مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: بخش زیادی از محموله‌های همراه سیلاب شامل سنگ، چوب و خار و خاشاک با اجرای پروژه‌های آبخیزداری به تله می‌افتد و این سازه‌ها باعث کاهش نیروی برشی جریان سیلاب شده و از شدت سیلاب ها کم می‌کند.

طرح های آبخیزداری از شدت سیلاب ها می کاهد/ اجرای طرح در 300 هکتار از اراضی استان

به گزارش گلستان 24، عبدالرحیم لطفی اظهار کرد:  بخش زیادی از مناطق نیازمند احداث پروژه‌های آبخیزداری برای مدیریت و کنترل سیلاب‌ها و جلوگیری از خسارت‌ها و تامین قسمتی از آب مورد نیاز دامداران و کشاورزان شناسایی شده و پس از انجام کار مطالعاتی در یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار، پیمانکاران در سطح حدود ۳۰۰ هزار هکتار مشغول کار هستند.

وی افزود: در حال حاضر طرح های آبخیزداری در ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اجرا شداه است و با تکمیل این پروژه‌ها میزان اجرای طرح‌های آبخیزداری با هدف مهار و مدیریت سیلاب‌ و جلوگیری از فرسایش خاک به حدود یک میلیون هکتار می‌رسد.

لطفی گفت: باتوجه به تغییرات اقلیمی سال‌های اخیر، گلستان در سال‌های ۸۰، ۸۱ و ۸۴ و در ادامه ۹۷ و ۹۸ شاهد سیلاب‌های مکرر به ویژه در فصل تابستان بود.

وی یکی از شاخصه‌های بارندگی‌ تابستان را شدت بالا و زمان کوتاه اعلام کرد و ادامه داد: این نوع از بارندگی‌ اغلب منجر به جریان یافتن سیلاب همراه با چوب، سنگ، خار و خاشاک و رسوبات می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: علاوه بر اینکه اداره کل هواشناسی به محض احتمال ورود ابرهای پربارش هشدار سطح زرد، نارنجی و یا قرمز را صادر می‌کند، نیروهای منابع طبیعی در حالت آماده باش قرار می‌گیرند و اطلاع‌رسانی به پیمانکاران فعال در مسیر آبراهه‌ها برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری داده می‌شود تا مصالح و وسایل خود را از مصب رودخانه خارج کنند.

وی از مردم خواست این روزها با توجه به هشدارهای هواشناسی و ستاد مدیریت بحران در بحث بارندگی‌های پیش‌رو از کوهنوردی در ارتفاعات و حضور در مصب رودخانه پرهیز کنند تا حوادثی مانند جریان سیلاب روزهای اخیر استان فارس تکرار نشود.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار