معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان:

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: بهره‌برداران این استان در سال زراعی جاری با برداشت ۹۸۰ هزار تُن گندم از ۳۷۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت، موفق به تکرار رتبه دوم تولید این محصول راهبردی در کشور شدند.

گلستان رتبه دوم تولید گندم ایران را کسب کرد

به گزارش گلستان 24، محمدرضا عباسی راظهار کرد: بهره برداران استان ۶۸۷ هزار تُن گندم مازاد برنیاز خود را به مراکز خرید تضمینی دولت تحویل دادند.

رتبه اول تولید گندم در کشور متعلق به استان خوزستان است.

امسال بیش از ۹۰ مرکز با خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در گلستان خرید این محصول راهبردی را انجام می دهند.

عباسی افزود: علاوه بر این که درصد بسیار ناچیزی از برداشت گندم در اراضی مناطق سردسیر استان باقی مانده، پیش بینی می شود کشاورزان حدود ۵۰ هزار تُن گندم نگهداری شده در انبارها را به مراکز خرید تضمینی تحویل دهند.

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: کسب رتبه دوم تولید گندم در کشور مرهون تلاش کشاورزان استان در سال تولید،دانش بنیان ،اشتغال آفرین است.

محمد برزعلی افزود: پیگیری برای شتاب در پرداخت مطالبات گندمکاران ادامه دارد و هفته گذشته با معاون پارلمانی وزیر و مدیر حوزه وزارتی جهادکشاورزی در این خصوص مذاکره شد.

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی گلستان تاکنون هفت هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران استان گلستان معادل ۹۴ درصد کل مطالبات پرداخت شد.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

سالانه مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می شود.

گلستان با ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی پاییزه در کشور به شمار می رود

 

ارسال نظر

آخرین اخبار