مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای:

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گفت: ذخیره آبخوان‌های گلستان در مقایسه با دوره بلند مدت ۲۰ درصد کمترشده است.

کاهش ۲۰ درصدی ذخیره آبخوان‌های گلستان

به گزارش گلستان 24، سید محسن حسینی اظهار کرد: کاهش ذخیره آبخوان‌های گلستان حدود ۲۴۶ میلیون مترمکعب است و حدود ۲۰ درصد کاهش را نسبت به آمار دوره بلندمدت نشان می‌دهد.

وی افزود: در مقایسه با آمار دوره بلند مدت ذخیره آبخوان‌های کم عمق حدود ۱۸۷ میلیون مترمکعب و آبخوان‌های عمیق حدود ۵۹ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

حسینی افزود: مقدار بارندگی تجمعی متوسط بر مبنای ایستگاه‌های شرکت آب منطقه‌ای از مهر ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ۱۴۰۱ در استان ۳۲۸ میلی متر بوده که نسبت به آمار بلندمدت با ۳۴۵ میلی متر، پنج درصد کمتر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: در حوضه آبریز گرگانرود هفت درصد کاهش، در اترک سفلی هشت درصد کاهش، در قره سو ۱۰ درصد افزایش، در نکارود علیا هفت درصد کاهش و در خلیج گرگان ۱۱ درصد افزایش بارش در مقایسه با بلندمدت اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: رواناب اندازه گیری شده در ایستگاه‌های شاخص رودخانه‌های استان نسبت به آمار دوره بلندمدت، در رودخانه‌های مختلف بین ۸۶ درصد تا ۶ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان از کشاورزان وبهره برداران مجاز آب‌های زیرزمینی خواست، از کشت محصول پرآب بر برنج خودداری کنند و برای پیشگیری از خسارت به محصولات خود و دیگران دست کم ۲۰ درصد از سطح کشت خود را کاهش دهند.

وی همچنین از کشاورزان و بهره برداران مجاز آب‌های سطحی درخواست کرد، با توجه به کاهش شدید رواناب رودخانه‌ها سطح کشت خود را به نصف کاهش دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار