مدیرآب و خاک جهاد کشاورزی گلستان:

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان گفت: تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری در گلستان نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

توسعه آبیاری نوین در گلستان نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

به گزارش گلستان 24، سید محسن کیاالحسینی اظهار کرد: به ازای هر مترمکعب آب در بخش کشاورزی، ۱.۵ کیلوگرم محصول خشک در کشور تولید می‌شود.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان افزود: در کشورهای پیشرفته به ازای هر متر مکعب آب دو کیلوگرم محصول خشک تولید می‌شود، هرچند ما با این عدد فاصله داریم و باید همه در جهت افزایش بهره‌وری در کشور تلاش کنیم ولی این فاصله عجیب و دست نیافتنی نیست و نباید باعث القا ناامیدی در کشور شود.

وی ادامه داد: طبق تحقیقاتی که در مرکز تحقیقات آموزشی جهاد کشاورزی گلستان انجام شد، محصول خشک تولیدی در استان گلستان نیز عدد ۱.۵ کیلوگرم به ازای هر مترمکعب آب است.

کیاالحسینی توضیح داد: به طور مثال عملکرد گندم در مزارع آبی گلستان چهار تا چهار و نیم تن در هکتار است و در این مزارع در سه نوبت آبیاری محصول گندم تقریباً سه هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود که با توجه به آب مصرف شده مشاهده می‌شود که عدد ۱.۵ کیلو محصول صحیح است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی اضافه کرد: در بخش کشاورزی گلستان ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب مصرف و دو تا دو و نیم میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: افزایش عملکرد محصولات کشاورزی متاثر از دو عامل مقدار آب مصرفی و میزان محصول تولید شده است و چه مقدار آب مصرفی کمتر و میزان محصول تولید شده بیشتر باشد بهره‌وری افزایش می‌یابد.

کیاالحسینی ادامه داد: در بخش آب و خاک جهاد کشاورزی همه هدف ما این است که راندمان تولید را افزایش و تلفات آب را کاهش دهیم، به طور مثال اگر به جای سه هزار مترمکعب گندم را با دو هزار مترمکعب آب تولید کنیم قطعاً بهره‌وری را افزایش داده‌ایم.

تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری در گلستان نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، با این بودجه می‌توانیم ۱۲ هزار هکتار از اراضی استان را تحت پوشش آبیاری نوین قرار دهیم. اما در امسال تنها ۵۶ میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی گلستان تخصیص داده شد.

وی توضیح داد: طبق قانون دولت باید حداقل ۸۵ درصد بودجه طرح‌های نوین آبیاری را بپردازد و برای اجرای طرح‌های عام‌المنفعه، تجمیعی و اراضی مشترک، دولت این اجازه را دارد بیش از ۹۰ درصد هزینه‌ها را بپردازد.

کیاالحسینی ادامه داد: به دلیل آنکه سازمان برنامه و بودجه هزینه کافی برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری در اختیار جهاد کشاورزی قرار نمی‌دهد، عملاً قادر نیستیم سهم ۸۵ درصدی دولت را اعمال کنیم.

وی گفت: به دلیل کمبود بودجه برای اجرایی کردن ۸۵ درصد سهم دولت در سیستم آبیاری نوین، نرم ابلاغی برای اجرای طرح‌ها وضع و مقرر شد دولت به ازای تجهیز هر هکتار زمین کشاورزی به سیستم قطره‌ای ۴۰ میلیون تومان، ماشین آبیاری ۳۵ میلیون تومان، سیستم بارانی ۳۰ میلیون تومان و کم فشار ۱۵ میلیون تومان به کشاورزان بپردازد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی با بیان این مطلب که اجرای سیستم قطره‌ای برای کشاورزان ۶۵ میلیون تومان در هر هکتار هزینه دارد افزود: با ارقامی که دولت اعلام کرده در سیستم آبیاری کشاورز ۲۵ میلیون تومان هزینه می‌کند و این به معنای آن است که به جای ۱۵ درصد خودیاری باید ۳۵ درصد پرداخت کند که هزینه زیادی برای کشاورزان است.

کیاالحسینی تصریح کرد در بخش توسعه آبیاری، نیازمند ترویج و آموزش هستیم و باید لزوم اجرایی شدن آن برای کشاورزانی که سال‌ها از روش‌های سنتی استفاده کرده‌اند توضیح داده شود.

وی آبیاری در زمان مناسب، کاشت و داشت مکانیزه، بذر مناسب و نهاده‌ها با کیفیت را عامل مهمی برای افزایش بهره‌وری کشاورزی در کشور دانست و افزود: باید در کنار فراهم کردن همه این موارد از سیستم آبیاری بهره بگیریم تا بتوانیم بهره‌وری را در محصولات کشاورزی افزایش دهیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار