مدیر امور آب و فاضلاب کلاله:

مدیر امور آب و فاضلاب کلاله گفت: مجموع نیاز آب شُرب مردم مناطق شهری و روستایی کلاله را ۳۸۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و افزود: دبی استحصالی از منابع آبی این شهرستان هم اینک ۳۴۰ لیتر بر ثانیه است.

نیاز آب شُرب مردم مناطق شهری و روستایی کلاله  ۳۸۰  لیتر بر ثانیه است

به گزارش خبرنگار گلستان 24، مجتبی مصطفی‌لو با اعلام این خبر اظهار کرد: کلاله  ۴۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب شُرب در مناطق شهری و روستایی دارد که  به دلیل کاهش آب‌دهی چشمه‌ها و افت دبی چاه‌های تامین کننده آب شُرب ، هم اینک ۳۸۰ لیتر برثانیه آب شُرب در کلاله مصرف می‌شود. 

وی بابیان اینکه آب ‌شُرب شهر کلاله از طریق هفت حلقه چاه و چشمه آق‌سو با دبی ۱۴۵ لیتر بر ثانیه تامین می‌شود، اظهار داشت: طبق اعلام کارشناسان دبی آب چشمه آق‌سو در سال‌های اخیر کاهش یافته و سطح آب چاه‌ها نیز پایین آمده و لازم است تا زمان بهره‌برداری از طرح ملی آبرسانی به شهر کلاله به صورت موقت تعدادی چاه در حریم شهر حفر شود.

مصطفی‌لو یادآور شد: طرح ملی آبرسانی به شهر کلاله و چند روستای حومه آن با حفر ۶ حلقه چاه و ایجاد ۹ هزار مترمکعب مخزن از سال ۹۱ آغاز شده و تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق اعلام شرکت آب منطقه‌ای گلستان امسال ۱۳۵ میلیارد ریال بودجه برای تکمیل این طرح در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: آب شُرب ۱۷ هزار مشترک خانگی، تجاری و صنعتی در شهر کلاله با ذخیره سازی هفت هزار و ۵۰۰ متر مکعب مخزن تامین می‌شود که به سبب قطعی برق و خاموشی موتور پمپ‌های چاه، هفته گذشته برای تامین آب شهروندان مشکلاتی ایجاد شد.

مدیر امور آب و فاضلاب کلاله همچنین از تامین آب شُرب ۱۱۲ روستای این شهرستان با ۱۸ هزار مشترک از طریق هفت مجتمع آبرسانی خبر داد، گفت: مجتمع زاو، بزرگترین مجتمع آبرسانی کلاله است که ۴۷ روستا و شهر فراغی را پوشش می‌دهد.

وی، منبع اصلی تامین آب مجتمع آبرسانی زاو کلاله را چشمه‌ای به همین نام و تعدادی چاه در مسیر خط انتقال دانست و افزود: هم اکنون به سبب خشکسالی شدید و افت ۷۰ درصدی دبی استحصالی چشمه زاو و قطع برق، تامین آب روستاهای زیر پوشش این مجتمع را با مشکل مواجه کرده است.

مصطفی‌لو افزود: طبق برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب گلستان و در راستای اجرای طرح تنش آبرسانی ۱۴۰۰، امسال سه تا چهار حلقه چاه برای حل مشکل تامین آب روستاهای تحت پوشش مجتمع زاو حفر می‌شود.

وی اضافه کرد: در ۹ روستای کلاله که در مناطق کوهستانی واقع هستند به دلیل نبود تاسیسات آبی، آب شُرب مورد نیاز مردم این روستاها به صورت سیار با تانکر تامین می‌شود.

مصطفی‌لو همچنین مصرف آب شُرب برای دام‌ها را بزرگترین معضل شرکت آب و فاضلاب کلاله در مناطق روستایی دانست و تصریح کرد: با گرم شدن هوا و خشک شدن چشمه‌های فصلی خیلی از عشایر و روستاییان دام‌های خود را به مناطق روستایی از جمله ۲ روستای "یلی بدراق و تمر قره قوزی" در بخش مرکزی این شهرستان می‌آوردند و بخش زیادی از آب شُرب برای دام‌ها مصرف می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار