مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان:

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان گفت: باید بپذیریم که ﺗﻮسعه ﺭﻭﺳﺘﺎﻳﻲ ﻓﺮﺍﺗﺮ ﺍﺯ ﺗﻮسعه ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﻱ است و ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ مانند ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﺯﺭﺍﻋﻲ، ﺍﮐﻮﺗﻮﺭﻳﺴﻢ، ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺩﺳﺘﻲ، فعالیت ﻫﺎی ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺍﺯ ﻣﺰﺭﻋﻪ، ﺗﻮسعه ﺯﻳﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎی ﻛﺎﻟﺒﺪی ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋی را شامل می شود.

ﺗﻮسعه ﺭﻭﺳﺘﺎﻳﻲ ﻓﺮﺍﺗﺮ ﺍﺯ ﺗﻮسعه ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﻱ است

به گزارش خبرنگار گلستان 24، علی نصیبی اظهار کرد:  ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻭ ﻣﺘﻮﺍﺯﻥ ﺩﺭ بهره برداری از منابع ﻃﺒﻴﻌی، ﺍﺭﺗﻘﺎی ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻭ ﮐﺎﻫﺶ ﻓﻘﺮ، ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﻣﺆﺛﺮ، ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎی ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻭ ﺩﺍمنه ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺍﺭﺗﻘﺎی فعالیتﻫﺎی ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂ ﺭﻭﺳﺘﺎیی، ﺍﺭﺗﻘﺎی ﺑﻬﺮﻩ ﻭﺭی ﺩﺭ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯی، ﺍﺳﺘﺤﮑﺎﻡ ﺭﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻭ متنوع ﺳﺎﺯی ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ روستا از جمله موضوعاتی است که در سال های اخیر به آن پرداخته شده است.

وی گفت : در برخی از روستاهای استان در حوزه اشتغال و کارآفرینی فعالیت های چشمگیری صورت گرفته که می توانند حتی به عنوان الگو در سطح کشور مطرح باشند.

نصیبی افزود : اقداماتی همچون زهکشی اراضی کشاورزی در نوار شمالی، رونق مشاغل جدید همچون واحدهای بومگردی و طبیعت گردی، توسعه کشت گیاهان دارویی و ایجاد تشکل های منسجم در بخش صنایع دستی ظرفیتهای جدیدی را برای روستاهای گلستان پدید آورده است.

به تاکید وی تداوم پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه گذاران و کارآفرینان روستایی استان گلستان می تواند کمک شایانی به ایجاد اشتغال در این مناطق دارای ظرفیت های فراوان داشته باشد.

نصیبی ادامه داد: از مجموع حدود یک هزار روستای گلستان در سال‌های اخیر در بسیاری از آنها، اقامتگاه‌های بومگردی تأسیس شده که می‌تواند در توسعه گردشگر روستایی نقش آفرین باشد، با ایجاد آگاهی و افزایش اطلاعات در روستاها در زمینه بومگردی اصولی و اینکه بومگردی چیست و چه کمکی به توسعه و ماندگاری جوامع محلی می‌کند می‌توان امیدوار بود تا در آینده از خانه‌های مهمانپذیر روستایی به سمت بومگردی هایی حرکت کنیم که به واقع نمادی از فرهنگ‌ها و سنت‌ها و نوع و سبک زندگی در یک روستا بوده و در تلاش برای حفظ طبیعت و فرهنگ منطقه هستند.

وی گفت : علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، می‌توان روستاهای گلستان را در زمینه تاریخی هم دارای ظرفیت‌های بی شماری دانست؛ بافت قدیمی و خاص روستاها در بسیاری از مناطق که همچنان به همان سبک و سیاق قدیم باقی مانده و از آفت شهری شدن، رها ماندند می‌تواند به عنوان منبع مهمی برای جذب گردشگر محسوب شود از این نوع روستاها می‌توان به فارسیان در شهرستان آزادشهر اشاره کرد.

نصیبی در خصوص آخرین آمار مربوط به روستاهای استان گفت : براساس آخرین سرشماری رسمی کشور در سال ۹۵، بیش از ۸۷۱ هزار نفر از گلستانی ها که رقمی معادل ۴۶ و ۶ دهم درصد از جمعیت را تشکیل می دهند در روستاها سکونت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار