معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تاکنون برای ۵۲۱ هکتار زمین پروانه تأسیس گلخانه صادر شده و در حال حاضر ۱۲۴ هکتار آن در حال ساخت یا بهره برداری است.

پروانه تأسیس گلخانه برای ۵۲۱ هکتار از اراضی استان صادر شده است

به گزارش خبرنگار گلستان 24، نویدرضا فرهانی عمده ترین ایراد موجود این صنعت را هزینه بالای احداث یک واحد گلخانه و نوسانات قیمت سازه‌ها اعلام  و اظهار کرد: مواردی چون محدودیت منابع آبی، کمبود منابع مالی ارزان قیمت، دغدغه بازار فروش، چالش‌ها و موانع پیش روی صادرات محصول، نوسانات قیمت و افزایش هزینه ساخت سازه‌ها و تولید محصول از مهم‌ترین مشکلات فعلی این صنعت است.

وی افزود: هزینه بالای احداث یک واحد گلخانه و نوسانات قیمت سازه‌ها و بازار فروش، مهم‌ترین مشکلات صنعت گلخانه در گلستان است.

فرهانی گفت: میزان سرمایه گذاری انجام شده برای گلخانه‌های در حال ساخت و بهره برداری تاکنون ۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال بوده که ۸۰ درصد آن به عنوان تسهیلات بانکی پنج ساله با یک سال تنفس در اختیار متقاضیان گذاشته شده است.

وی ترویج فرهنگ گلخانه داری را به عنوان یکی از راهکارهای افزایش تولید برشمرد که یکی از فواید آن صرفه جویی در مصرف آب است و گفت: کاهش هزینه‌های تولید، سودآوری و صادرات محصول و همچنین افزایش و امکان تنظیم بازار از دیگر فواید کشت گلخانه‌ای است.

فرهانی با بیان اینکه دو شهرستان گرگان و گنبدکاووس بیشترین سطح گلخانه‌های استان را در اختیار دارند، تصریح کرد: بیشترین محصولات تولیدی این گلخانه‌ها انواع گل و گیاهان زینتی، محصولات سبزی و صیفی شامل گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای و لایم کوات (لیموترش) هستند.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی ها و هدف گذاری‌های انجام شده، استان گلستان پس از موفقیت در عملیاتی کردن سیاست توسعه گلخانه‌ها از رتبه ۲۸ کشوری در سال ۹۶ به رتبه چهار کشوری در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار