استاندار گلستان:

استاندار گلستان گفت: در خصوص اعتبار تکمیل سد نرماب مینودشت از رییس جمهور در شورای اداری استان ، تقاضای ۲۰ هزار میلیارد ریال شد تا این طرح تکمیل شود.

تقاضای ۲۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل سد نرماب

به گزارش گلستان 24، علی محمد زنگانه روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت ۱۳ اسفند روز ملی آب در سالن اجتماعات شرکت آب منطقه ای گلستان اظهار کرد: این اعتبار مصوب اولیه بخش آب استان در این سفر بود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان باید سایر تعهدات انجام شده در روز سفر را هم پیگیری و بر این مصوبات اضافه کند.

وی با اشاره به این که ویژگی مصوبات سفر رییس جمهور ، تخصیص اعتبار نقدی به اجرای طرح ها است، ابراز امیدواری کرد: با جذب اعتبارات مصوبه شده در حوزه آب، عقب ماندگی زیر ساختی استان در این حوزه، هرچه سریعتر رفع شود.

استاندار گلستان با اشاره به این که این استان هشت اقلیم را در خود جای داده است، گفت: اکنون ۲ اقلیم خشک و نیمه خشک، بیش از ۵۰ درصد از وسعت استان را در برگرفته که توجه به موضوع مدیریت خشکسالی و کم آبی در این استان باید توجه ویژه شود.

وی با تاکید بر برنامه ریزی دستگاه های مرتبط در افزایش بهره وری از آب در اختیار بخش های مختلف، افزود: باید در استان به سمت افزایش بهره وری از منابع آبی و کاهش فشار در برداشت منابع زیر زمینی ، سرمایه‌گذاری بیشتر صورت گیرد.

زنگانه ادامه داد: برداشت بیش از حد از سفره های زیرزمینی در استان صورت می گیرد که تداوم آن منجر به فرونشست زمین شده و خطرات بسیار نگران کننده را در پی دارد.

وی اضافه کرد: گرگان به عنوان مرکز گلستان جزو ۲ مرکز استان در کشور بوده که بیش از ۹۰ درصد از منابع آب شرب ساکنان آن از سفره های زیرزمینی تامین می شود این در حالی است که میانگین کشوری نزدیک به ۵۶ درصد است.

وی فرسودگی شبکه توزیع آب شرب را چالش دیگر مدیریت منابع آبی گلستان اعلام کرد و گفت: برای این موضوع باید چاره اساسی اندیشیده شود تا بیش از این منابع آبی تولیدی شرب ، هدر نرود چرا که با این سرمایه‌گذاری می توان ۳۰ درصد از اعتبارات را صرفه جویی و در مدیریت منابع آبی بکار گرفت.

استاندار گلستان بر تامین آب از محل سفرهای سطحی و دریای خزر ، استفاده از روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی، بازچرخانی آب تصفیه خانه ها به ویژه در شهرهای گرگان و گنبدکاووس برای استفاده در بخش کشاورزی برای زراعت چوب و پنبه، سرمایه گذاری در پوشش گیاهی اراضی شیبدار و ممانعت از فرسایش خاک و نفوذ آب ،توجه به عملیاتی شدن سد های میرداماد و تسریع در رفع کمبود آب شرب شهر گرگان تاکید کرد.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار