مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت : تا پایان سال در بیش از صد هکتار از زمین‌های بیابانی نوار شمالی استان و هزار هکتار از مراتع استان در قالب طرح زراعت چوب ، نهال کاشته می‌شود.

کاشت نهال برای زراعت چوب در بیش از هزار هکتار

به گزارش گلستان 24، عبدالرحیم لطفی اظهار کرد : بخشی از این طرح در قالب پویش مردمی "هر ایرانی یک درخت" در حال انجام است.

به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ، علاوه بر توزیع نهال رایگان ، برای هر هکتار زراعت چوب بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شده است.

او گفت : زراعت چوب برای حفظ جنگل‌ها و تامین نیاز چوب کشور، از سه سال گذشته تاکنون در گلستان با کشت صنوبر و اُکالیپتوس افزایش یافته است.

لطفی افزود : در برنامه‌ای پنج ساله قرار است دو هزار و و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های شیبدار و کم بازده استان به زراعت چوب اختصاص یابد.

وی گفت : در زمین‌های درجه دو و سه نیز می‌توان زراعت چوب را اجرا و برای آبیاری از آب‌های نامتعارف استفاده کرد.

لطفی با بیان اینکه زراعت چوب سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد گفت : کشاورزان در مراتع و زمین‌های شور کم بازده نهال می‌کارند و مراقبت می‌کنند و پس از ۶ سال به درآمد می‌رسند.

پارسال در گلستان در ۵۵۰ هکتار ، نهال برای زراعت چوب کاشته شده بود.

زراعت چوب صنعتی است که هم تولیدکننده از آن سود می‌برد و هم محیط زیست و منابع طبیعی از تخریب در امان می‌مانند.

کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و نهاده‌های مورد نیاز مانند سم و کود، هزینه‌های مربوط به کاشت، داشت و برداشت و همچنین امکان استفاده از پساب‌ها و آب مازاد فاضلاب شهری از مزایای زراعت چوب در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار