فرماندار مراوه‌تپه:

فرماندار مراوه‌تپه در منتهی الیه شمال شرق گلستان از تحویل قطعی ۳۹۰ هکتار زمین متعلق به عرصه‌های منابع طبیعی برای جابجایی ۶ روستای "سوزش، قربان پیکار، ساری قمیش، خوجه‌گلدی، قره‌قاشلی و شورجه" واقع در کاسه سد چایلی این شهرستان مرزی پس از ۱۵ سال بلاتکلیفی خبر داد.

۳۹۰ هکتار زمین برای جایجایی ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی مراوه‌تپه تحویل شد

به گزارش گلستان 24، لقمان قربانی اظهار کرد: این مقدار زمین به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان به‌عنوان پیمانکار شرکت آب منطقه‌ای گلستان، برای آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم (قطعه بندی و آمادسازی معابر) تحویل شد.

وی افزود: با تلاش بنیاد مسکن طرح هادی سه روستا آماده شده و قرار است ظرف ۱۰ روز آینده نیز مسیر دسترسی به این زمین توسط فرمانداری برای بررسی شرایط فنی به این نهاد پیشنهاد گردد.

قربانی اضافه کرد: ادارات و نهادهای خدمات‌رسان (آب، برق، گاز و مخابرات) موظف هستند ظرف ۲۰ روز آینده طرح‌های ارائه خدمات و هزینه‌های آن را به فرمانداری اعلام کنند.

فرماندار مراوه‌تپه یادآور شد: مطالعات احداث سد خاکی چایلی با حجم آب قابل تنظیم ۲۲۸ میلیون متر مکعب بین سال‌های ۸۵ تا ۸۸ انجام شد اما عملیات اجرایی آن با وقفه پنج ساله درسال ۹۲ آغاز شد و تاکنون فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بابیان اینکه از زمان آغاز طرح مطالعات این سد، بحث کوچ ۶ روستای اشاره شده واقع در کاسه آن مطرح اما تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته بود، گفت: با روی کار آمدن دولت انقلابی و مردمی آیت الله رییسی و با دستور استاندار گلستان بحث جابجایی روستاها مورد توجه قرار گرفت.

قربانی افزود: تاکنون چند جلسه برای پیگیری تحویل قطعی زمین و جابجایی روستاها در معاونت عمرانی استانداری گلستان برگزار شده و این جلسات تا پایان کار ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: تسریع در جابجایی ۶ روستا که در مجموع ۷۰۰ خانوار و چهار هزار نفر جمعیت دارند و احداث سد چایلی مهمترین مطالبه مردم مراوه‌تپه از دولت سیزدهم و مدیران استانی است.

به گفته فرماندار مراوه‌تپه، کنترل سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از خسارت مالی و جانی به مردم، تقویت سفره‌های زیرزمینی، تامین آب مورد نیاز حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی شهرستان از اهداف ساخت سد چایلی است.

در همین پیوند مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراوه‌تپه نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: جابجایی ۶ روستای واقع در کاسه سد چایلی وظیفه شرکت آب منطقه‌ای است و این نهاد آمادگی خود را به‌عنوان پیمانکار به این شرکت اعلام کرده است.

غلامعلی فرامرزی بابیان اینکه بنیاد مسکن پیش از این مطالعات و طرح تفکیکی روستاهای طرح کوچ را آماده کرده است، افزود: تاکنون اعتباری از سوی شرکت آب منطقه‌ای گلستان برای اجرای عملیات آماده سازی سایت مدنظر پرداخت نشده است.

وی اضافه کرد: بنیاد مسکن آمادگی لازم برای انجام عملیات آماده‌سازی زمین مورد نظر جابجایی ۶ روستا را به شرط تامین اعتبار دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار