معاون محیط زیست کشور:

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در نشست اخیر شورای عالی آب با حضور رییس جمهوری تاکید شد که برنامه هفتم توسعه کشور باید مطابق با تغییر اقلیم و کم آبی باشد.

برنامه هفتم توسعه کشور باید مطابق با تغییر اقلیم و کم آبی باشد

به گزارش خبرنگار گلستان 24، احمدرضا لاهیجان زاده عصر پنجشنبه در نشست تخصصی روند تغییر اقلیم و تاثیر آن بر نوسانات سطح آب دریای خزر و خلیج گرگان اظهار کرد: باید تشکیل کمیته اجرایی سازگاری با تغییر اقلیم نخستین اقدام برنامه هفتم توسعه کشور باشد چون اثرات این پدیده تا ۵۰ سال آینده هم وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: در نشست اخیر شورای عالی آب با حضور رییس جمهوری تاکید شد که برنامه هفتم توسعه کشور باید مطابق با تغییر اقلیم و کم آبی باشد.

وی گفت: سال ۹۴ کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در وزارت نیرو تشکیل شد ولی تمرکز آن برای مصارف آب در حوزه آبخیزداری و آبریز است و به موضوع سازگاری با تغییر اقلیم در آن توجه نشده است.

لاهیجان‌زاده همچنین از وزارت جهاد کشاورزی خواست که برنامه ریزی در مصرف آب برای توسعه کشاورزی بر اساس سازگاری با اقلیم باشد.

وی همچنین در خصوص تغییر اقلیم بر روی دریای خزر افزود: ورودی آب رودخانه ها، کاهش بارش و افزایش تبخیر از عوامل مهم نوسانات کاهش سطح آب دریای خزر در دوره بلندمدت به شمار می رود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: تحقیقات نشان می‌هد کاهش سطح آب دریای خزر ۵۰ درصد مربوط به افزایش تبخیر و بقیه مربوط به کاهش بارش و آب ورودی رودخانه ها به دریا است.

بیستمین کنفرانس هیدرولیک ایران که به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از روز گذشته ( پنجم آبان سال جاری) به صورت مجازی آغاز شده و از ۱۴۹ مقاله پذیرفته شده در کنفرانس، ۷۶ مقاله آن به صورت شفاهی و بقیه در قالب پوستر ارایه می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار