با توجه به اینکه 80 درصد کالاهای قزاقستان وارداتی است، ایران به ویژه گلستان می‎تواند جایگزین خوبی برای بازارهای این کشور باشد که نتوانستیم سبد کالایی آنها را در حد یک‌ درصد هم تأمین کنیم.

کاهش صادرات در مهم‎ترین پایگاه صادراتی کشور

به گزارش گلستان24، صادرات به عنوان محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد جهانی ایفا می‎کند در واقع در مدل توسعه یافتگی کشورها یکی از شاخص‎های اساسی که می‎تواند موجب رشد و تبادل با جهان پیرامون شود میزان واردات و صادرات کالا است چرا که رونق صادرات به معنای رونق تولید و کسب و کار قلمداد می‎شود و کشوری که بتواند تولیدات خود را در زمینه‎های مختلف افزایش دهد و با ابزار صادرات بازارهای بین‎المللی را از آن خود کند به طور قطع اشتغال وسیع و مطمئنی را در قلمرو مرزهای خود و حتی در دنیا ایجاد خواهد کرد.

صادرات

گلستان با توجه به موقعیت استراتژیک خود از نظر قابلیت دارا بودن حمل و نقل ریلی، جاده‎ای و هوایی و از سویی وجود محصولاتی هم‎چون گندم، خاویار، پنبه و کلزا که به نوعی برند استان شناخته می‎شود، می‎تواند یکی از پایگاه‌های قوی صادرات در کشور محسوب شود با این وجود آمارها حاکی از کاهش صادرات و از دست دادن بازارهای صادراتی در این استان است.

کاهش 30 درصدی صادرات گلستان

در همین رابطه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سال جاری شاهد کاهش 30 درصدی صادرات استان بودیم در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: بیش از 90 درصد صادرات استان به کشورهای ترکمنستان و عراق انجام می‎شد در واقع مهم‎ترین بازارهای صادراتی استان این کشورها هستند به دلیل کاهش صادرات به این کشورها، صادرات استان نیز کاهش یافته است.

حسینقلی قوانلو در خصوص کاهش صادرات به این کشورها گفت: کاهش صادرات به کشورهای ترکمنستان و عراق دلایل مختلفی دارد که در مورد ترکمنستان، کاهش شدید قیمت نفت توان خرید را در این کشور پایین آورده ، و در مورد عراق نیز، متاسفانه به دلیل نداشتن ثبات سیاسی صادرات به این کشور همواره دچار نوسان است زیرا عدم ثبات سیاسی موجب تصمیم گیری‎های لحظه‎ای می‎شود که به صادرات ما لطمه می‎زند.

وی ادامه داد: به دلیل سیاست‌های اقصادی دولت و اجرای طرح رونق تولید به طور قطع در شش ماهه دوم امسال با رشد و رونق تولید وضعیت متفاوتی را تجربه خواهیم کرد، اکنون نیز  با تزریق تنها بخشی از تسهیلات این طرح به واحدهای تولیدی کشور شاهد ایجاد شور و شوق در واحدها و تحرک این بخش هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور برای سال 1395 را افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات در سطح کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به این برنامه، رسیدن به صادرات 400 میلیون دلاری هدف صادراتی استان در سال‎جاری پیش‌بینی شده است که امیدواریم با تلاش همه مسئوولان و تجار و بازرگانان استان به این هدف دست پیدا کنیم.

قوانلو بیان کرد: ما نیز در حال تأسیس شرکت‌های بزرگ صادراتی و تشکیل کنسرسیوم‎های صادراتی هستیم و با توجه به مشوق‎های صادراتی خوبی که وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش بینی کرده است، امیدواریم در 6 ماهه دوم سال شاهد رشد صادرات استان باشیم.

جای خالی مشوق‎های صادراتی

در حالیکه برخی از مسؤولان معتقدند مشوق‎های صادراتی می‎تواند بخش از مشکلات مربوط به صادرات استان را رفع کند اما رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان معتقد است مشوق‎های صادراتی اشکالـات و ایراداتی در سطح کلان دارد و در برخی موارد محدودیت‎های است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رمضان بهرامی با بیان اینکه باید یک نسخه بومی برای استان‎های مرزی که بازرگانی دارند پیچیده شود تصریح کرد: مشوق‎های صادراتی در قانون آمده اما هنوز تکلیف آن روشن نشده است تجار و بازرگانان روش‎های قهریه و قضایی را پیشنهاد می‎کنند و معتقد هستیم که قانون باید اجرا شود.

وی ادامه داد: در زمینه جوایز صادراتی اتفاقات خوبی در دولت‎های هفتم و هشتم تجربه شد اما تنش‎های ناگهانی در زمان صادرات داشتیم نیاز است که مشوق‎های هدفمند برای تجار و بازرگانان پیش‎بینی شود.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، سیاست‎های دولت در کشورهای مقصد برای افزایش صادرات مهم تلقی می‎شود، بهرامی در این رابطه خاطرنشان کرد: حمایت کشورهایی مانند ترکمنستان، قزاقستان و عراق که پشتوانه سیاسی لـازم را دارند موضوع مهمی است که در گذشته نسبت به این مسئله غفلت شد.

وی با بیان اینکه قزاقستان و ترکمنستان می‎تواند بازار صادراتی مناسبی برای استان محسوب شود، بیان کرد: با توجه به اینکه 80 درصد کالـاهای قزاقستان وارداتی است، ایران و خاصه گلستان می‎تواند جایگزین خوبی برای بازارهای این کشور باشد که متأسفانه ما نتوانستیم سبد کالایی آنها را در حد یک درصد هم تأمین کنیم.

بر اساس این گزارش، گلستان با توجه به منطقه استراتژیک خود و قرابت فرهنگی و همسایگی با کشورهایی همچون ترکمنستان که از ابعاد مختلف دارای ویژگی‌های مشترک با استان ماست می‌تواند یک پایگاه مهم برای صادرات محصولات تولید شده در استان محسوب شود با این حال به دلیل مشکلاتی همچون تکیه بر صادرات نفتی، عدم حمایت از بازرگانان، طولانی بودن فرایند صدور مجوز برای کالای صادراتی، عدم توجه به مقوله برندسازی و بسته‎بندی محصولات و ده‌ها مشکل دیگر موجب شده است تا این استان نه تنها شاهد افزایش صادرات باشد بلکه با روند نزولی صادرات نیز مواجه شود. برای توسعه صادرات به خصوص صادارت غیر نفتی باید یک همت جهادی بین دستگاه‌ها و مسؤولان ذیربط برقرار شود باید در نظر داشت مزایای صادرات بیشتر و پیشتر از آنکه نصیب صادرکننده شود برای کل کشور ارزنده است از منظر اقتصاد کلان، افزایش صادرات سبب تحریک تقاضا و ایجاد فرصت‎های شغلی جدید و همچنین بهبود تزار پرداخت‎ها خواهد شد.
منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار