مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: نمی‌توان قاچاق چوب را منکر شد و برای جلوگیری از این کار باید مردم را در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها به مشارکت بگیریم که البته این مشارکت نیاز به کار فرهنگی و آموزشی دارد.

منکر قاچاق چوب نیستیم/برنامه مدونی پس از تصویب قانون منع طرح‌های جنگل‌داری ارائه نشده است

به گزارش گلستان 24، حمید سلامتی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: با توجه به آشفتگی اقلیمی و تنش خشک‌سالی در استان، گلستان همچنان از استان‌های برتر در حوزه منابع طبیعی است و کشاورزی به عنوان محور توسعه محسوب می‌شود.

وی افزود: اولویت این اداره کل در دوره مدیریتی جدید حفظ انفال موجود است، بطوری که طرح‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌های ما در این دوره بر تاکید بر حفاظت از منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع موجود استان انجام خواهد شد.

سلامتی بیان کرد: امسال با توجه به نامگذاری سالانه از سوی رهبری معظم انقلاب که به نام سال "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال" نهاده شده، طرح‌ها و پروژه‌هایی که در آن نوآوری، خلاقیت و ایده جدید داشته باشد، مورد توجه و همراهی بیشتری قرار خواهد گرفت در عین حال که از گذشته تا امروز هم مطابق با پیشرفت علم، تکنولوژی و دانش روز دنیا برنامه‌ها و کارهای خود را انجام دادیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: معتقدیم باید در کنار جنگل‌کاری، مرتع‌کاری را هم مورد توجه قرار دهیم که ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی جنوب استان در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

سلامتی افزود: از سال ۹۶ با تصویب و اجرایی شدن قانون منع اجرای طرح‌های جنگل‌داری و ممنوعیت بهره‌برداری رسمی از جنگل‌ها، سازمان مرکزی تاکنون برنامه مدون و جایگزینی ارائه نکرده، اما در سال جاری، طرحی در حال تدوین است که پس از نهایی شدن به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی اضافه کرد: البته از سوی دیگر قاچاق چوب را نمی‌توان قاچاق چوب را منکر شد که برای جلوگیری از این کار باید مردم را در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها به مشارکت بگیریم که البته این مشارکت نیاز به کار فرهنگی و آموزشی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: یکی از اقدامات مهم و اساسی دولت در راستای کار فرهنگی و آموزشی به منظور مشارکت در اجرای طرح‌ها با هدف جلوگیری از قاچاق چوب، ایجاد صندوق توسعه بخش منابع طبیعی و آبخیزداری است که خود دولت ۱۰ میلیارد ریال و تعاونی‌های جنگل و مراتع که با حضور مردم تشکیل شده نیز ۱۰ میلیارد ریال به عنوان آورده اولیه این صندوق اختصاص دادند.

سلامتی یادآور شد: دولت تصمیم دارد به منظور مشارکت بیشتر و توسعه کارهای آموزشی و فرهنگی جلوگیری از قاچاق چوب این میزان آورده در مجموع ۲ بخش به ۱۰۰ میلیارد ریال افزایش دهد که سهم دولت و تعاونی‌های مردمی در این صندوق به ترتیب ۴۸ و ۵۲ درصد خواهد شد.

وی تصریح کرد: گلستان دارای ۲۰۰ کیلومتر مرز خشکی از گمیشان تا مراوه‌تپه با مساحت مجموع ۷۰۰ هزار هکتار است که در این وسعت مرزی و هکتاری پنج هزار نفر مشغول دامداری بودند و بخش عظیمی از علوفه دام‌ها از همین مناطق تامین می‌شد، اما متاسفانه به علت آشفتگی اقلیمی و خشک‌سالی میزان تهیه علوفه از مراتع شمالی استان از ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار به ۲۰۰ کیلوگرم کاهش یافته که این کاهش سبب بروز برخی مشکلات ساکنان آن مناطق به لحاظ اقتصادی و اشتغال شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار