معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشاورزانی که برای کشت کلزا، گندم و جو با آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام قرارداد امضاء کنند تا ۹۰ درصد از تخفیف بیمه مزارع بهره مند می‌شوند.

تخفیف چشمگیر بیمه مزارع با قراداد آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام

به گزارش گلستان 24، محمدرضا عباسی در گفتگوی ویژه خبر بیست سیمای گلستان اظهار کرد: کشاورزانی که برای کشت کلزای آبی با آستان قدس رضوی قرارداد ببندند تا ۹۰ درصد و کشاورزانی که برای کشت کلزا، گندم و جو در اراضی دیم با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرارداد امضا کنند از تخفیفات و مزایای ویژه‌ای برای بیمه کردن مزارع خود بهره مند می‌شوند.

وی افزود: بازدید کارشناسان کشاورزی از مزارع و دادن مشاوره برای داشت بهتر محصول و یک نوبت سهمیه کود ریز مغذی از مزایای دیگر کشاورزانی است که از این طرح استقبال کنند.

عباسی تاکید کرد: کشاورزان در صورت امضای قرارداد اجباری به فروش محصول خود به آستان قدس رضوی ندارند و می‌توانند آن را به مراکز خرید دیگر بفروشند.

وی ادامه داد: امسال ۵ میلیارد تومان خسارت ناشی از خشکسالی برای اراضی بیمه شده کلزا در سطح ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار پرداخت کردیم و برای پرداخت خسارت اراضی گندم و جو نیز در حال پیگیری هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان همچنین به برنامه‌های جهاد کشاورزی برای کاهش خسارات ناشی از خشکسالی اشاره کرد و افزود: کشت مستقیم، غنی کردن بذر‌ها و اجرای کشاورزی حفاظتی و عملیات بی خاک ورزی مهمترین روش‌های کاهش زیان خشکسالی در گلستان است.

عباسی ادامه داد: با روش بذر مال؛ بذر‌ها برای گرفتن قدرت بیشتر رویش غنی می‌شوند و در روش بی خاک ورزی نیز بستر خاک تقویت می‌شود.

وی با بیان اینکه گلستان رتبه اول اجرای طرح کشاورزی حفاظتی را در کشور داراست افزود: ۶۰ درصد اراضی گلستان به ویژه اراضی شور و لب شور کلاله، مراوه تپه، گنبد کاووس و آق قلا قابلیت اجرای عملیات بی خاک ورزی را دارند.

عباسی گفت: در روش کشت مستقیم و کشاورزی حفاظتی عملیات زیر و رو کردن خاک با شخم عمیق به حداقل می‌رسد تا رطوبت خاک را حفظ شود.

او از موفقیت آمیز بودن اجرای کشت مستقیم در بخش زیادی از اراضی آق قلا، گمیشان و بندرترکمن خبر داد و افزود: در این اراضی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم افزایش عملکرد محصول گزارش شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان همچنین به آمادگی گلستان برای کشت محصولات پاییزه اشاره کرد و افزود: امسال پیش بینی شده در ۲۶۸ هزار هکتار از مزارع استان گندم با پیش بینی برداشت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول کشت شود.

عباسی گفت: کشت کلزا در ۹۰ هزار هکتار با پیش بینی برداشت ۱۸۰ هزار تن، کشت چغندر قند در ۶ هزار هکتار با پیش بینی برداشت ۳۲۰ هزار تن و کشت جو در ۹۰ هزار هکتار با پیش بینی برداست ۱۸۰ هزار تن از دیگر برنامه‌های ماست.

وی اعلام کرد: بذر به اندازه کافی برای کشاورزان استان تامین شده و تاکنون، حدود ۴۳ هزار تن بذر بوجاری شده برای گندم، ۴ هزار و ۲۰۰ تن بذر جو و ۴۷۰ تن بذر کلزا تدارک دیدیم.

وی قیمت بذر گندم را بین ۷۷۰۰ تا ۷۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: به ازای هر هکتار بین ۶ تا ۸ میلیون تومان تسهیلات از طریق بانک کشاورزی برای عملیات کاشت و داشت پرداخت می‌شود.

پرداخت تسهیلات برای خرید کمباین ، حمایت تسهیلاتی برای ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانه های فرآوری و پرداخت تسهیلات برای تهیه ادوات و ماشین آلات کشاورزی هم از دیگر خبرهایی بود که معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در این گفتگوی خبری اعلام کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار