رئیس اداره دانه های روغنی استان گلستان گفت: استان گلستان رتبه ۹ در کشت توسعه دانه های روغنی کشور را دارد.

رتبه نهم گلستان در بین استان های تولیدکننده دانه های روغنی کشور

به گزارش گلستان 24، علی موسی خانی رئیس اداره دانه هیا روغنی استان در جلسه هم اندیشی توسعه کشت پنبه در محل جهاد کشاورزی گنبدکاووس گفت: استان گلستان رتبه ۹ در کشت توسعه دانه های روغنی کشور را دارد و در سالهای اخیر، استان گلستان با خشکسالی مواجه است. براساس آمارهای موجود در سال جاری در ماههای اردیبهشت، خرداد و تیر تا ۱.۵ درجه افزایش دما خواهیم داشت.

وی افزود: در سالهای اخیر به دلیل کمبود آب میزان کشت محصولات در شهرهای گمیشان- آق قلا و بندر ترکمن کاهش یافته است ولی متاسفانه در شهرستان گنبد با توجه به مصرف آب زیاد، کشت شالی صورت گرفته است که این امر به قیمت از بین رفتن کشت های زراعی شهرهای غرب استان شده است.

وی ادامه داد: با توجه به آمار موجود ده هزار هکتار از اراضی زمین کشت شالی می شود که این آمار به صورت رسمی است و آمار غیر رسمی به ۷۰ هزار هکتار افزایش می یابد. باید مدیریت آب به صورت جدی دنبال شود تا کشت محصول برای همه کشاورزان یکسان گردد.

موسی خانی افزود: با تاکید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، برآنیم امسال کشت پنبه را در سال جاری به ۲۰ هزار هکتار برسانیم و باید نسخه های جداگانه برای کشت پنبه در هر شهر پیچانده شود و در بعضی از جاهای استان، می توان از این محصول به عنوان کشت دوم استفاده کرد.

رئیس اداره پنبه استان تصریح کرد: اقصادی نبودن پنبه بتعث کاهش کشت آن شده است که در این راستا ۱۰ دستگاه مکانیزه پنبه با اعتبار یارانه ای به استان واگذار شده است که کشاورزان می توانند از طریق تعاونی تولید برای خرید آن اقدام نمایند.

وی مدیریت مزرعه، بذر مرغوب تولیدی پنبه، بازرگانی و قیمت تضمینی خرید پنبه دانه را از عوامل توسعه کشت پنبه دانست و گفت: برآنیم تا گنبه دانه را به عنوان دانه های روغنی به انجمن صنایع روغن واگذار کنیم که اگر این امر صورت گیرد و قیمت ها به ثبات برسد در افزایش قیمت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی بیان کرد: انشاء الله در کارگروه پنبه که هفته آینده در استان برگزار خواهد شد، بتوانیم در بحث بازرگانی پنبه به یک راه حل منطقی برسیم. در این راستا طرح نجات پنبه تهیه شده است که جهت پیگیری به وزارتخانه فرستاده شود.

علی اصغر مهاجر مسئول واحد بذر موسسه تحقیقات استان گفت: رقم جدید پنبه وارده شده است که نسبت به رقم گذشته دارای عملکرد و پتانسیل بسیار بالاست و مقاومت بیشتری نسبت به خشکسالی و بیماری دارد و زودرس است.

وی افزود: رقم جدید به نام لطیف است که ۱۰ کیسه برای ۱۰ هکتار تهیه شده است که ۵ کیسه آن به گنبد واگذار شده است. در حال حاضر نیز ۸۰ درصد بذر گلستان برای کشت موجود است. با توجه به اینکه عملکرد گندم به دلیل عدم کشت پنبه کاهش یافته است باید کشت پنبه را توسعه دهیم.

سید حسن کیاالحسینی مسئول نظام بهره برداری تعاون روستایی استان گفت: باید نوع کشت، برای برنامه ریزی بهتر ارزیابی شود و باید این موضوع چه کاری؟ چه کسی؟ تا کی؟ و به چه صورت را در دستور کار قرار دهیم و وظیفه مندی هر یک از ارگانها مشخص شود. در این راستا باید اعتبارات و حمایت هایی که از طریق سازمان قابلیت اجرایی است را با هم اندیشی برای جذب آن تحقق دهیم.

عبدالباقی شکری مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی گلستان ۴ گنبد گفت: برنامه سال جاری تمام شرکت تعاون روستایی شهرستان گنبد این است که به کشت ذرت علوفه ای، آفتابگردان، سویا، کلزا و پنبه بپردازیم.

وی افزود: پیش بینی ما در کشت تابستانه در سال جاری در شرکت تعاون روستایی گلستان ۱۳۰۰ هکتار، در شرکت تعاون روستایی گلستان ۱۳۰۰ هکتار، در شرکت تعاون روستایی گلستان 700 هکتار و شرکت تعاون روستایی گلستان 400 هکتار خواهد بود که جمعا چهار هزار هکتار کشت تابستانه خواهد بود و هدف اصلی ما در این کشت ها پنبه است و برآنیم حداقل یک چهارم اراضی را کشت پنبه کنیم.

وی از مسئولین خواست: قیمت آبهای پنبه را یارانه ای نمایند همچنین مشکلات فنی ایستگاه پمپاژ رفع و ادوات کشت پنبه در اختیار کشاورزان قرار داده شود.

غلامعی نورا مدیر جهاد کشاورزی گنبد نیز گفت: با توجه به کمبود آب در استان و شهرستان، باید به سمت الگوی کشت مناسب پیش رفت. درصددیم تا امسال اراضی شهرستان را به کشت پنبه اختصاص دهیم که در این راستا برش های دهستان مشخص شده است.

ارسال نظر

آخرین اخبار