نگهداری صحیح از سنگ فیروزه

سنگ فیروزه یکی از کانی‌های پر طرفدار در نقاط مختلف دنیاست که به رنگ آبی-سبز خود شناخته می‌شود. سنگ فیروزه به دلیلی شکل ظاهری منحصربفردی که دارد، در تزئین انواع جواهرات مورد استفاده قرار گرفته و همراه داشتن آن در زندگی رومزه سبب دور شدن انرژی های منفی و افزایش اعتماد بنفس و آرامش خواهد شد. علاوه بر آن وجود سنگ فیروزه در یک محیط می‌تواند انرژی مثبت زیادی به اشخاص منتقل کرده و حس خیلی خوبی ایجاد کند. از سنگ فیروزه برای تسکین درد سر، دل درد، دردهای اعضای داخلی بدن و ... هم استفاده می‌شود و برخی معتقدند استفاده از پودر فیروزه می‌تواند دردهای شدید مانند سنگ کلیه را نیز کاهش دهد.

در کنار تمام این خواص، سنگ فیروزه یک ویژگی خاص دارد و آن ویژگی تحمل پایین آن در برابر شرایط محیطی است. سنگ فیروزه به نسبت برخی از سنگ‌ها دارای سختی پایین‌تری است و در برابر ضربه یا برخی عوامل طبیعی دیگر، مقاومت زیادی از خود نشان نمی‌دهد. در صورتی که سنگ فیروزه را در برابر ضربه یا حرارت قرار دهید، رنگ آبی آن تغییر پیدا کرده و سنگ فیروزه به اصطلاح می‌میرد. با مردن سنگ فیروزه رنگی نزدیک به سبز تیره به خود می‌گیرد و جذابیت ابتدایی سنگ از دست می‌رود. برای اینکه از مردن سنگ فیروزه جلوگیری کنید، باید چند نکته زیر را به خاطر بسپارید تا فیروزه دچار تغییر رنگ نشود.

002

  • به هیچ عنوان سنگ فیروزه را در برابر تابش مستقیم نور آفتاب برای مدت زمان طولانی قرار ندهید. یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب مردن سنگ فیروزه می‌شود، تابش نور مستقیم خورشید برای مدت زمان طولانی است. برخی از افراد سنگ فیروزه را برای ضد عفونی یا خشک شدن دائما در معرض نور آفتاب قرار می‌دهد که این کار به تدریج سبب تخریب سنگ می‌گردد.
  • سنگ فیروزه را در معرض حرارت زیاد نگذارید. قرار گرفتن سنگ فیروزه در نزدیکی بخاری، گاز و هر وسیله‌ای که حرارت زیادی دارد، سبب تغییر رنگ آن خواهد شد.
  • از تماس سنگ فیروزه با مواد شیمیایی خودداری کنید. سنگ فیروزه به دلیل شرایطی که در آن شکل گرفته است، بسیار متخلخل بوده و توانایی جذب انواع مواد شیمیایی را دارد. با رسیدن مواد شیمیایی به سطح سنگ فیروزه، حفره‌های موجود در سنگ پر شده و فیروزه به مرور زمان خراب می‌شود. برای جلوگیری از اتفاق افتادن این موضوع، همیشه هنگام کار با سفیده کننده‌ها، لکه برها و ... جواهرات فیروزه را از دست خارج کنید. تا پایان کار جواهرات را به دور از مواد شیمیایی نگهداری کنید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.
  • هنگام آشپزی از سنگ فیروزه استفاده نکنید. یکی از محبوب‌ترین انواع جواهرات فیروزه، انگشتر فیروزه مردانه و زنانه است و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. در طول آشپزی چنانچه انگشتر فیروزه در دست باشد، روغن جذب فیروزه شده و رنگ آن را تغییر می‌دهد. همیشه به خاطر داشته باشید استفاده از جواهرات فیروزه در طول آشپزی سبب خراب شدن آن خواهد شد و لازم است حتما آن را از دست درآورید.
  • لوازم آرایش توسط همه بانوان مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است آگاهی نداشته باشند که اسانس‌های موجود در لوازم آرایش، برای سنگ فیروزه بسیار مضر است. اگر قصد دارید از کرم پودر، ضد آفتاب و ... استفاده کنید، باید اطمینان حاصل کنید که تماسی با جواهرات فیروزه شما پیدا نخواهند کرد.
  • در طول روز و هنگام حمام دست‌ها را با آب داغ می‌شوییم، اگر در این شرایط یک دستبند فیروزه یا انگشتر فیروزه استفاده کنید، سنگ فیروزه آن خراب خواهد شد. سنگ فیروزه در برابر آب داغ مقاومت کمی از خود نشان داده و نباید آن را با خود به حمام ببرید. هم چنین زمانی که دست‌های خود را با آب نسبتا داغ می‌شویید، انگشتر فیروزه را خارج کرده و پس از اتمام کار دوباره آن را استفاده کنید.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار