مدیر بنادر و دریانوردی گلستان:

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان از پیشرفت ۲۰ درصدی ساخت دایک در طرح لایروبی کانال آشوراده برای احیای خلیج گرگان خبر داد.


پیشرفت ۲۰ درصدی ساخت دایک در کانال آشوراده

به گزارش گلستان 24، اله‌یار اسعدی اظهار کرد:  لایروبی کانال آشوراده برای احیای خلیج گرگان از نیمه اسفندماه سال گذشته آغاز شد و تاکنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

 وی افزود: با ورود ۳ لایروب از شهریورماه، لایروبی کانال آشوراده تا نیمه اول سال آینده (شهریور ۱۴۰۲) به پایان می‌رسد.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان پیشرفت طرح را خوب ارزیابی کرد وگفت:تن‌ها مسئله نگران‌کننده کاهش تراز آب دریای خزر بر اساس پیش‌بینی‌هاست چراکه اگر حقابه دریای خزر از دریای ولگا مدنظر قرار نگیرد سالانه با کاهش ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری تراز آب دریای خزر مواجه خواهیم شد.

اسعدی گفت: ۲۲ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین لایروبی در ساخت دایک و لایه‌برداری از کانال آشوراده فعال است.

وی گفت: پس از اتمام لایروبی کانال آشوراده، ارتباط و تبادل آب از دریای خزر به خلیج گرگان برقرار می‌شود.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این خلیج سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی‌رویه، لایروبی نکردن کانال‌های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده است.

این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار