رییس محیط زیست شهرستان:

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس تصفیه نشدن پساب فاضلاب را یکی از مشکلات زیست محیطی شهرستان دانست و گفت: پیگری حل مشکلات آلودگی تصفیه خانه شهرک صنعتی گنبدکاووس در دستورکار محیط زیست قرار دارد و اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان از محل صندوق ملی محیط زیست تسهیلاتی را برای توسعه تصفیه خانه آقچلی و گنبد فراهم کرده است.

پیگیری حل مشکلات آلودگی تصفیه خانه شهرک صنعتی گنبد در دستور کار

به گزارش گلستان 24،  احمد احمدی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست اظهارداشت: ۵۲ درصد از پساب تولیدی فاضلاب کشور تصفیه می‌شود که سهم استان گلستان از آن ۱۷ درصد است و طبق وعده مسوولان در سالجاری تصفیه خانه فاضلاب گنبدکاووس راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: ظرفیت تصفیه خانه شهرک صنعتی گنبدکاووس به مساحت ۱۰۰ هکتار با عملکرد روزانه ۴۵۰ متر مکعب در سال‌های گذشته تکمیل شده و پساب ورودی از واحدهای صنعتی پیش از ظرفیت این تصفیه خانه است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس افزود: با توجه به تکمیل ظرفیت این تصفیه خانه، بخشی از پساب واحدهای مستقر در شهرک صنعتی به صورت خام از کانال انتهای شهرک در مسیر گنبد به داشلی برون خارج و باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود و اهالی روستای سیدنیاز در این خصوص شکایت کردند و چندین نوبت اخطار در این رابطه داده شد و ناچار به طرح این موضوع به مراجع قضایی شدیم.

احمدی تصریح کرد: پیگری حل مشکلات آلودگی تصفیه خانه شهرک صنعتی گنبدکاووس در دستورکار محیط زیست قرار دارد و اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان از محل صندوق ملی محیط زیست تسهیلاتی را برای توسعه تصفیه خانه آقچلی و گنبد فراهم کرده است.

وی افزود: همچنین در حوزه پسماند که متولی آن محیط زیست است بر اساس بررسی شرایط در حوزه شهری مشکلی وجود ندارد و ۱۰۰ درصد زباله تولیدی در ۲ شهر گنبدکاووس و اینچه برون به سایت پسماند در شرق و غرب استان منتقل می‌شود اما در بحث جمع آوری زباله روستایی به دلیل نداشتن خودرو برای انتقال مشکلاتی وجود دارد که پیگیر حل آن از طریق کارگروه مدیریت پسماند هستیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس ادامه داد: به دلیل بهسازی نشدن سایت قدیمی پسماند در جاده نفت این شهرستان همچنان یک سری افراد به صورت غیرمجاز از روستاها و یا حوزه صنایع زباله‌های خود را در این محل تخلیه می‌کنند و شهرداری هر چند وقت یک بار برنامه پاکسازی این محل را دارد و طرحی هم توسط شهرداری در بحث تخلیه نخاله‌های ساختمانی و درختکاری این منطقه مطرح شده است.

احمدی در حوزه وظایف سازمان محیط زیست در بحث پاسخگویی به استعلام واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی و پایش آنها بیان کرد: از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ به طور کلی ۹۸ درصد استعلام از این اداره با پاسخ مثبت همراه بود و پارسال ۴۶۵ مورد پایش از واحدهای سطح شهرستان انجام شد و ۸۳ واحد اخطاریه زیست محیطی دریافت کردند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس اظهارداشت: در حوزه شکار و صید هم سال گذشته ۷۳ پرونده تخلف برای ۹۷ متخلف تشکیل و ۴۸ اسلحه مجاز و چهار اسلحه غیرمجاز کشف شد و همکاران این مجموعه توانستند از ۲ فرد شناخته شده در امر خرید و فروش پرنده شکاری سه بهله بالابان و شاهین کشف کنند.

احمدی بیان کرد: همچنین در بحث گونه در معرض خطر انقراض روباه ترکمنی یکی از همکاران محیط‌بان شهرستان سال گذشته و امسال موفق به رویت این گونه در مناطق شمالی شد که باعث امیدواری دوستاران حیات وحش به زیست دوباره این گونه در استان است.

وی با اشاره به برگزاری نشست علمی با موضوع احیا، حفاظت و مدیریت تالاب‌های استان در دانشگاه گنبد و افتتاح پروژه تصفیه خانه کشتارگاه دام شهرستان و برپایی نمایشگاه آثار صنایع دستی بانوان ساکن در حاشیه تالاب‌های بین المللی گنبد که در دوره آموزشی موسسه سبزگامان بسکی شرکت کردند به مناسبت هفته محیط زیست، گفت: برنامه ریزی برای ارتقای آگاهی زیست محیطی دانش آموزان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فصل تابستان، کمک به مردمی کردن مدیریت تالاب‌ها با ارائه آموزشی‌های لازم برای بهره برداری پایدار از تالاب‌ها با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری، پرنده نگری، احداث مجتمع‌های گردشگری و بوم کلبه‌ها از مهمترین برنامه‌های در دستورکار این مجموعه در بحث مدیریت زیست بومی تالاب‌های گنبدکاووس محسوب می‌شود.

رییس حفاظت محیط زیست گنبدکاووس پیگیری حق‌آبه تالاب‌ها را از دیگر وظایف محیط زیست دانست و اعلام کرد: پهنه آبی تالاب آلاگل به کمتر از ۵۰۰ هکتار با عمق نیم متر رسیده و اگر آبرسانی به موقع انجام نشود به زودی این تالاب خشک خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار