو شرکت داروسازی یعنی فایزر و بایوتک اعلام کردند که واکسن مشترک آنها ۹۰ درصد، موثر است و جلوی ابتلا به کووید ۱۹ را می‌گیرد. این رقم برای نسل اول واکسن کرونا، خارق‌العاده است. بسیاری به ۷۰ درصد هم راضی بودند.

واکنش مثبت بازارهای مهم

 به محض انتشار این خبر، ارزش سهام فایزر و شرکت کوچک‌تر بایوتک به ترتیب ۱۵ و ۲۴ درصد افزایش یافت. گفته می‌شود که واکسن جدید زندگی مردم جهان را به حالت عادی باز می‌گرداند. امیدواری گسترده به صحت این ادعا باعث شده است که ظرف مدت کوتاهی ارزش سهام بانک‌ها، ایرلاین‌ها، سینماهای زنجیره‌ای به شدت افزایش یابد (در بعضی موارد حتی تا ۵۰ درصد).  ارزش بازارهای اصلی اروپا بین ۵ تا ۸ درصد ارتقا یافته است. به دنبال انتشار آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن جدید شاخص قیمت در بازارهای بزرگ سرمایه جهش پیدا کرد و به دنبال آن قیمت نفت هم حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد.

ریچارد هچت، رئیس بنیاد CEPI که بودجه پژوهش برای یافتن واکسن را تامین کرده است گفت: «نتایج آزمایش‌های انجام شده به مقدار بسیار زیادی، مثبت و امیدوارکننده است». او اظهار امیدواری کرد که نتیجه آزمایش‌ تعداد زیادی از واکسن‌های دیگر هم مثبت باشد چون یک واکسن برای مقابله با کووید ۱۹ کافی نیست. واکسن این دو شرکت که BNT162b2 نام دارد باید در شرایط بسیار سرد نگهداری شود بنابراین توزیع جهانی آن آسان نخواهد بود. بسیاری از دولت‌ها امیدوار هستند که شرایط نگهداری واکسن جدید در حد دمای معمول اتاق باشد. دغدغه دوم آنها این است که یک بار تزریق، کافی باشد.

سازوکار واکسن جدید

در واکسن تولیدشده توسط فایزر و بایوتک از فناوری به نام «مسنجر RNA » یا  mRNAاستفاده می‌شود. عناصر ژنتیک ویروس به بدن فرد تزریق می‌شود. از این مواد و عناصر برای ایجاد پروتئین خاصی استفاده می‌شود که معمولاً روی سطح کووید ۱۹ دیده می‌شود. به این ترتیب سیستم ایمنی بدن تحریک می‌شود. واکسن روی ۴۳ هزار نفر در حال آزمایش است دوره آزمون آن هنوز به پایان نرسیده است. گروه‌های مستقل در حال ارزیابی نتایج هستند. جمع‌آوری نتایج بیشتر ممکن است برآورد اولیه انجام شده درباره کارآیی این واکسن را تغییر دهد اما این احتمال بسیار ضعیف است.

چند سوال مهم وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد. اولاً واکسن جدید تا چه حد در مورد افراد سالمند هم موثر است؟ سالمندان یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ّها در برابر کووید ۱۹ هستند و واکسن جدید ممکن است برای آنها به اندازه اقشار دیگر مفید نباشد. سوال دیگر آن است که این واکسن از انتشار عفونت هم جلوگیری می‌کند؟ این امکان هست که واکسن جلوی ابتلا به نشانه‌های کوید ۱۹ را بگیرد اما مانع انتشار آن نشود. هنوز درباره ماندگاری تاثیر این واکسن چیز زیادی نمی‌دانیم.

دو واکسن جدید در راه هستند

با این همه می‌توان با اطمینان گفت که نتایج آزمایشی واکسن تاکنون بسیار امیدوارکننده است. علاوه بر این شرکت فایزر اعلام کرده که تاکنون شاهدی دال بر آنکه استفاده از واکسن ممکن است عوارض جدی به دنبال داشته باشد دیده نشده است.

دو واکسن دیگر در راه هستند و به احتمال زیاد ظرف چند هفته آینده از آنها رونمایی خواهد شد. واکسن مشترک آسترازنگاه و دانشگاه آکسفورد توانسته است سیستم ایمنی سالمندان را به خوبی تحریک کند. حتی اگر واکسن فایزر در لحظات آخر ناکارآمد تشخیص داده شود می‌توان به این واکسن‌ها امیدوار بود. به‌هرحال ورود این واکسن‌ها به معنای آن است که در یک قدمی نابودی کرونا هستیم. تحقق این رویا ممکن است کمی طول بکشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار