در حالی که کمبود انسولین به یکی از دغدغه‌های بیماران دیابتی در گلستان تبدیل شده اما مسئولان بیان می‌کنند که انسولین در استان نایاب نیست و مشکلات بزودی برطرف می‌شود.

بیماران نگران کمبود انسولین در گلستان/ دیابتی ها سرگردان شدند

به گزارش گلستان ۲۴؛ با کاهش انسولین در کشور، گلستان هم با کمبود این دارو روبرو شده و این امر مسئولان استان و کشور را به تکاپو انداخته تا این مسأله را حل کنند.

در ماه‌های اخیر مسئولان دارو و درمان تلاش کردند با سهمیه بندی، نیاز بیماران را مرتفع کنند اما بیماران نگرانی‌هایی در خصوص داروهای جایگزین و کم شدن سهمیه و بالا رفتن هزینه‌ها دارند، دغدغه‌های که با توجه به اهمیت انسولین در سبد دارویی بیماران قندی امری طبیعی است.

تحریم و یا تأخیر در واردات به دلیل کرونا از جمله عوامل کمبود انسولین در کشور مطرح شده و مسئولان بیان می‌کنند که شرایط بزودی بهتر خواهد شد.

دیابت یا اصطلاح عامه بیماری قند خون، یک بیماری متابولیکی است که در اثر مقاومت سلول‌ها در برابر انسولین و یا کمبود انسولین به وجود می‌آید و طبق گفته مسئولان بیش از ۱۰ درصد جمعیت ایران به این بیماری مبتلا هستند. دیابت انواع مختلف داشته و اگر درمان و کنترل نشود مشکلات اساسی را برای فرد بیمار ایجاد خواهد کرد لذا باید یک بیمار دیابتی به دور از استرس به درمان پرداخته و تلاش شود داروهای وی به موقع در اختیارش قرار گیرد.

مراجعه به داروخانه‌های سطح گلستان نشان داد که بعضی از این داروخانه‌ها انسولین نداشته و برخی هم کمتر از آنچه پزشک تجویز کرده به فرد بیمار انسولین می‌دهند.

انسولین نیست

مسئول یک داروخانه واقع در خیابان چاله باغ گرگان به خبرنگار مهر گفت: تعداد انسولین موجود در داروخانه‌ها بسیار محدود بوده و به هر بیمار هنگام مراجعه طبق سهیمه مشخص تنها می‌توانیم دو انسولین بدهیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها پخش دارو انسولین ندارند، افزود: بسیاری از داروخانه‌ها انسولین نداشته و این امر سبب سرگردانی بیماران شده است.

یکی از داروخانه‌های واقع در خیابان شالیکوبی هم از لفظ «افتضاح» برای وضعیت انسولین در گرگان استفاده کرد و به خبرنگار مهر گفت: وضعیت انسولین مشخص نیست یک روز در بازار موجود است و روز دیگر نیست.

هزینه‌ها بالا رفته است

شهناز برزعلی که ۳۰ سال با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می‌کند، به خبرنگار مهر گفت: بنده دو نوع نارنجی و طوسی انسولین را مصرف می‌کنم.

وی با بیان اینکه اکثر داروخانه‌ها هم اعلام می‌کنند، انسولین ندارند، افزود: به دلیل مصرف بالا قبلاً در یک بار مراجعه یک بسته کامل دریافت می‌کردم اما هم اکنون با هر بار مراجعه دو انسولین به من تعلق می‌گیرد.

برزعلی بیان کرد: انسولینی که هم اکنون مصرف می‌کنم تولید داخل است و هنگام تزریق اذیت می‌شوم.

وی اضافه کرد: بار مراجعه به پزشک متخصص برای نوشتن نسخه افزایش یافته و این امر سبب شده هزینه‌های بنده هم بالا برود و با توجه به محدودیت‌های کرونایی باید فکر اساسی در این زمینه کرد.

تهیه انسولین از بازار آزاد

سید معصومه حسینی شهروند گرگانی هم به خبرنگار مهر گفت: پنج سال است که قند خون بنده تنها با تزریق انسولین کنترل شده و روزانه ۷۶ واحد انسولین تزریق می‌کنم.

وی افزود: حدود پنج ماه است که انسولین را از بازار آزاد تهیه کرده و حتی آزاد آن هم به سختی یافت می‌شود.

با توجه به شرایط کرونا سعی می‌کنم کمتر از منزل خارج شوم اما مراجعات به پزشک و تعویض مکرر دفترچه کار را سخت کرده استوی اضافه کرد: در ابتدا که تزریق انسولین ایرانی را به جای خارجی شروع کردم، انسولین من پایین نمی‌آمد تا اینکه طبق نظر پزشک دوز دارو را افزایش دادم.

حسینی از هزینه ۸۰۰ هزار تومانی انسولین به صورت ماهیانه خبر داد و گفت: این رقم برای ما که وضع مالی متوسطی داریم بسیار سخت است و ما بسیاری از مصارف و نیازهای دیگر خود را ندید می‌گیریم تا بتوانیم انسولین تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه قبلاً هر نسخه بنده ۸۰ هزار تومان می‌شد اما هم اکنون افزایش چشمگیری یافته است، تصریح کرد: سعی می‌کنم به دلیل بیماری کرونا کمتر از خانه خارج شوم زیرا می‌گویند خطر کرونا برای افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، بیشتر است اما همین مراجعات نزد پزشک و تعویض مکرر دفترچه کار را سخت کرده است.

توزیع انسولین در داروخانه‌های هلال احمر

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: وضعیت ویال انسولین که تولید داخل است مشکلی ندارد اما در مقطعی در تهیه قلم‌های انسولین با توجه به تحریم‌ها و مشکلات حواله ارزی با کمبودهایی روبه‌رو شدیم که هم اکنون بخش عمده‌ای از این کمبودها مرتفع شده است.
 

پانیذ صدرایی افزود: در کنار برندهای خارجی قلم انسولین، برندهای داخلی هم تولید و با قیمت ارزان‌تر در حال توزیع است اما در یک یا دو برند خاص همچنان کمبودهایی وجود دارد.

وی توضیح داد: اکنون ویال های انسولین رگولار و nph در کشور موجود بوده و مشکلی وجود ندارد اما قلم انسولین که قبل از تحریم به وفور یافت می‌شد به دلیل مشکل تبادلات ارزی و کاهش پروازها با کمبود روبرو شده اما در استان ما نایاب نیست.

صدرایی از توزیع قلم‌هایی با قیمت ارزان‌تر در داروخانه‌های هلال احمر گرگان و گنبدکاووس خبر داد و گفت: بیماران می‌توانند با نسخه پزشک به این داروخانه‌ها و یا داروخانه‌های منتخب دیگر مراجعه کرده و سهمیه خود را دریافت کنند.

وی در خصوص سهمیه‌بندی بیان کرد: سهمیه هر استان براساس تعداد بیمارانی که معاونت درمان اعلام می‌کند برای مدت مشخص مثلاً یک ماه به استان اختصاص می‌یابد لذا نمی‌توان مانند گذشته به میزان مصرف چندماه به بیماران انسولین داد.

صدرایی اضافه کرد: بیماران می‌توانند با شماره ۱۹۰ تماس گرفته و از وضعیت انسولین در داروخانه‌ها مطلع شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در خصوص دیابت خدمات پیشگیرانه بوده و بخش عمده‌ای از خدمات غربالگری دیابت است که در بین افراد سالم بالای ۳۰ سال، سالی یکبار (افرادی که مستعد قندخون هستند) و یا هر سه سال یک بار انجام و قند خون این افراد اندازه‌گیری می‌شود.

ناهید جعفری با اشاره اینکه این کار سبب می‌شود قند خون زودتر تشخیص داده شود، بیان کرد: زمانی که کنترل قند خون زودتر آغاز شود، این افراد هم دیرتر متحمل عوارض مربوط به دیابت خواهند شد.

دیابت بار اقتصادی زیادی بر جامعه تحمیل می‌کند

جعفری تصریح کرد: قند خون و وضعیت تغذیه‌ای و دارویی افراد مبتلا هر ماه یکبار توسط بهورز مراقب سلامت و هر سه ماه یکبار هم توسط پزشک بررسی می‌شود.

وی توضیح داد: به بیماران و خانواده‌های آنها هم آموزش‌های لازم ارائه می‌شود تا با خودمراقبتی دچار عوارض بیماری نشوند و بیماری آنها کنترل شده باشد.

جعفری با بیان این‌که دو نوع دیابت وابسته به انسولین و غیروابسته به انسولین وجود دارد، گفت: اگر کسی دچار عوارض دیابت شده باشد علاوه بر هزینه بالای بیماری با مشکلات بینایی، دیالیز، زخم پای دیابتی و غیره هم روبرو است.

با توجه به این‌که انسولین یک داروی ضروری در سبد دارویی بیماران دیابتی است لذا انتظار می‌رود که مسئولان در این روزهایی قرمز کرونایی نسبت به تأمین مایحتاج بیماران دیابتی توجه ویژه‌ای داشته تا نگرانی و استرس این بیماران که برای آنها خطرناک است، کاهش یابد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار