استاندار گلستان:

استاندار گلستان گفت: ۲ کشور ایران و قزاقستان دارای ظرفیت های زیادی در بخش های مختلف هستند و این استان شمالی از توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با این کشور استقبال می کند.

گلستان از توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با قزاقستان استقبال می‌کند

به گزارش گلستان 24، علی محمد زنگانه روز دوشنبه در دیدار با "ایربال احمداُف" سرکنسول جمهوری قزاقستان در گرگان  افزود: گلستان استانی با ظرفیت های بالای بالقوه و بالفعل است و حضور بیش از ۱۰ هزار قزاق در این استان نشان از عمق روابط طرفین دارد.

به گفته وی رشد صادرات و واردات متقابل، توسعه گردشگری سلامت، تبادل دانشجو و استفاده متقابل از توانمندی های موجود می تواند موجب تحکیم ارتباطات ۲ کشور شود. 

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت علاوه بر خواهرخواندگی با منگستائو و فعالیت سرکنسولگری قزاقستان در گرگان وجود دارد.

علاوه بر این گلستان از نزدیک ترین استان‌های ایران به قزاقستان است.

ارتباط ریلی از طریق خط آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان و ارتباط دریایی از طریق خزر از دیگر مزیت‌ها در توسعه روابط بین گلستان و قزاقستان است.

جمعیت قزاقستان ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است و زبان رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول این کشور تِنگه است.

استان مرزی گلستان با داشتن ۵۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی، حدود ۴۰ هزار هکتار اراضی باغی، چهار میلیون واحد دامی، ۸۶۰ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل و دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، سالانه حدود ۵.۵ میلیون تن انواع محصول و تولیدات زراعی، باغی و دامی را توسط افزون بر ۲۲۰ هزار بهره‌بردار که حدود ۱۵۰ هزار نفر آنها در حوزه زراعت و باغبانی فعالیت دارند، به ارزش تقریبی ۲۵۰  تا ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار