مدیر کل هواشناسی گلستان:

مدیر کل هواشناسی گلستان گفت: تسریع در اجرای طرح های آبخیز داری برای کاهش خسارت سیلاب های گلستان ضروری است.

ضرورت تسریع اجرای طرح های آبخیز داری در گلستان

به گزارش گلستان 24، روح الله داداشی اظهار کرد: الگوی بارش‌های استان در ده دهه اخیر تغییر کرده و به صورت بارش‌های نقطه‌ای و رگباری درآمده به صورتی که در برخی موارد حدود یکصد میلی متر باران یعنی به اندازه چند ماه برخی مناطق کشور باران می‌بارد.

گاهی سیلاب باعث تخریب منازل و تاسیسات جاده‌ای استان می‌شود. برای جلوگیری از این خسارت‌ها سازه‌های سیل بند در مسیر رود‌ها ساخته می‌شود که عملیات آبخیز داری نامیده می‌شود.

به گفته کارشناسان، با ایجاد این سازه‌ها ۴۰ تا ۵۰ درصد از سرعت سیل کاهش می‌یابد و از عبور رسوبات دانه درشت جلوگیری می‌شود.

جاری شدن سیلاب فرصت جذب آب به زمین را نمی‌دهد و بر اساس برآورد سازمان جنگل‌ها هر هکتار سازه آبخیز داری می‌تواند سالانه هزار متر مکعب آب تولید کند.

به گفته کارشناسان آبخیز داری، با توجه به بارش متوسط سالانه ۴۵۰ میلی متری در گلستان حدود ۹ میلیارد متر مکعب روان آب تولید می‌شود که با اجرای طرح‌های آبخیز داری می‌توان بخشی از آن را قابل استفاده کرد.مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری گلستان گفت: استان گلستان یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیز داری نیاز است که تا کنون ۶۵۰ هزار هکتار آن اجرا شده است و یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار آن مطالعه شده و آماده اجرای طرح است.

عبد الرحیم لطفی افزود:در سفر رئیس جمهور به گلستان ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های آبخیز داری اختصاص یافت که با این بودجه و همکاری بخش خصوصی می‌توان اجرای طرح‌های آبخیز داری در سطح یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار استان را تمام کرد.

وی افزود: برای تکمیل عملیات آبخیز داری در یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار استان به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

سالانه ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار آبخیز داری به گلستان اختصاص می‌یابد که ضروریست برای افزایش سرعت اجرای طرح‌های آبخیز داری این اعتبارات افزایش یابد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار