رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه تهران با تاکید بر اینکه طلبه باید مسلط به مبانی و فهم معانی قرآن کریم باشد، گفت: لازم است یکی از دروس اصلی حوزه آیات الاحکام باشد.

طلبه باید مسلط به مبانی و فهم معانی قرآن کریم باشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، آیت‌الله علی اکبر رشاد امروز پیش از آغاز درس خارج که به صورت مجازی در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار داشت: امام علی(ع) در خصوص نحوه مواجهه معرفتی و عملی انسان با قرآن کریم بیاناتی دارند که بسیار قابل توجه است.

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران افزود: برای مثال در فرازی از کلام ایشان در نهج البلاغه آمده اگر کسی قرآن کریم را بخواند و به رغم آنکه قرآن می خواند مرگ او فرا برسد اما داخل دوزخ شد؛ چطور می شود کسی که قاری قرآن کریم است وارد دوزخ شود؟ حضرت پاسخ می دهند این فرد در زمره آن کسانی است که قرآن کریم را به سخره گرفته و عامل به دستورات آن نبوده است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه قرآن کریم خزانه لایزال، کران ناشناس و پایان ناپذیری است که در اختیار طلاب حوزه های علمیه قرار دارد، عنوان کرد: طلاب هرگز نباید از قرآن کریم غافل شوند، حال شاید سوال مطرح شود مبنی بر اینکه مگر می شود حوزه و طلبه از قرآن غفلت کند؟

وی در ادامه پاسخ داد: طلبه باید بداند چه مقدار به مسائل قرآنی اهتمام دارد و چقدر حوزه های علمیه، طلاب را قاری و تالی به معنویات قرآنی بار می آورند؟ طلبه باید مسلط به مبانی و فهم معانی قرآن کریم باشد.

آیت‌الله رشاد بیان داشت: طلبه آن چیزی که از قرآن کریم می آموزد در مقام علم باید آموخته های خود را در سایر حوزه ها و زمینه ها به کار بگیرد و استفاده کند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن کریم حاوی حقایق ناب و ژرفی است که طلبه می تواند با استفاده از آن حقایق معارف فلسفی، حکمی و عقلی را از قرآن کریم استخراج و استنباط کند؛ قرآن منبع اصلی تشریح شریعت است بنابراین یکی از دروس اصلی حوزه باید آیات الاحکام باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار