مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان:

مدیرعامل و ربییس هیات‌ مدیره شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: 90درصد منابع آبی کشور و استان در حوزه کشاورزی مصرف می شود و نصب کنتور هوشمند یکی از راههای اساسی نظارت بر مصرف آب در این حوزه است.

90 درصد منابع آبی کشور و استان در حوزه کشاورزی مصرف می شود

به گزارش خبرنگار گلستان 24، ایرج حیدریان عصر روز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار کرد: انسداد چاه‌های غیرمجاز و اجرای قانون تغییر الگوی کشت، می‌تواند در جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی موثر باشد.

وی به تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه سازگاری با کم‌آبی اشاره کرد و افزود: در این کارگروه مصوب شد تا کشاورزان گلستانی در ۱۵ هزار هکتار از اراضی نسق‌دار استان کشت شالی انجام دهند.

حیدریان گفت: زمانی که بحث کمبود آب مطرح می‌شود، همه نگاه‌ها معطوف به آب و فاضلابی است که تنها هفت درصد منابع آبی استان را تامین و صرف مصرف شرب می‌کند.

وی افزود: تا زمانی که یک الگوی کشت دادم مطابق با نیازهای آبی در استان اتفاق نیفتد، همچنان با کاهش دخیره آب در آبخوان ها و منابه زیر زمینی روبرو خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان اظهار کرد: در استان فقط 15 هزار هکتار از راضی اجازه کشت برنج  دارند که نسق دار هستند و از کشت برنج در اراضی که نسق دار نیستند، ممانعت می شود.

وی افزود: هفت هزار و ۲۴۳ لیتر بر ثانیه نیاز آبی استان است که هزار و ۶۷۶ لیتر بر ثانیه کمبود داریم.

حیدریان بیان کرد: 625 حلقه چاه آب شرب در استان داریم و چاههایی که 2 کیلومتر با این چاه ها فاصله دارند پلمپ می شوند.

وی افزود: پوشش برفی استان نیز از ابتدای سال آبی جاری ۳۰۰ کیلومترمربع بود که در آخر اسفند به ۱۶۱ کیلومترمربع رسید و اکنون با توحه به ‌گرمای هوا، به ۷۲ کیلومترمربع رسیده است.

وی گفت: منابع آب استان ۲ هزار و ۴۸۰ میلیون مترمکعب بود که ۵۰ درصد آن سطحی و ۵۰ درصد آن زیرزمینی است که برابر استانداردهای جهانی باید تا ۶۰ درصد از منابع زیرزمینی استفاده کنیم که متاسفانه مصرف از این منابع ۹۴ درصد است.

رییس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب گلستان تصریح کرد: هنگامی که صحبت از کمبود آب می شود همه نگاه هاو انتقادها معطوف به این شرکت می شود و این در حالی است که علاوه بر بخش کشاورزی، استخرهای پرورش ماهی ، کارواش ها و ساخت و سازهای غیر مجاز که موجب کشیدن آب برای ویلا سازی ها، از دیگر عواملی هستند که مزید بر علت شده اند و باید چاره ای اساسی برای مدیریت آب در استان صورت گیرد.

حیدریان گفت: تا کنون سدی که برای استفاده آب شرب در استان احداث نشده است و آب استان به صورت زیر زمینی و سطحی تامین می شود.

وی در رابطه با نتیجه پرونده سرقت آب که در سال گذشته رخ داد، اظهار کرد: هنوز نتیجه قطعی این پرونده به دست ما نرسیده و در حال بررسی است.

حیدریان افزود: 30 درصد شبکه آبرسانی استان فرسوده است و امید داریم با اعتباراتی که به این بخش تخصی پیدا میکند بتوانیم این شبکه را نوسازی کنیم تا از هدر رفت آب نیز جلوگیری شود.

به گقته رییس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب گلستان، 74 روستا در استان فاقد آب شرب لوله کشی هستند و با تانکر به این روستاها آبرسانی انجلم می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار