مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان:

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: انگل گل جالیز که پار سال در برخی شهرستان‌ها نقطه یابی شده بود، امسال هم در مزارع استان دیده شده است.

انگل گل جالیز در مزارع گلستان

به گزارش گلستان24، کیانوش حق نما اظهار کرد: اگر کشاورزی که پارساله مزرعه اش آلوده به انگل گل جالیز بود و امسال هم مجدد در زمینش محصولات میزبان انگل گل جالیز مثل کلزا کاشته باشد به احتمال خیلی زیاد مزرعه اش آلوده شده است و باید با این انگل مبارزه شیمیایی کند.

وی افزود: سال گذشته برنامه‌های خوبی برای مبارزه با این انگل در استان اجرا شد که مورد تایید موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور قرار گرفت.

حق نما گفت: انگل گیاه گل جالیز نه برگ دارد و نه فتوسنتز انجام می‌دهد و مواد مورد نیازش را از میزبان می‌گیرد، میزان خسارت این انگل به مزارع به شرایط آب و هوایی و رقم محصول کاشته شده بستگی دارد.

وی گفت: برای برطرف کردن این انگل لازم است تناوب کشت در زمین رعایت شود و به جای محصولات میزبان گل جالیز انواع غلات، سویا و پنبه کشت شود.

حق نما ادامه داد: برای مبارزه با این انگل در مزارع کلزا، توتون، گوجه فرنگی و بادمجان لازم است محلول شیمیایی سولفات آمونیوم، علف کش رانداپ و آب ترکیب شود و هر ۲۰روز یکبار در مزارع سمپاشی شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار