متخصص بیابان زدایی و بیابان های ساحلی گلستان:

متخصص بیابان زدایی و بیابان های ساحلی گلستان گفت: اصلاح سیاست آبی و هیدروپلیتیکی کشور و تامین حق آبه تالاب ها راه مقابله با ریزگرد ها است.

اصلاح سیاست آبی و هیدروپلیتیکی کشور راه مقابله با ریز گرد است

به گزارشگلستان 24، محمدرضا ملاعباسی اظهار کرد: در راهکارهای مطروح شده برای مقابله با ریزگرد، اولویت نخست با اصلاح سیاست آبی و هیدروپلیتیکی کشور است یعنی با ایجاد یک نگرش جامع، تامین حق آبه کافی برای تالاب ها به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد .

وی ادفزود: هیدروپلیتیکی به بررسی ابعاد مکانی و فضایی آب و سیاست در مقیاس های جغرافیایی مختلف و برهم کنش های میان آندو می پردازد.

ملاعباسی با اشاره به اینکه این پروسه زمان‌بر خواهد بود ادامه داد: در شرایط فعلی بهترین راهکار و با ضریب موفقیت بالا در کنترل ریزگرد، احیای پوشش گیاهی است.

این استاد دانشگاه گفت : پوشش گیاهی با تعدیل دما و افزایش رطوبت منطقه در بهبود اقلیم اثرگذار است و مهم‌تر از همه این‌که ایجاد پوشش گیاهی با کاشت ترکیبی درخت، درختچه و بوته مقاوم به شوری و خشکی بومی با کاربرد غذایی، دارویی، صنعتی و علوفه دام در کانون‌های ریزگرد امکان بهره‌برداری اقتصادی از گیاهان کشت شده را فراهم می‌کند.

متخصص بیابان زدایی و بیابان های ساحلی گلستان افزود: بهره‌برداری اقتصادی از پوشش گیاهی باعث می‌شود افرادی که زمین‌های کشاورزی آن‌ها تبدیل به کانون ریزگرد شده و کشاورزی و دامپروری خود را از دست دادند دوباره مشغول به کار شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار