مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: بیش از ۱۰۸ میلیارد ریال به کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی، سرما و یخبندان این شهرستان در سال‌زراعی گذشته (اول مهر ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) پرداخت شد.

۱۰۸ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان گنبدی پرداخت شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ حبیب الله زارع روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کشاورزان شهرستان ۲۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی خود را در سال زراعی گذشته بیمه کردند که برای ۲۲ هزار و ۲۰۵ هکتار از این اراضی پرونده خسارت به مبلغ ۱۴۵ میلیارد و ۵۰۴ میلیون و ۷۰۱ هزار ریال تشکیل شد.

وی افزود: بیشترین خسارت خشکسالی مربوط به هفت هزار و ۹۲۴ هکتار از مزارع گندم و هشت هزار و ۲۱۵ هکتار از مزارع جو گنبدکاووس بود و همچنین سرمازدگی بر ۱۸ هکتار از درختان آلو و پنج هکتار از درختان هلو و شلیل خسارت زد.

مدیرجهاد کشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۰۸ میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال معادل ۷۵ درصد خسارت به حساب کشاورزان شهرستان واریز شده و ۳۶ میلیارد و ۷۷۴ میلیون ریال باقی مانده با تامین اعتبار پرداخت می‌شود.

زارع با اشاره به آغاز کشت زراعت پاییزه شامل دانه روغنی کلزا، گندم و جو و در سطح محدود چغندرقند در اراضی زراعی گنبدکاووس، گفت که در سال‌زراعی جاری به ترتیب ۱۰۷ هزار هکتار گندم، ۲۲ هزار هکتار جو و ۱۳ هزار هکتار دانه روغنی کلزا در این شهرستان کشت می‌شود. 

استقبال ۱۵ درصدی کشاورزان گلستانی از بیمه محصولات

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گلستان ۱۹ مهرماه امسال به خبرنگار ایرنا گفت: به طور میانگین هر سال حدود ۱۵ درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی استان محصولات خود را بیمه می‌کنند که مهمترین علت پایین بودن میزان استقبال، ضعیف بودن فرهنگ بیمه در قشر کشاورز است.

رضا زکی‌زاده، بیمه محصول را ضامنی برای جلوگیری از هدر رفت زحمت و سرمایه کشاورزان بر اثر خسارت ناشی از حوادث دانست و افزود: معمولا کشاورزان از افزایش تعرفه حق بیمه ناراضی هستند در صورتی که با افزایش حق بیمه کشاورز، تعهد بیمه‌گر افزایش می‌یابد.   

وی از کشاورزان خواست برای بیمه محصولات خود به شرکت خدمات بیمه محصولات کشاورزی شهرستان‌ها و شعب بانک کشاورزی مراجعه کنند.

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت و داشتن ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم استان گلستان در تولیدات کشاورزی به‌ویژه گندم است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار