مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان:

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: آب‌های زیرزمینی در گلستان نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته و این کاهش در فصل تابستان و با روشن شدن چاه‌ها بیشتر هم می‌شود.

کاهش 20 درصد آب‌های زیرزمینی گلستان نسبت به سال گذشته

به گزارش گلستان 24، سیدمحسن حسینی اظهار کرد: حجم آب ذخیره شده در پشت مخازن سدهای استان تا پایان اردیبهشت امسال، ۶۲.۸ میلیون مترمکعب بوده که این عدد معادل ۲۶ درصد حجم کل سدهاست در حالی که در زمان مشابه سال گذشته سدهای استان ۳۰ درصد آب داشتند.

وی با بیان اینکه میزان بارش‌ها در استان در هشت ماهه اول سال آبی جاری ۳۸۶ میلیمتربوده است، افزود:هرچند این رقم نسبت به سال گذشته حدود ۳۷ درصد افزایش نشان می‌دهد اما تغییر نوع بارش ها به این منجر شده است که همچنان مقوله کم آبی در گلستان حاکم باشد.

حسینی ادامه داد: بیشتر بارش های هشت ماهه نخست در قالب بارش های رگباری اتفاق افتاد و پراکنش زمانی آن فقط به روزهای انگشت شمار و البته ساعات کم محدود می شد.

وی از کاهش ۶۷ درصدی جریان آبی رودخانه‌های مهم استان مانند قره سو و گرگان رود خبر داد و گفت: مجموع آب گذری رودها در مجموع ۱۳۰ میلیون متر مکعب بوده که این رقم در سال گذشته ۳۹۵ میلیون مترمکعب بود.

حسینی  بیان کرد: حدود ۸۸ درصد منابع آب استحصال شده در استان در بخش کشاورزی مصرف شده لذا در سال‌های خشکسالی، تولید محصولات کشاورزی را در استان باید بر اساس الگوی کشت آبی همان مقطع داشته باشیم.

وی افزود : در سفر رییس جمهور به گلستان، ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های حوزه این شرکت برای یک دوره سه ساله مصوب شد ولی همزمان با انجام این سفر چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار به شرکت ابلاغ شد.

حسینی ادامه داد: از این اعتبار ابلاغ شده ۲ هزار میلیارد ریال برای اجرا و شتاب دادن به طرح های آبرسانی از جمله سد نرماب مینودشت، میرداماد گرگان، چایلی مراوه تپه و تکمیل شبکه زرین گل در علی آباد است.

به گفته وی با این اعتبارات ضمن تسویه بدهی پیمانکاران و بهره برداران، باعث کار جدید از جمله پیگیری ایجاد و تجهیز هشت حلقه چاه آب برای تامین بخشی از نیاز شهروندان گرگان شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار